«Nå håper vi at vi har klart å vekke bergenserne»

Ifølge Willy Padøy beveget køen seg i 25–30 kilometer i timen fra Bergen vest.

Ifølge Willy Padøy beveget køen seg i 25–30 kilometer i timen fra Bergen vest. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Nesten 160 lastebiler og andre kjøretøy deltok i kjør sakte-aksjonen onsdag morgen.

DEL

– Aksjonen var hundre prosent vellykket. Det gikk smertefritt, sier Willy Padøy i Padøy Transport.

Han er en av dem som sto i bresjen for aksjonen som hemmet bergenstrafikken i morgentimene onsdag.

Allerede ved 0630-tiden strakk køene seg langt, både vestfra inn mot byen og på Åsaneveien.

– Det er bare å smøre seg med tålmodighet, og huske at man kommer frem en gang. Det er i hvert fall ingen grunn til å hisse seg opp, sa trafikkoperatør, Kjetil Larsen.

Han fortalte at det antakelig hadde hopet seg opp fordi mange bilister ønsket å unngå aksjonen, som starter klokken 0700.

Her kan du se BAs direkterapportering

Fornøyd med aksjonen

Ifølge Willy Padøy beveget køen seg i 25–30 kilometer i timen fra Bergen vest.

– Vi er veldig fornøyde med aksjonen. Vi har forsøkt å la det påvirke publikum minst mulig, samtidig som vi har hatt en markering. Det var nødvendig, sier Padøy.

– Nå håper vi at vi har klart å vekke bergenserne, legger han til.

Saken fortsetter under bildet:

Trafikken sto stille midt i sentrum i morgentimene.

Trafikken sto stille midt i sentrum i morgentimene. Foto:

Dette er ikke første gang det arrangeres kjør sakte-aksjon i Bergen. Også i desember gjennomførte transportnæringen en lignende storaksjon.

Som BA har meldt om gjentatte ganger, kan det gå mot økte bompenger og flere bompengestasjoner, når den nye bymiljøavtalen trer i kraft.

Den gangen tok det over fire timer før trafikken normaliserte seg igjen. Dagens aksjonen førte til lange køer, men klokken 0800 kunne veitrafikksentralen melde om at det hadde bedret seg.

– Blir det flere slike aksjoner i fremtiden?

– Det vet jeg ingenting om. Nå håper vi bare at bergenserne er vekket, ser Willy Padøy.

Som BA har meldt om gjentatte ganger, kan det gå mot økte bompenger og flere bompengestasjoner, når den nye bymiljøavtalen trer i kraft.

Som BA har meldt om gjentatte ganger, kan det gå mot økte bompenger og flere bompengestasjoner, når den nye bymiljøavtalen trer i kraft. Foto:

Hest og kjerre på rødt lyst

Også håndverkere hadde en markering i morgentimene, og de benytter seg av Bybanen for å komme seg inn til sentrum.

Med seg hadde de verktøy og materialer de normalt sett frakter i arbeidsbilene sine.

Etter at de hadde gått av bybanen, fortsatte aksjonen inne i byen.

– Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å utvikle akkurat denne byen, når de får det til alle andre steder i Europa, sier Trond Bergsvåg.

Han hadde tatt med seg to hester og en kjerre inn i sentrum, for å vise hvordan det hadde blitt dersom de ikke kunne bruke bilen.

– Det er ikke alt vi klarer å bære av utstyr, og når bilen skal bort, så er det slik det blir. Ikke akkurat nå fremskritt, sier Kjell Hæggernes i Bergen kobber- og blikkenslagerlaug.

Aksjonsgjengen har nettopp tatt bybanen med masse poser og utstyr.

– Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å utvikle akkurat denne byen, når de får det til alle andre steder i Europa, sier hesteeier Trond Bergsvåg.

– Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å utvikle akkurat denne byen, når de får det til alle andre steder i Europa, sier hesteeier Trond Bergsvåg. Foto:

– Vi gjør dette for å vekke bergenserne. Vi ønsker ikke å plage noen. Men dette er slik det blir, uten bil, sier Hæggernes.

– Folk på banen tok det greit, legger han til.

Hæggernes mener at det er feil at de skal betale for noe de ikke bruker.

– Kun 18,9 prosent går til vei. Resten går til alt annet. Og når de sier at dette er til noe 20 år frem i tid, er det jo som å legge kjetting rundt halsen på bedriftene. Dette kan vi ikke godta, sier Hæggernes.

Artikkeltags