Sjøfartsdirektoratet skriver mandag at de anbefaler alle rederier som har fartøy med batteriinstallasjoner om å gjøre risikovurderinger knyttet til farene for mulig samling av eksplosive gasser i forbindelse med uønskede hendelser i batterisystemet.
I tillegg viser de til batterileverandøren Corvus Energy sine anbefalinger. MF «Ytterøyningen» kjørte på diesel og hadde koblet fra batteripakken da det begynte å brenne i batteriet. Uten å være koblet til, kan broen gå glipp av viktige feilmeldinger, sier batteriprodusenten, ifølge NRK tirsdag.
Sikkerhetsmeldingen vil bli oppdatert når ytterligere fakta og informasjon også er tilgjengelig, skriver direktoratet.
– Da hendelsen skjedde gikk fartøyet på diesel og ikke på batteri. Batteriet var ikke koblet til fremdriftssystemet til båten, sier Marianne Frønsdal, kommunikasjonssjef i Norled, til NRK. Om kablene til alarmsystemet var koblet fra, blir ett av spørsmålene i etterforskningen av årsaken til brannen.
Fergen ligger nå til kai i Ølensvåg.
Lensmann Sigurd Børve fortalte til Kvinnheringen mandag at politiet jobbet med å hente inn ekspertise som kan hjelpe til i etterforskningen. Tirsdag melder NRK at Kripos er koblet inn, og at Norled også har startet en uavhengig granskning.
Brannen i MF «Ytterøyningen» er den første brannen i en elektrisk ferge i Norge. De neste årene vil flere og flere fergesamband bli elektrifiserte.

Kjemikaliedykkere fra Bergen sendt til fergeeksplosjon

Henter inn eksperthjelp til fergebrann på Halsnøy