Gå til sidens hovedinnhold

Remi Andre (21) ble nektet plass på toget

Artikkelen er over 4 år gammel

– Jeg ble bare helt stum, sier Remi Andre Tryti. Bagasje på rullestolplassen gjorde at 21-åringen med CP og ødelagt kne fikk beskjed om å ta neste tog.

For abonnenter

Søndag ettermiddag skulle Remi Andre Tryti (21) dra med tog fra Voss, hvor han hadde vært på familiebesøk i helgen, til hjembyen Bergen. Det fikk han imidlertid ikke muligheten til.

– Konduktøren kom ut og fortalte meg at det ikke var plass til rullestolbrukere på grunn av at plassen var brukt til bagasje, sier vossingen til BA.

Med cerebral parese og et ødelagt kne er han avhengig av rullestol.

– Jeg ble bare helt stum, og visste ikke hva jeg skulle si. Konduktøren gadd ikke å være behjelpelig med å flytte bagasjen for å gi plass til meg, mener Tryti.

– Toget er for alle. Det er helt bak mål at bagasjen til andre står på plasser som skal være reservert til handikappede, fortsetter han.

– Ikke første gang

Nå er 21-åringen både oppgitt og irritert på NSB.

– Jeg fikk beskjed om å ta neste tog – et lokaltog som skulle gå to timer senere. Det er imidlertid kun regiontoget som har rullestolplasser, så jeg måtte ha ventet enda lengre, sier Tryti, som har vært i en lignende situasjon tidligere.

– Den gangen var jeg på tur med klassen. Vi hadde forhørt oss på forhånd om at det skulle gå greit, men da toget kom fikk jeg ikke plass. Læreren ble rasende og kranglet med konduktøren, slik at jeg til slutt fikk bli med likevel, forteller studenten.

Han mener at det burde være mulig å bestille rullestolbillett på internett eller appen til NSB.

– Man må ringe eller bestille i skranken. Jeg ville booke i skranken, men det står jo ingen i skranken på Voss lenger, sier Tryti oppgitt.

– Ville vært utrygt

NSB beklager opplevelsen til Tryti, men mener likevel at de har fulgt gode rutiner i denne saken.

– Konduktøren ble veldig lei seg da hun hørte denne passasjerens versjon av hva som skjedde. Da toget kom til Voss var det allerede fullt, som det ofte er i helgene. Konduktøren spurte om han hadde reservert billett på forhånd, siden toget var fullt, men det hadde han ikke. Det er hovedårsaken til at han ikke ble med på toget, sier pressevakt i NSB, Live Eggebø.

– Det satt ingen på rullestolplassen. Hvordan kan toget da være fullt?

– Hvis toget er utsolgt, så er det utsolgt. Det gjelder både rullestolbrukere og andre reisende. Man kan bestille bagasjeplass, til for eksempel barnevogn eller pulk, på rullestolplassene. Vi hadde masse bagasje. Avgjørelsen ble gjort med tanke på sikkerheten til rullestolbrukeren og alle de andre passasjerene. Det ville ikke ha vært trygt å kjøre toget, hevder Eggebø.

Hun understreker viktigheten av at rullestolbrukere bestiller billett på forhånd, siden plassene kan reserveres til andre formål.

– Situasjonen hadde vært en helt annen om han hadde reservert plass på toget, sier Eggebø, som nå ønsker at Tryti tar kontakt med NSB, slik at de sammen kan finne en løsning for hvordan det skal bli problemfritt for ham å ta toget ved en senere anledning.

– Vi ønsker heller ikke at han skal bli sittende igjen på stasjonen, understreker pressevakten.

– Som å parkere på handikapplass

Tryti kjøper ikke forklaringen til NSB.

– Å booke bagasje på rullestolplasser blir som å parkere på handikapplasser i sentrum. Det er ikke lov, så hvorfor skal det være lov på tog, spør 21-åringen.

Historien fikk likevel heldigvis en positiv slutt.

– Jeg fikk sitte på i bilen med datteren til en kollega. Så jeg kom meg til Bergen likevel.

Kommentarer til denne saken