Gå til sidens hovedinnhold

Dramaet minutt for minutt

Artikkelen er over 11 år gammel

Det er fredag 26. november 1999. Klokken er 1908 og Sleipner har nettopp gått på grunn. Her er det som skjedde.

Klokken 1908:
Umiddelbart etter at MS Sleipner var gått på Store Bloksen, meldte overstyrmann Olav Skjetne over kanal 16 til Rogaland radio: «Vi har en nødssituasjon her, er oppe på Blokso nord av Ryvarden fyr». Samtidig meldte overstyrmannen: «Me trenge assistanse øyeblikkeligt.»

Klokke 1911:
Meldte Skjetne over radioen: «Me står utsatt te, han rive snart sunn heile båten her.» På spørsmål om det var redningsutstyr om bord, svarte overstyrmannen: «Ja, men eg har ikkje hatt anledning til å gå ned for å sjekke. Flåtene ligge bak, så det... så det e – ja det e dårligt det – så du får berre få et helikopter ut så snart så muligt.»

Klokken 1914:
Meldte overstyrmannen videre: «Me ligge mørklagde med ein nødgenerator som me har i gang her no, men eg vett ikkje kor lenge den går, heller».

Klokken 1918:
«Han e gåen den strømmen. Så me har ikkje VHF, så eg står og snakke i et håndsett».

Klokken 1936:
Siste radiomelding fra MS Sleipner til Rogaland radio kom. Overstyrmannen sa da: «Mayday Rogaland radio, eg hørre deg, men me har mista noken VHF-er, så det e så vondt – men me har mista baugen, så me har lite å flyta på. Me har dreve av Blokso no og e på vei innover fjorden.» «Me lyte få litt hjelp, så snart så muligt, me har lite å flyta på, heile baugen e jo vekke her.»

Klokken 1939 og 1940:
Rogaland radio kalte opp MS Sleipner, uten å få svar.

Klokken 1940:
MS Sleipners nødpeilesender begynte å sende.

Klokken 1946:
Et Sea King redningshelikopter tok av fra Sola.

Klokken 1948:
Melding til Hovedredningssentralen fra MS Askita om at Sleipner har gått ned. MS Draupner ble utpekt som «on scene co-ordinator». Det ble igangsatt et omfattende sjøsøk med en rekke fartøyer i området.

Klokken 1950:
Politimesteren i Stavanger besluttet å innkalle hele redningsledelsen til Hovedredningssentralen.

Klokken 2010:
Sea King redningshelikopter ankom havaristedet.

Klokken 2118:
Omfattende sjø og strandsøk ble igangsatt i Sunnhordlandbassenget og langs strendene i Sveio, Bømlo og vestre del av Kvinnherad.

Kilde: Undersøkelseskomiteens rapport (NOU 2000:31).