Gå til sidens hovedinnhold

Sjøfartsdirektoratet advarer etter batteribrannen

Artikkelen er over 1 år gammel

«Ytterøyningen» gikk på diesel og ikke på batteri da det begynte å brenne.


(Kvinnheringen): Torsdag kveld forrige uke begynte det å brenne på fergen MF «Ytterøyningen», og fredag morgen eksploderte det under dekk, i, eller i tilknytning til batterirommet.

Sjøfartsdirektoratet skriver mandag at de anbefaler alle rederier som har fartøy med batteriinstallasjoner om å gjøre risikovurderinger knyttet til farene for mulig samling av eksplosive gasser i forbindelse med uønskede hendelser i batterisystemet.

I tillegg viser de til batterileverandøren Corvus Energy sine anbefalinger. MF «Ytterøyningen» kjørte på diesel og hadde koblet fra batteripakken da det begynte å brenne i batteriet. Uten å være koblet til, kan broen gå glipp av viktige feilmeldinger, sier batteriprodusenten, ifølge NRK tirsdag.

Sikkerhetsmeldingen vil bli oppdatert når ytterligere fakta og informasjon også er tilgjengelig, skriver direktoratet.

– Da hendelsen skjedde gikk fartøyet på diesel og ikke på batteri. Batteriet var ikke koblet til fremdriftssystemet til båten, sier Marianne Frønsdal, kommunikasjonssjef i Norled, til NRK. Om kablene til alarmsystemet var koblet fra, blir ett av spørsmålene i etterforskningen av årsaken til brannen.

Fergen ligger nå til kai i Ølensvåg.

Lensmann Sigurd Børve fortalte til Kvinnheringen mandag at politiet jobbet med å hente inn ekspertise som kan hjelpe til i etterforskningen. Tirsdag melder NRK at Kripos er koblet inn, og at Norled også har startet en uavhengig granskning.

Brannen i MF «Ytterøyningen» er den første brannen i en elektrisk ferge i Norge. De neste årene vil flere og flere fergesamband bli elektrifiserte.

Les også

Kjemikaliedykkere fra Bergen sendt til fergeeksplosjon

Les også

Henter inn eksperthjelp til fergebrann på Halsnøy

Kommentarer til denne saken