Tror røtter og frostsprengning startet raset

Geologiprofessor ved UiB, Atle Nesje. Her fra innsiden av en isbre.

Geologiprofessor ved UiB, Atle Nesje. Her fra innsiden av en isbre. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Geologiprofessor mener at det er nær umulig å sikre seg mot ras langs E16.

DEL

– Veistrekningen hvor raset har gått er veldig utsatt, med mange skredpunkter, sier professor i geologi ved UiB, Atle Nesje, til BA.

At skredet skulle skje i en periode med stabilt og fint vær, er derimot ikke så vanlig.

– Vanligvis skjer slikt i forbindelse med kraftig nedbør og værhendelser, sier Nesje.

Han var selv på møte i Hardanger og måtte ta båt hjem til Bergen på grunn av raset.

– Kan skje hvor som helst

Skredet, som traff en lastebil på E16 ved Bolstad onsdag morgen, skjedde da et fjellstykke løsnet noen hundre meter over veien. Det feide med seg både jord og skog over veien og ned i fjorden.

– Dette kan ha utviklet seg over tid med både frostsprengning og røtter som har vokst ned i sprekker. Sannsynligvis er det helt tilfeldig at det gikk akkurat nå, mener geologiprofessoren.

– Hvordan kan man sikre seg mot slike skred?

– Det er nesten umulig å sikre seg – de kan gå når og hvor som helst langs den veien med bratte lier på over 30 graders helling.

Geologer på stedet

Statens Vegvesen meldte i 1150-tiden på Twitter at de allerede hadde geolog på rasstedet, og at de hadde sendt ut entreprenørene.

– Vi arbeider med å få oversikt over situasjonen, sier byggeleder i Vegvesenet, Bente Bergstø, som var på vei til stedet.

Hun kunne foreløpig ikke si noe om bakgrunn eller omfang av raset, eller om hvor lenge veien vil være stengt.

– Tusenvis av kubikk

    Geolog i Statens Vegvesen, Harald Hauso, vurderer rasstedet.

    BAs reporter på stedet fikk en kjapp prat med Geolog i Statens Vegvesen, Harald Hauso, som er med på å vurdere rasstedet (se video over).

    – Det er et kjempestort ras som har løsnet cirka 250 meter over veibanen. Nå har vi fått et underblikk fra veinivå og konkludert med at vi må helt innpå med helikopter, sier Hauso.

    Han mener at det er umulig å si når veien kan åpnes.

    – Det vil ta en god stund - det er tusenvis av kubikk som ligger i veibanen.

    Artikkeltags