– Partene er enige om en løsning til beste for våre felles passasjerer, og har signert en avtale om prøveordning for trafikkavvikling ved henting av passasjerer, skriver Avinor i en pressemelding tirsdag kveld.
Det har vært store uenigheter rundt innføringen av nytt taxisystem på Flesland.
Drosjenæringen og Avinor var i tirsdag i møte for å forsøke å finne en løsning på den låste situasjonen. I mellomtiden ventet taxiene på Statoil.
LES OGSÅ: Flypassasjerene måtte ut på spasertur for å finne drosje
Glad for enighet
Avtalen tar utgangspunkt i tidligere forslag til avtale som Norges Taxiforbund og Avinor har jobbet sammen om.
Prøveperioden blir vederlagsfri, det vil si at det fortsatt ikke koster noe å hente passasjerer på flyplassen.
Det er enighet om at taxinæringen tar i bruk det nye taxidepotet fra tirsdag ettermiddag, ifølge pressemeldingen.
– Vi har hatt en god og konstruktiv dialog, og det er svært gledelig at vi nå er enige om en løsning for å bedre trafikkforholdene på Bergen Lufthavn, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup.
Avinor skriver at de vil holde bommene til holdeplassene åpne frem til fredag.
Les også: Taxinæringen lar seg ikke stoppe av bommen
– Konstruktive forhandlinger
Dette er for å gi passasjerene på Flesland et taxitilbud samtidig som taxisentralene får tid til å informere løyvehavere og sjåfører, samt å montere brikker i taxiene.
I disse dager styres fremkjøringen av biler fra taxi-depotet til holdeplassene manuelt. Fredag morgen tas taxi-management-systemet i bruk, men fortsatt vederlagsfritt.
– Norges Taxiforbund er meget tilfreds med at holdeplassene er åpne, slik at taxiene igjen får anledning til å betjene felles kunder på flyplassen, sier nestleder i Norges Taxiforbund, Arve Halvorsen.
Avinor legger opp til tilsvarende framdrift på Stavanger lufthavn, Sola.
De opplyser om at de vil uavhengig av dette søke å avklare retten til å kreve vederlag juridisk. Dette blir et parallelt løp som ikke påvirker avtalen i prøveperioden., ifølge Avinor.
Arne Halvorsen forteller at det har vært konstruktive forhandlinger og grei dialog.
– Det føles veldig bra å komme i havn, og veldig bra å kunne betjene kundene, sier Arne Halvorsen til BA.