– Dette er håpløst. Det er ikke farlig for oss som har så lite bagasje, men når det kommer småbarnsfamilier og gamle folk blir dette helt meningsløst, sier Kjetil Vea, Jarle Høisæter og Nils Harry Aarland.

De tre kollegaene var på vei hjem fra Nordsjøen til Sunnhordland når BA traff dem vandrende fra Bergen lufthavn til nærmeste bensinstasjon tirsdag ettermiddag.

– Vi tar ikke stilling til hvem som har rett eller galt, men for oss passasjerer er dette helt uforståelig, sier de tre.

Venter på Avinor

Taxinæringen og Avinor har tirsdag formiddag vært i møte for å forsøke å finne en løsning på den fastlåste situasjonen. I mellomtiden venter taxiene ved Statoil-stasjonen på Flyplassvegen.

– Vi har drosjer på bensinstasjonen, som er så nært vi får lov til å komme, sier nestleder i Norges Taxiforbund, Arne Halvorsen, til BA.

Konflikten rundt reguleringen av taxi-systemet på Bergen lufthavn har ført til at drosjene ikke kommer seg forbi den nye bommen inn til henteområdet.

– Vi mener at systemet Avinor foreslår verken er kundevennlig eller kostnadseffektivt, sier Halvorsen.

Han forteller at Taxiforbundet nå har skissert både en midlertidig og permanent vei ut av uføret partene har viklet seg inn i. Taxiselskapene oppfordrer sine sjåfører til ikke å ta imot adgangsbrikker fra Avinor, før det er oppnådd enighet.

– Nå venter vi på tilbakespill fra Avinor. Vi må begynne å betjene kundene, for dette er håpløst for oss, forteller Halvorsen.

Rakk ikke sykehusavtale

Enn så lenge må flypassasjerene spasere fra terminalen til Statoil-stasjon på utsiden av Avinors område, om de foretrekker taxi foran flybuss. Da BA var på Flesland ved innføringen av bomsystemet i går, møtte vi flere misfornøyde reisende. En av dem var Hanne Sterud.

– Vi ble stående i en kø der ingen visste hva som skjedde. Selv om det står 150 taxier her og vi har en avtale på Haukeland om ti minutter, så er det ingen som vil hjelpe, sier hun til BA.

Sterud ankom fra Stavanger, og fikk problemer med å rekke avtalen sin på sykehuset.

– Dette er veldig synd for oss som ikke bor i byen og ikke visste om dette på forhånd.

– Et klassisk reguleringsproblem

Jørgen Aarhaug, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), mener at dette er en typisk konflikt om hvem som skal få gevinsten fra det å ta turer fra flyplassen.

– Det er dyrt å organisere taxikø, så Avinor ønsker at taxiselskapene skal ta regningen, og videreføre den til kundene. Taxiene ønsker selvsagt at flyplassen skal ta kostnaden selv, sier Aarhaug.

Han ser på situasjonen i Bergen som et klassisk reguleringsproblem.

– Drosjer uten noe å gjøre samler seg på flyplassen og andre transportknutepunkt. For å forhindre opphopning må det reguleres. Spørsmålet er hvem skal ta kostnaden, forklarer transportforskeren.

Ingen optimal løsning

– Dette er ikke et bergensk eller norsk fenomen, men en kjent problemstilling mange steder. Det ikke noe enkelt svar på dette. Det underleggende problemet er at det er mange drosjer i forhold til etterspørselen, fortsetter Aarhaug.

Han har vanskeligheter med å se for seg at boikotten vil fortsette, fordi partene er gjensidig avhengige av hverandre.

– Det er imidlertid ikke vanskelig å se for seg at det vil være konfliktfullt også i fremtiden, uansett hvilken løsning man kommer frem til. Det finnes Ingen opplagt, optimalt løsning, mener Aarhaug.

Hvem som får mest sympati avhenger av hvordan konflikten fremstilles, tror han.

– Det kan gå begge veier. Avinor kan fremstå som grådige, og taxinæringen som smålige.

Fungerer i Trondheim

I Trondheim ble et systeme med taxiavgift på 20 kroner, og taxiverter drevet av Europark, innført for mange år siden. Der opplever taxinæringen samarbeidet med Avinor som svært godt.

– Det er aldri populært blant kundene med ekstra utgifter, for de føler de betaler nok. Ordningen ble likevel innført i samarbeid med taxiselskapene, og uten store protester, forteller Anders Mauring, daglig leder i TrønderTaxi, som årlig kjører rundt 120 000 kunder til eller fra Værnes.

– Vi har funnet oss i å leve med dette. Vi har et ansvar for våre kunder og må ivareta dem i første rekke, utdyper Mauring.

Han ønsker ikke å kommentere situasjonen ved Flesland.

– Selskapene i Bergen må selv svare for hvordan de agerer der, vi velger å forholde oss til våre kunder, og deres behov, avslutter trønderen.

– Skeivt ut fra hoppkanten

Arne Halvorsen fra Taxiforbundet, mener at forskjellen mellom Bergen og Trondheim, er hvordan Avinor oppfører seg.

– Man har ikke den riktige dialogen i Bergen. Det var en god dialog for godt over ett år siden, men så slo Avinor kontra. Allerede der kom vi skeivt ut fra hoppkanten, forteller Halvorsen.

Han forteller at de nå er innstilt på en snarlig løsning på konflikten, dersom Avinor kommer dem i møte.

– Vi er villige som næring til å snu oss veldig fort rundt for å betjene kundene, og står klare med drosjer, avslutter Halvorsen.

Egil Thompson, konserndirektør i Avinor for kommunikasjon og marked, henviser til den lokale ledelsen i Bergen. BA har ikke lykkes i å komme i kontakt med Avinor-ledelsen på Bergen lufthavn tirsdag ettermiddag.