Gå til sidens hovedinnhold

– Kortere responstid

Artikkelen er over 11 år gammel

Da Sleipner grunnstøtte 26. november 1999, tok det 38 minutter før redningshelikopteret var i luften. Etter ulykken ble kravet til reaksjonstid endret til 15 minutter.

– Den gang var kravet var at helikopteret skulle kunne være i luften innen en time, forteller operativ inspektør ved Hovedredningssentralen på Sola, Stein Solberg, til BA.

BOR PÅ BASEN: Årsaken til at kravet til reaksjonstid den gang var satt til en time, var at de som hadde vakt ikke var stasjonert på basen, men bodde hjemme.

– Dermed måtte folk komme seg til redningsbasen før de kunne rykke ut, påpeker Solberg.

Sleipner gikk på skjæret klokken 1908. Først klokken 1946 var Sea King-helikopteret i luften. En time og to minutter etter grunnstøtingen var helikopteret fremme ved ulykkesstedet.

– Det er klart at jo raskere hjelpen kommer frem, dess mer kan de ofte gjøre.

– Men hvorvidt vi kunne reddet flere etter Sleipner-forliset med kortere reaksjonstid, blir ren spekulasjon, fastslår Solberg.

Granskningskommisjonen etter Sleipner-forliset anbefalte i sin rapport å endre kravet til reaksjonstid til 15 minutter. Denne anbefalingen ble fulgt.

– Nå har vi besetningen boende på basen, og har folk tilgjengelig her 24 timer i døgnet.

– Vi har fått en betydelig bedre og beredskap og kortere responstid, sier Solberg.

UTFORDRINGER: I år ble det åpnet en ny redningsbase i Florø. Solberg ser likevel rom for flere forbedringer i redningstjenesten.

– En av utfordringene våre et at flåten av helikoptre begynner å bli gammel, og at den er skissert å skulle være operativ i ti år til.

Ingenting kan bringe tilbake de 16 menneskene som mistet livet da Sleipner gikk ned på denne dagen for ti år siden.

Men Sleipner-ulykken ga verdifull lærdom.

– Dersom ulykken skulle være ute nå, kan folk føle seg tryggere på at hjelpen sannsynligvis kommer raskere frem enn den gang, fastslår Stein Solberg.