Færre kollektivsnikere tatt i Hordaland

Skyss-direktør Oddmund Sylta sier at Bybanen kontrolleres ofte. – Det er effektivt med billettkontroller her, sier han.

Skyss-direktør Oddmund Sylta sier at Bybanen kontrolleres ofte. – Det er effektivt med billettkontroller her, sier han. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Tusenvis ble fersket uten billett i kontroller på bybane, båt og buss de tre første månedene i 2017. Skyss-direktøren er likevel relativt fornøyd.

DEL

Etter 5297 kontroller på buss, bane og båt i Hordaland er tallenes tale klar.

162.768 hadde gyldig billett. 4377 hadde det ikke.

– I utgangspunktet skal jo ingen snike. Det er jo helt grunnleggende, sier Skyss-direktør Oddmund Sylta strengt:

– Likevel ser vi at andelen av dem med ugyldig billett minker. Det er jo positivt.

Han sier at de har økt takten når det kommer til kontroller. Snikprosenten ligger på 2,6 prosent så langt i år mot 3,5 prosent i fjor.

Unge syndere

Dette er tall fra de tre første månedene i 2016 og 2017.

– Hvem er det som sniker?

– Jeg har ikke tall fra disse kontrollene, men en undersøkelse vi har hatt, viser at det ofte er den yngre garde som gjør det.

– Hvorfor?

– Det har jeg ikke noen klare oppfatninger om.

Det har i de senere år blitt flere måter å betale for seg i kollektivtrafikken i Hordaland. Det er kommet opp betalingsautomater og Skyss har en egen app hvor man kan løse billett.

– At det er lettere å kjøpe billett har vel hatt en innvirkning på «snike-tallene»?

– Ikke nødvendigvis. Før var det vanligere at man så sjåføren inn i øynene og betalte. Nå er ikke den sosiale kontrollen der lenger i like stor grad, sier Sylta.

Gebyrer

Dersom du ikke kan vise gyldig reisebevis ved kontroll, må du betale et gebyr på 950 kroner på stedet.

Velger du å betale med faktura, er gebyret 1150 kroner.

Forsøk på forfalskning av reisebevis er straffbart. Gebyr for dette er 1500 kroner.

Handler om holdninger

Han forteller at de skal fortsette med høy frekvens av både vanlige kontroller og storkontroller. De vil også prøve å få oversikt over hvilke ruter som er mer utsatt for sniking og sette inn flere ressurser der.

De har som mål å kontrollere 560.000 kollektivreisende innen 2017 er omme.

– Hvordan skal man få bukt med denne snikingen?

– Det handler i bunn og grunn om holdninger. Vi må skape en forståelse av at billettinntektene brukes til å opprettholde kollektivtilbud. Betaler ikke folk for billetten, kan dette gå utover tilbudet.

– Har du sneket på buss eller bane før?

– Det kan jeg ikke huske. Det må i så fall være veldig lenge siden, sier Skyss-direktøren og ler.

Artikkeltags