Fotgjengere og myke trafikanter hadde mye boltreplass på Bryggen i fjor sommer da privatbiler kun hadde begrenset adkomst. Nå ønsker byrådet en reprise. Foto: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN Les også Foreslår reprise på bilfri Bryggen: – Byrådet kan ikke ha lest samme rapport som oss!
Mangelen på forutsigbarhet rundt E16 koster næringslivet penger, og kan koste Bergen arbeidsplasser. Foto: SKJALG EKELAND Les også Næringslivet med unison bønn om ny vei: – Store, skjulte kostnader
– Dersom myndighetene ønsker å fjerne bensin- og dieselbiler må de prioritere å bygge mange flere ladestasjoner, sier el-bileier Tore Hansen. Her venter han utålmodig på lading utenfor Ikea i Åsane. Foto: KRISTINE RISTESUND Les også Kulden gir hodebry for el-bilister i Bergen: Kortere rekkevidde, lengre ladekø
Arnulf og Sissel Anny Hjelmtveit la søndagsturen til fergekaien, og ble med på rundtur mellom Knarvik og Steinestø fergekai. Det var en tur de ikke har vært med på de siste 20 årene. Foto: SUNNIVA MYKLEBUST-HANSEN Les også Den nostalgiske fergeturen
Kommunestyret i Eidfjord ga denne uken tommel opp til hytteeldoradodet Eidfjord Resort. Foto: PRIVAT Les også Mener gigantiske hytteplaner bør stoppes: – Jeg er ekstremt redd for hvordan dette området blir
Slik illustrerer vegvesenet de 329 bergenske rådhusene med stein som vegvesenet må kvitte seg med for å bygge vei og bane mellom Arna og Stanghelle. Les også Dette er all steinen mellom Arna og Stanghelle: – Det er ikke sånn at vi fyller fjorden
I juni 2020 havnet denne bussen delvis utfor Radøyvegen ved Lunde. Sjåføren måtte svinge brått unna for å unngå en møtende bil. Stedet ligger sør for Marås-Soltveit i Alver kommune hvor veien nå skal utbedres. Foto: Julie Sætre Les også De har hatt svingete, smale og humpete veier, nå skal det fikses
Dagens E39 mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbroen er sterkt trafikkert og preget av kork og kø i rushet. Siden 1992 har det vært planen å bygge tunnel for å ta seg av gjennomgangstrafikken. Foto: EIRIK HAGESÆTER Les også Kostnadsblemme i veivesenet: Vet ikke om ny E39 nord i Åsane kan komme med i ny Nasjonal transportplan
Alversund bru er lysregulert og enveiskjørt. Den tåler ikke trafikk fra begge sider samtidig. FOTO: ARNE RISTESUND Les også Denne broen er et bevis på en feilslått veipolitikk
Fagfolkene har foreslått å kutte i planene om fergefri E39, som den mye omtalte broen over Bjørnafjorden er en del av. Foto: Statens vegvesen Les også Hareide klar til å ta Nasjonal transportplan ut av luksusfellen
Her er Nordlys-mannskapet som holder skuten i gang. (Bak fra v.) Isak Klausen, Jim Wæhre, Mariann B. Tverfjell, Linda Larsen, Lars Granum og Remi Larsen. (Foran f.v.) Lasse Haugen, Rikke Sende, Jun Rey Figuracion, Henry Austgarden, Roy Inge Holand og kaptein Tommy Eliassen. Foto: EIRIK HAGESÆTER Les også Mannskapet må feire jul ved kai. Men de har fortsatt en viktig jobb å gjøre
Nå er det bare elektriske ferger å se i fast rute på fylkesveirutene i tidligere Hordaland fylke. Her representert ved MF «Florøy» Foto: Kvinnheringen Les også Slik er effekten av el-fergene
Billettkontrollørene skal jobbe på en måte som ivaretar smittevernet, forsikrer Skyss. Foto: SKJALG EKELAND (arkiv) Les også Taper millioner på sniking: Nå er kontrollene i gang igjen
Fergen «Hillefjord», som går i rute mellom Ranavik i Kvinnherad og Skjersholmane på Stord, seiler nå ved hjelp av batteridrift. (Arkivfoto) Foto: Kvinnheringen Les også Én fergelading tilsvarer dagsforbruket til 20 hus. Men Fjord1 sparer store summer på batteridrift.
JUBLER FOR KVU-BESTILLING: Syv år etter det første stuntet kan daglig leder i Hordalandsdiagonalen AS Arnfinn førsund, ordfører Roald Aga Haug (Ap) i Ullensvang og styreleder i Hardanger Industri Ingvald Torblå juble for at det endelig skal gjennomføres en konseptvalgsutredning for arm til Bergen. – Dette er en stor dag, sier de. foto: ernst olsen Les også Transportkomiteen vil utrede ny vei mellom Bergen og Odda
Daglig leder Espen Rønneberg i Ryde Technology er ikke fornøyd med Bergen kommunes siste utspill. Foto: AGNIESZKA IWANSKA (arkiv) Les også Nå vil kommunen ta døgnbetalt for el-løperhjul. – Ulovlig krav, mener Ryde
Operatøren Voi har skaffet seg lagerplass på Kronstad og skal drifte mellom 350 og 400 el-løperhjul i Bergen sentrum. Foto: ARNE RISTESUND Les også Nå flommer nye el-løperhjul inn til Bergen
– Vi vil gi alle koronahelter, altså helsearbeidere, hjemmehjelpere og kritisk personell, en måneds gratisabonnement. Vi lanserer el-sparkesykler med selvdesinfiserende kobberhåndtak for å redusere smittespredning, sier daglig leder Christina Moe Gjerde til BA. Foto: ARNE RISTESUND Les også Lar korona-helter kjøre el-løperhjul gratis
Eline Haakestad, byråd for miljø- og byutvikling (MDG). Foto: ARNE RISTESUND Les også Krever kollektivfelt på Ringveg øst: – Får vi nei, må vi ta et skritt tilbake
KRISE: Taxikjøringen har sunket med 50 prosent siste uke, sier Jan Valeur. Foto: MAGNE TURØY Les også Slår av taklyset: Slik er de nye taxireglene
Bolt er et estisk transportselskap som opererer i over 150 byer. Nå ønsker de å delta i el-løperhjulprosjektet til Bergen kommune. Doningene deres har samme grønnfarge som Ryde, men er av annen modell. Foto: Bolt Les også Nå kan det komme flere grønne el-løperhjul i bygatene
Jan Ove Halsøy i Norges Lastebileier-forbund har fått mange meldinger fra medlemmer som er redde for å kveste syklistene som krysser på Minde Allé. Foto: Arne Ristesund Les også Ber om fysiske sperrer: – Her kommer liv til å gå tapt
Roy Heggelund og de andre aksjonistene fra Hylkje-området, brukte gangfeltet til å bremse trafikken. Les også Mener byrådet trenerer saken: – Vi har ventet lenge nok på ny vei
Espen Rønneberg (til v.) og Johan Olofsson i Ryde Technology har vunnet over Bergen kommune i to rettsrunder. De utelukker ikke å delta i det nye prøveprosjektet sammen med konkurrerende aktører. Foto: EIVIND PETTERSEN Les også – Ingen «hard feelings» mot Ryde
Bergen kommune ønsker bedre kontroll og regulering av el-løperhjulutleie. Nå inviterer man alle utleieselskapene i Norge til å delta i et testprosjekt. Bildet er tatt tidligere i sommer på Torgallmenningen. Foto: RUNE JOHANSEN Les også Slik skal kommunen ta kontroll på el-løperhjulene
Olav Kyrres gate åpner i 2021, og skal være brukbar i tide til en svært viktig dag i Bergen. Foto: EIRIK HAGESÆTER Les også Nå vet vegvesenet når de er ferdig med den betente gaten
Prosjektet over Bjørnafjorden til 36 milliarder kroner skal erstatte fergen, er planen. Veivesenets Kjell Inge Davik mener oppstart på prosjektet kan skje i 2025. Les også Utbyggingsdirektøren i veivesenet: – Kan starte på Hordfast i 2025
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs kan ikke komme på lavere innenlandske flypriser enn det Wizz Air tilbyr. Foto: Paul Weaver Les også Nå eksploderer flysalget: – Billigste noensinne
Wizz Air starter flyginger fra Flesland, men nå advarer ordfører Marte Mjøs Persen (Ap) mot å bruke selskapet. Foto: NTB/ANDERS KJØLEN Les også Ordføreren nekter å bruke Wizz Air
Nå blir det virkelig kamp om passasjerene mellom Bergen og Oslo. Foto: MAGNE TURØY Les også Priskrig i luften: Norwegian dumper prisene
– Man skulle anta at det finnes et minstekrav til standard på veiene som prydes med et skilt med «E» etterfulgt av et nummer. Det gjør det da også i bøtter og spann. Men det er ikke rart at utenlandske sjåfører som kjører over grensen, får sjokk. Arkivfoto: BA Les også Europaveier til besvær
I to år har de grønne bysyklene stort sett fått stå i fred, men det siste halvåret har hærverket eksplodert. Her blir en guttegjeng (innfelt) filmet idet de ramponerer et bysykkelstativ på Nøstet. Foto: SKJALG EKELAND Les også Økende hærverk på bysyklene: – Hvis dette eskalerer, kan det bli en trussel mot hele ordningen
Oscar Angell (t.h.) måtte reise til Voss sammen med kjørelærer Stein E. Seim fordi Bergen trafikkstasjon er fullbooket. – Kjipt å betale 3000 kroner ekstra for leie av bil og lærer. Heldigvis besto jeg! Foto: ANDERS KJØLEN Les også Fana-elev (18) måtte til Voss for å kjøre opp
LØVSTAKKTUNNELEN: – Hovedproblemet med varslingssystemet er at lastebiler som er for høye, blir varslet for sent.ARKIVFOTO: SKJALG EKELAND Les også Det er på høy tid å finne en løsning her
(Fra v.) Sjåførene Ørjan Takle og Harmon Araia kjører til daglig buss på Sotra. Mandag sto de streikevakter i Bygarasjen sammen med hovedtillitsvalgte Kenneth Sveen fra Tide-klubben. Foto: AGNIESZKA IWANSKA Les også – Vi er forberedt på at streiken kan vare i ukevis
Slik så det ut på taket av Bygarasjen mandag klokken 1015. Da var det fortsatt rundt 800 ledige plasser i byens største p-hus. Også i Klostergarasjen var det god plass. Foto: AGNIESZKA IWANSKA Les også Busstreiken: Fryktet trafikkaos, men slik gikk det
Med eksos og bilstøy borte, ser planleggerne for seg Danmarks plass som et sted som kan brukes av byens befolkning. Foto: MAD arkitekter Les også Slik vil de få Danmarks plass til å skinne slik den skulle
Dersom bussjåførstreiken blir utvidet til bergensområdet fra lørdag betyr det full stans for busstrafikken. Foto: EIRIK HAGESÆTER Les også Busstreiken: Det blir ingen avganger i Bergen
Knut Arild Hareide (KrF) sammen med fylkesordfører Jon Askeland (Sp) og byutviklingsbyråd Thor Haakon Bakke (MDG). Les også Hareide om Bergen-Voss: – Jeg tror ras-problemstillingen trumfer veldig mye
Kjartan Haugsnes ofrer gjerne huset dersom det betyr en god løsning for vei og tog. Foto: PRIVAT Les også Lever med at huset ryker, så lenge det blir bygget ny toglinje
Frode Gjertsen leder arbeidet med å gjøre de kommende fortauene snø- og isfrie. Foto: EIRIK HAGESÆTER Les også Her arbeides det: Får oppvarmet fortau helt fra Kode til Galleriet