Brann kan få et høyere tilskuersnitt enn VIF

Det går mot et publikumssnitt på over 10. 000 på årets 15 kmaper i 1. divisjon. ARKIVFOTO: EIRIK HAGESÆTER

Det går mot et publikumssnitt på over 10. 000 på årets 15 kmaper i 1. divisjon. ARKIVFOTO: EIRIK HAGESÆTER Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Brann har allerede solgt over 12 000 billetter til sesongavslutningen. Nå kan de ta igjen Vålerengas publikumssnitt i divisjonen over.

DEL

– Vi er først og fremst utrolig glade og takknemlige for at våre supportere har stått ved oss i både tykt og tynt. Og gudene skal vite at det de fikk servert i første halvdelen av sesongen var tynt, sier Dag Frode Algerøy, salgssjef for privatmarked i Sportsklubben Brann.

Brann har allerede solgt over 12.000 billetter til søndagens sesongavslutning hjemme mot Hødd. Dermed er Brann på god vei til å sette ny rekord for høyeste publikumssnitt i 1. divisjon.

Selges det over 12.579 billetter til søndagens kamp, slår Brann Aalesunds publikumsrekord i 1. divisjon fra 2006. Da hadde tangotrøyene, på sin nye hjemmearena, et snitt på 9950 i 1. divisjon. Selges det minst 13 314 billetter, får Brann et snitt på over 10 000 solgte billetter i opprykkssesongen.

– Vi håper på 15.000 tilskuere på søndag. Vi er utrolig fornøyd med publikumsoppmøtet i år, sier Algerøy.

– Så har vi hatt kamper i høst der vi hadde trodd at det skulle komme enda flere, men det er en utfordringer at alle høstens kamper har vært på hverdager. Vi har respekt for at noen må prioritere annerledes da, sier Algerøy.

Jakter Vålerenga

Før sesongavslutningen i 1. divisjon, og før lagene i eliteserien har spilt sin siste hjemmekamp, ligger Brann på 4. plass i Norge på «publikumstabellen».

Seriemester Rosenborg er suveren med et snitt på nesten 18 000 tilskuere.

Bak dem er det svært tett mellom storklubbene Viking, Vålerenga og 1. divisjonsklubben Brann. Vålerenga har hatt en sesong der de lenge hang med helt i toppen, men den store publikumsstrømmen til Ullevaal har uteblitt.

Før søndagens hjemmekamp mot Odd har de et snitt på 10.123, noe som er cirka 400 tilskuere mer enn Brann. Nå står Oslo-klubben i reell fare for å bli forbigått av rivalen fra divisjonen under. Til forrige hjemmekamp mot Sarpsborg 08 solgte hovedstadsklubben kun 6908 billetter. Bare i overkant av 2400 personer fant veien til Ullevaal.

Klanen: – Vi bryr oss ikke

Selger de like få billetter til søndagens kamp, vil Brann etter alle solemerker gå forbi.

– Det skulle egentlig bare mangle. Brann er en ekte storklubb, selv om divisjonsstatusen i år har sagt noe annet. Denne bydelsklubben i Oslo har ikke like mye å fare med, sier leder i Bataljonen, Roger Lillebøe-Hansen.

Vålerenga-supporterne later til å ikke bry seg nevneverdig om at de kan bli forbigått av Brann.

– Vi bryr oss ikke så mye om Brann. Det er mest Brann som bryr seg om Vålerenga, hevder talsmann i Klanen, Erling Rotsvåg.

– Men ville det ikke være litt pinlig om Brann trakk flere folk i 1. divisjon enn Vålerenga i eliteserien?

– Jeg tror ikke det er så stor forskjell på om du spiller i eliteserien eller om du spiller i 1. divisjon – så lenge du ikke er nede over mange år, svarer Rotsvåg.

Lavere billettinntekter

Vikings publikumssnitt er også innenfor rekkevidde, men da må siddisene nærmest boikotte den siste hjemmekampen mot Mjøndalen.

Selv om det går mot publikumsrekord med et snitt på over 10 000 – noe som er mer enn budsjettert – blir publikumsinntektene lavere enn forventet. Brann budsjetterte med et publikumssnitt i 2015 på 9550 betalende tilskuere.

– Snittprisen er lavere enn det vi i utgangspunktet hadde sett for oss, så selv om vi det har kommet flere til Stadion enn vi hadde regnet med, kommer er publikumsinntektene lavere enn budsjettert, sier daglig leder i Brann, Vibeke Johannesen.

Etter en svak start på sesongen, som kulminerte i at Rikard Norling fikk sparken, gjorde Brann en rekke tiltak for å tiltrekke seg flere publikummere.

– Vi satte ned prisene på partoutkortene i fjor høst – før vi visste hvilken divisjon vi skulle spille i. Vi har også satt ned prisene på enkeltbilletter. Dette kombinert med at vi gjorde en rekke tiltak i sommer, som å invitere breddeklubbene til Stadion til spesialpris og tiltaket med kompisbilletter (partoutkortinnehavere får kjøpe to billetter til 99 kroner per stykke), gjør at vi har en lavere snittpris per billett, forklarer Algerøy.

Åsane slo Nest

Daglig leder Johannesen mener det høye snitt kan gi Brann inntekter på sikt.

– Det høye snittet viser at vi har verdens beste supportere. Vi er så utrolig takknemlige, og dette viser hvilke potensial denne klubben har. Vi har ikke medgangssupportere, sier Johannesen.

Publikumstallene betyr langt mer enn muligheten til å peke nese i retning Oslo. Å trekke tredje mest tilskuere i Norge etter et år på nest øverste nivå, er et nyttig ess i ermet i markedsføringen av klubben.

– For alle bedrifter og samarbeidspartnere er det viktig med stor interesse for klubben. For samarbeidspartnerne er det naturligvis svært viktig å være synlig, både på Stadion og på TV. Det hele startet med supporterne og det engasjementet de viser, sier Johannesen.

Branns divisjonsnaboer Åsane og Nest-Sotra har spilt alle sine 15 hjemmekamper, og kan skilte med et snitt på henholdsvis 766 og 750 betalende tilskuere.

Artikkeltags