Vilvite klekker realfagstalenter i laboratorium

Juniorforskerne Mikkel Aksnes Søbstad (f.v.), Mari Kvamsdal og Nikolai Helsengreen fikk en hektisk dag da en                    mystisk, livsfarlig sykdom fikk utbrudd på «Biologen». Prosjektleder Ola Kåre Risa startet arbeidsdagen med verneutstyr og bioadvarsel-eske. – Det er gøy å lage rollespill av realfag, sier Risa.FOTO: MATS MYREDAL

Juniorforskerne Mikkel Aksnes Søbstad (f.v.), Mari Kvamsdal og Nikolai Helsengreen fikk en hektisk dag da en mystisk, livsfarlig sykdom fikk utbrudd på «Biologen». Prosjektleder Ola Kåre Risa startet arbeidsdagen med verneutstyr og bioadvarsel-eske. – Det er gøy å lage rollespill av realfag, sier Risa.FOTO: MATS MYREDAL Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

– Det er gøy å være flinkest i klassen, men enda gøyere å være med andre som vet hva de driver med, sier Mari Kvamsdal (14).

DEL

Alarmen har gått på UiBs institutt for biologi. En livsfarlig, svært smittsom pandemi har brutt ut.

På laboratoriet jobber forskere iherdig med å finne smittekilden før det er for sent. De jobber for livet – de er selv smittet av den mystiske sykdommen – noe utslettene i ansiktene viser.

Klokken tikker, og en etter en faller de døde om med smertefulle hyl.

– Når skal du dø egentlig? Kan man få prikker på armene også? Ja, man kan visst det.

Stemningen er god blant de forskende, det fiksjonsære alvoret til tross. Av 1400 elever fra ti skoler er disse 23 7.- til 9.-klassingene plukket ut til Vilvites talentsenter i realfag.

– Vi er stolte, sier Nikolai Helsengreen (12) fra Paradis, Mikkel Aksnes Søbstad (12) fra Eidsvåg og Mari Kvamsdal (14) fra Lynghaug til BA.

Sykdom og kjedereaksjoner

Talentsenteret er et prøveprosjekt og en del av regjeringen og Utdanningsdirektoratets satsing på realfagene. Årets kull er fra Bergen kommune, men på sikt er målet at elever fra hele Hordaland og Sogn og Fjordane skal kunne søke.

– Når vi gjør praktiske ting får jeg bedre forståelse. Det burde ha vært mer av det i skolen, for vi får mye ut av det, mener Mari.

BA er på besøk på avslutningsdagen av den andre samlingen. Temaet er sykdom, celler, bakterier og DNA. For anledningen har gjengen okkupert «Biologen», nabobygget til Vilvite.

Første samling handlet om kjedereaksjoner, mens de to vårsamlingene skal fokusere på geologi i felt. Elevene får virkelig utfolde seg.

– Det er grådig gøye og kule oppgaver. I går laget vi en celle av godteri og gelé som vi fikk spise tidligere i dag. Og så har vi laget egen yoghurt som vi kunne smake på, sier Nikolai.

Mari (f.v.) har fun­net to­nen med fle­re re­al­fag­ta­len­ter. Her med Ing­rid Fag­er­ås (14) og Ma­ria Krohn (14).

Mari (f.v.) har fun­net to­nen med fle­re re­al­fag­ta­len­ter. Her med Ing­rid Fag­er­ås (14) og Ma­ria Krohn (14). Foto:

 

Talentsentre i realfag

  • Prøveprosjekt i regi av Kunnskapsdepartementet i perioden 2016–2019.
  • Plasser ved de regionale vitensentrene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø.
  • I første omgang et tilbud til elever på 7. til 10. trinn og elever som går de to første årene på videregående skole.
  • I begynnelsen vil de fire regionale talentsentrene ta opp elever fra skoler som ligger i nærheten.
  • I Bergen kommune har 23 elever fra 7., 8. og 9. trinn fått plass dette skoleåret. De ble valgt ut gjennom søknad og intervju.

Kilder: Kunnskapsdepartementet, Vilvite

Tester egen DNA

Bakterieprøver av hva som er best av å vaske hendene med såpe, kun vann, med Antibac, eller ikke å vaske de i det hele tatt, falt også i smak.

– Det var flest bakterier når vi vasket med såpe og vann og nest minst når vi ikke vasket oss i det hele tatt! Men vi vet jo ikke om dette var skadelige bakterier, påpeker Mari.

– Det var også kult å sjekke vår egen DNA, tilføyer Mikkel.

Regjeringen har som mål at Norge kan hevde seg i verdenstoppen innen områder som miljøvennlig teknologi, siden kunnskap og teknologi er det vi skal leve av i fremtiden.

– Mye av velstanden vi nyter godt av i Norge i dag er basert på realfag, og omstillingen vi må gjennom krever mer realfagskompetanse. Da må vi gi et tilbud til de elevene som presterer på høyt nivå – og til de som har potensial for å prestere på høyt nivå innen realfagene, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen da talentsentrene ble presentert i høst.

Matte og naturfag favoritter

Elevene som er samlet av Vilvite har forskjellige interesser, men deler en forkjærlighet for realfag.

– De fleste har vel gym som favorittfag. Ingen i klassen min ville ha sagt at de likt matte og naturfag best – utenom meg, tror Nikolai.

Mari og Mikkel nikker. De er alle nysgjerrige typer, som har likt å regne og forske siden barnehagen.

– Nesten alt rundt oss, som planter og blomster eller å bygge hus. handler om realfag, sier Mikkel.

De er usikre på hva de skal bli, men forsker eller tannlege høres bra ut.

– Jeg skal bli president i USA. Det virker ikke vanskelig, spøker Mikkel.

Ni­ko­lai (t.v.) og Mik­kel stu­de­rer Ma­ri­us Clau­dey (12) sin cel­le­prø­ve.

Ni­ko­lai (t.v.) og Mik­kel stu­de­rer Ma­ri­us Clau­dey (12) sin cel­le­prø­ve. Foto:

Det aller kjekkeste innen realfagene er å forske med kjemi, er de enige om.

–Å finne sammenhenger er gøy. Jeg får et kick av å finne ut ting, sier Mari.

VilVite har de besøkt mange ganger før med skolen og foreldrene.

– Det er gøy der, men vi har jo sett de utstillingene nå. Jeg jobbet der til og med i arbeidsuken, avslører Mari.

– Utstillingene er for primitive for oss smartinger, legger Mikkel kjekt til.

«Once in a lifetime»

Alle tre kommer til å søke om å få delta på talentsamlingene til neste år.

– Pappa stresset litt med at det var «once in a lifetime» da jeg søkte. Han er veldig stolt nå. Plutselig får jeg gå på kino oftere og får nye sko, så dette er et dobbelt pluss for meg, smiler Nikolai, som motbeviser at de som er flinke i realfag ikke er flinke i idrett ved å være på kretslaget i basketball.

Ola Kåre Risa, tidligere nordisk mester og verdensrekordholder i hukommelse, er prosjektleder for talentsenteret til pilotperioden er over i 2019.

– Jeg startet dagen med å komme brasende inn med munnmaske og en bioadvarseleske som inneholdt smittekilden, humrer Risa.

Han skryter av de unge forskerne, og trives helt tydelig med oppgaven som leder for talentene.

– Det er gøy å lage rollespill ut av det. Her gjør vi kompliserte eksperimenter som de ikke kan gjøre på skolen. De som har en ekstra interesse og talent for realfag et tilpasset tilbud i skoletiden, uten å få fravær, sier Risa.

Ju­ni­or­fors­ker­ne bruk­te den bio­kje­mis­ke tek­nik­ken elek­tro­fo­re­se til å ana­ly­se­re DNA-prø­ve­ne.

Ju­ni­or­fors­ker­ne bruk­te den bio­kje­mis­ke tek­nik­ken elek­tro­fo­re­se til å ana­ly­se­re DNA-prø­ve­ne. Foto:

Smittet av kaninen til Putin

Skuespiller og doktorgradsstudent Henriette Ertsås er faglærer for samlingen. Hun forsker på kreft forårsaket av høy alder, og har et lydhørt publikum på sin presentasjon. Spørsmålene hagler om alt fra stamceller, prøverør og forlengelse av liv til kloning.

– Så kjekt dere spør! utbryter Ertsås til forsamlingen.

Hun synes at det er kjempegøy å være med realfagtalentene på samling, og skulle gjerne hatt et lignende tilbud da hun selv var skoleelev.

– Ja, gjett om! Jeg var nysgjerrig og innsatsvillig, men den gang fantes det ingenting som dette. Ingen skulle få lære mer enn de andre, sukker Ertsås, som mener at lignende tilbud burde etableres for alle som ønsker det.

I laboratoriet er DNA-prøvene klare. Prøver fra syke dyr fra hele verden og de smittede forskerne er sammenlignet. Jakten på en vaksine kan starte. En smule overraskende smittekilde er identifisert.

Kaninen til den russiske presidenten Vladimir Putin (!) var synderen.

Artikkeltags