Gå til sidens hovedinnhold

Slik rekker du å trene i en travel hverdag

Artikkelen er over 6 år gammel

– Jeg var så lei av å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk prioritert å trene.

Det sier Helene Sandvig (46), som til slutt bestemte seg for å omdefinere hva trening faktisk kan være.

Og hvor stor plass den skal få ta i livet, ved siden av full jobb og familieliv.

– Jeg konkluderte med at jeg hadde vært «støttemedlem» på Sats altfor lenge.

For som så mange andre bare måtte Sandvig gå på treningsstudio.

– Det er et sånt voldsomt trøkk fra samfunnet på kropp og på å holde seg i form. Og at det liksom bare kan skje på et treningsstudio, med en personlig trener ved din side, sier programlederen for Puls på NRK TV.

– Det er jo bare tull. Det tok det tid før jeg klarte å innse, tørre å tro på og ta konsekvensen av.

Sank dypere i sofaen

For selv om Sandvig unner alle som trives på hippe treningsstudioer den følelsen, møter hun også veldig mange som ikke gjør det.

– Jeg tror mange gruer seg for å trene foran andre. I sånne sammenhenger er det fort gjort å sammenligne seg med de som ser bra ut i tights.

– Da blir det selvsagt enda verre å motivere seg til å komme seg av gårde på trening.

For det er gjerne kombinasjonen, mangel på tid og lyst, som gjør det så vanskelig for mange å få kontinuitet i den type trening.

– Jeg har alltid hatt en målsetting om å få trent like mye som da jeg var ung fotballspiller. Men det endte som regel opp med at jeg ikke rakk det. Jeg fikk i alle fall ikke prioritert det, innrømmer Sandvig.

– Og så satt jeg der i stedet, igjen, i sofaen med hånden enda dypere i godteskålen og med verdens dårligste samvittighet.

På selvfølelsen løs

Akkurat det har Sandvig funnet ut at ikke er så rart.

– Det å mestre trening, knyttes så veldig opp mot viljestyrke, og da er veien kort til å rakke ned på seg selv om du ikke får det til.

Om du da i tillegg bare har kjipe opplevelser fra gymtimene på skolen som erfaring, blir det enda vanskeligere å gjennomføre tidkrevende treningsopplegg.

– For meg er lange økter ren seigpining. Det blir altfor hardt, særlig om du er i dårlig form i utgangspunktet, sier Sandvig, som etter hvert kom frem til at det var bedre å innrømme nettopp det for seg selv, og heller se alternative, overkommelige muligheter.

Og akkurat det et er det nå blitt bok av - «5-10-15 Få minutter, maks effekt» på Kagge forlag.

– Målsettingen med den er at folk skal kunne komme i bedre form uten stress, sier Sandvig.

Hun mener vi må skifte fokus, tankesett til og med, bort fra at trening er vanskelig og derfor bare kan gjøres i treningsstudio gjennom lange økter.

– Til at vi med bare litt bevegelse og aktivitet kan føle oss så utrolig mye bedre, sier Sandvig.

Trenger ikke personlig trener

– I aviser og blader fores vi med at trening er komplisert, og at du må skaffe deg en personlig trener for å få til noe som helst, sier hun.

– Sannheten er at du fint kan komme deg i mer enn god nok form på egen hånd, og holde deg der, uten at det koster en formue eller stjeler en masse tid.

Sandvig og siterer sin kollega, Puls-treneren Yngvar Andersen, når det gjelder en målsetting for trening hun mener er sunn:

– Den formen jeg har nå, skal jeg ha når jeg blir 80 også, sier han.

– Det er fullt mulig uten at det koster blod, svette og tårer. Hemmeligheten ligger i de små minuttene, og at jeg har sluttet å stresse sånn med trening.

Løsningen er ifølge Sandvig å tenke smått, heller enn stort når det kommer til aktivitet. Da kommer også resultatene.

– Fem minutter med styrke- trening hjemme i stuen, er så uendelig mye mer verdt, enn den løpeturen du planlegger, men aldri orker å ta, sier hun.

Slik gjør hun det!

For Sandvig er det bokstavelig talt gått sport i å utnytte øyeblikk iløpet av dagen til raske treningsøkter.

– Det kan være alt fra noen kjappe knebøy mens jeg venter på at kaffemaskinen gjør jobben sin, til leggøvelser mens jeg pusser tennene.

– Men får du effekt av så korte økter?

– Ja, både fysisk og psykisk. Du får i gang blodpumpen, og det gir en opptur også på humøret. Du tenker at «ja, ja så har jeg i alle fall gjort det», heller enn å gå og grue deg til den lange løpeturen du planlegger i ettermiddag. Det inspirer, heller enn å ta motet fra deg, sier Sandvig.

– Og dessuten, 40 legghevinger til tannpussen hver kveld, det er er 14 600 i året. Klart det blir resultater av det.

God start på dagen

Trebarnsmor Sandvig forteller at hun er blitt veldig glad i å få unna litt av treningen på morgenen.

– Nå starter jeg dagen med to kjappe øvelser, ti minutter, før dusjen. Det gir meg en «flying start». Psykisk er det godt med alt som er gjort.

Det kan være en ryggøvelse over kjøkkenbordet, og en mageøvelse med jerngryten i hendene.

– Dessuten er jeg så heldig at jeg har jobben en fin halvtimes sykkeltur unna. All trening du får naturlig integrert i hverdagens gjøremål er av det gode, sier Sandvig.

– Du kaller det stressfri trening, men er du ikke redd at du stresser folk nå da?

– Nei, jeg håper for all del ikke det. Det er så mye psykisk overskudd å hente i det du får gjort når øktene er så korte, så det tror jeg vil gå i pluss. Det er i alle fall større sjanse for en opptur med dette, enn å skulle motivere seg for en time vekttrening påtreningsstudioet.

– Og vi kan fortsatt få se Dagsrevyen uten å ta sit ups samtidig?

– Hehe, ja det er absolutt lov.

Positivt på kostholdet

Sandvig forteller at en bieffekt av denne treningen er at hun har mindre lyst på søppelmat.

–De små øktene gir den samme gode følelsen etterpå som de lengre øktene. Du føler deg så mye bedre, og får automatisk mindre lyst til å stappe i deg dårlig mat.

Selv påstår Sandvig at hun aldri har vært i bedre form enn hun er nå, som 46-åring.

– Jeg var forholdsvis aktiv som ung, men oppturen jeg har opplevd gjennom 5-10-15-treningen har gjort underverker, sier Sandvig som etter mange år på fotballbanen har plagdes med en rygg som skrantet.

– Den er helt fin nå. Og jeg er ikke i tvil om at det skyldes at jeg nå får trent. Og ikke bare går rundt og tenker på det.

Kommentarer til denne saken