Klokken 2017 opplyser 110-sentralen at Avinor og nødetatene er i full beredskap.

Årsaken var et fly som hadde problemer med landingshjul.

Like etter melder politiet at flyet har landet trygt og at ingen er kommet til skade.

Full alarm

– Det var et Widerøe-fly med 48 passasjerer om bord som fikk indikasjon om at landingshjulene ikke var kommet skikkelig ut før landing, forklarer vaktkommandør ved 110-sentralen Ronald Drotningsvik.

Det ble dermed iverksatt full alarm og beredskap.

– Vi sender ved slike hendelser ut store ressurser fra alle nødetater, sier Drotningsvik.

Sirklet utenfor Bergen

Flyet foretok en overflygning over tårnet, og det viste seg at hjulene var kommet ut.

– De foretok dermed en landing som gikk helt udramatisk for seg, sier Drotningsvik.

– Flyet kom fra Tromsø og hadde noen tekniske problemer. De lå og sirklet en stund over Flesland før de valgte å lande. De landet helt fint og flyet takset nettopp inn, sier fungerende lufthavnsjef Øystein Skaar.

Han forklarer at alt er vel og at de reisende straks er på plass i terminalen.

Informerte passasjerene underveis

Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe sier til BA at  hun ennå ikke har fått informasjon om hva som var årsaken til at det ble varslet om tekniske problemer.

– Kapteinen må nå først og fremst ta seg av passasjerene og crewet sitt, så får vi informasjon etter hvert. Noen kan få en reaksjon etter en slik hendelse siden det var en utrykning ved flyplassen, sier hun til BA.

Solli forteller at det var da de var i gang med å lande og landingshjulene skulle ut, at de fikk en indikasjon på feil ved hjulene.

– Kapteinen forteller at de da valgte å avbryte landingen for å sjekke landingshjulene manuelt. De tok ned hjulene og tok dem opp igjen uten problemer mens de sirklet rundt over flyplassen. Da forsvant også lyset som indikerte feilen, og de valgte å lande på vanlig måte, sier hun.

Etter landing takset flyet av rullebanen, men ikke inntil gaten, forteller Solli.

–  Kapteinen informerte passasjerene underveis mens det pågikk. Etter landing gikk han bak i kabinen og fortalte passasjeren hva som hadde skjedd. På vei ut sto han i døråpningen for å høre at alt var i orden. Vi har ikke fått noen indikasjoner på at noen har fått reaksjoner eller var veldig bekymret, men noen kan selvsagt reagere senere, sier hun.