Ved øyen Råna i Kolltveitosen ligger denne plastbåten fortøyd.

Der har den ligget en god stund, i følge naboer som har tatt kontakt med avisen Vestnytt, som først omtalte saken.

– Klassisk, sier Sveinung Toppe i Bergen og Omegn Friluftsråd.

Fra Sotra-kjendis til Sotra-kjendis

Kjetting-Jan, eller Jan Vindenes som han egentlig heter, var tidligere daglig leder i Sotra Anchor and Chains. I sin besittelse hadde han en livbåt på omkring 30 fot, eller vel ti meter. Som livbåt rommer den 36 personer.

Vindenes er engasjert når han snakker om gjenbruk. Familiebedriften er tuftet på nettopp gjenbruk av kjettinger, og Vindenes nyoppstartede bedrift Castle Hills er basert på gjenbruk av maritimt og offshore-materiell.

– Gjenbruk av slikt utstyr er både bra for miljøet og det er også store penger i det, forteller Vindenes.

Akkurat denne livbåten var ikke så lukrativ. Båten ble først skjenket av Kjetting-Jan som gave til Kenneth Bruvik som er en engasjert plastrydder, også kjent fra tv-serien Plasthavet på NRK. Båten var da tenkt å brukes til plastrydding.

Bruvik endte med å takke nei til gaven, fordi han etter hvert oppdaget at den ikke var egnet til formålet.

Solgt for symbolsk sum

– Jeg solgte den til en danske for en krone, og har kontrakt. Slike båter er populære å bygge om, forteller Vindenes.

– I Holland brukes de på elvene og den slags. De er ganske fine. I alle fall hvis man liker oransje. Det gjør jo jeg. Jeg har oransje kjeledress.

Da båten lå til kai hos Vindenes husker Sveinung Toppe i Bergen og Omegn Friluftsråd (BOF) at flere var interessert i å skaffe seg båt til en billig penge.

– Men det er to ting man må spørre seg om. Har jeg noe sted å ha båten? Har jeg råd til ombyggingen?

Det var akkurat det Kenneth Bruvik konkluderte med at han ikke hadde.

Jeg undersøkte litt og fant raskt ut at det ville være en dårlig idé, sier han til BA.

Til slutt ble båten solgt til en danske i området. Han er nå som sunket i jorden.

Tatt en spansk en

– Dette er en kinkig situasjon, forteller Toppe fra BOF.

Friluftsrådet har litt midler til den type oppdrag, men i og med at båten har en kjent eier er det komplisert å finne riktig fremgangsmåte. Kommunen må på banen og få politiet til å erklære den eierløs.

– Først da kan vi fjerne den, sier Toppe.

Politiet er også løsningen grunneier Kåre Bildøy peker på.

– De sier at det er på min del av øyen båten ligger, forteller han.

Selv er han i Haugesund og har ikke fått sjekket saken.

– Han har vel tatt en spansk en, antar Bildøy som vurderer å anmelde båteieren.

Ifølge Toppe er det ikke så uvanlig at båter hensettes.

– Når en båteier oppdager at det koster seks kroner pr kg å få levert inn båter på over tre tonn, da kan de hende de finner ut at det er like greit å sette fra seg båten og late som ingenting.

Nå oppfordrer han eieren til å ta kontakt med kommunen og gå i dialog.