Slik startet eventyret

Vendepunktet: Datoen er 26. juli 2002 og Thor Hushovd har nettopp spurtslått franskmannen Christophe Mengin på den 18. etappen av Tour de France. Dette var den første individuelle                                    etappeseieren til Hushovd, og den bidro til å overbevise ledelsen i TV 2 om at Tour de France var verdt å satse på. Da hadde Trond Ahlsen og flere kollegaer på sporten fått gjentatte nei av ledelsen til å satse på rittet.ARKIVFOTo: REUTERS

Vendepunktet: Datoen er 26. juli 2002 og Thor Hushovd har nettopp spurtslått franskmannen Christophe Mengin på den 18. etappen av Tour de France. Dette var den første individuelle etappeseieren til Hushovd, og den bidro til å overbevise ledelsen i TV 2 om at Tour de France var verdt å satse på. Da hadde Trond Ahlsen og flere kollegaer på sporten fått gjentatte nei av ledelsen til å satse på rittet.ARKIVFOTo: REUTERS

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

TV 2-sjef Bjørn Taalesen gir Trond Ahlsen æren for at Tour de France har blitt et årlig sommereventyr.

DEL

– Han maste og maste, og var alltid så entusiastisk. Til slutt orker du ikke mer og gir etter, sier Bjørn Taalesen til BA, rettighetssjef og tidligere sportssjef i TV 2.

Medarbeideren som nektet å gi seg var Trond Ahlsen. På den tiden var Ahlsen vaktsjef på sporten.

– Han så potensialet i det og fikk andre til å forstå det. Hans entusiasme er vanskelig å stoppe. Det er godt det finnes noen slike, humrer Taalesen nå.

Masete pådriver: Trond Ahlsen var mannen som pushet mest på for at TV 2 måtte begynne å vise Tour de France.FOTO: TV 2

Masete pådriver: Trond Ahlsen var mannen som pushet mest på for at TV 2 måtte begynne å vise Tour de France.FOTO: TV 2

Fikk en trang fødsel

Lørdag er det på nytt duket for begivenheten som har blitt årets høydepunkt for svært mange sykkelfrelste nordmenn. Takket være TV 2. For trettende gang sender kanalen det kjente sykkelrittet direkte fra start til målgangen på Champs-Élysées. Rettighetene har TV 2 sikret seg ut 2019.

Men konseptet hadde en trang fødsel. Tidlig på 2000-tallet var det langt fra noen selvfølge at TV 2 skulle pøse penger i Tour de France sommerstid.

Det hele startet med at Ahlsen hadde dekket rittet på mer ordinært vis før kanalen satt på rettighetene. Både i 1998 og 1999 hadde han ansvaret for et daglig program på en time som oppsummerte hver etappe.

– Det var ingen stor suksess. Der var ingen veldig gode nordmenn, og det å lage oppsummeringsprogram er jo heller ingen ratingbombe, sier Trond Ahlsen til BA.

Hushovd var opptrekker

Ahlsen hadde derimot fått veldig god innsikt i hva Tour de France handlet om, og et par år senere - i 2001 - skulle han få viktig drahjelp av Thor Hushovd. Da vant oksen fra Grimstad en lagtempo med sitt franske lag Crédit Agricole.

Norsk håp: Katjusja-rytter Alexander Kristoff har hatt en kanonsesong og kan vinne flere etapper i årets Tour de France.ARKIVFOTO: REUTERS

Norsk håp: Katjusja-rytter Alexander Kristoff har hatt en kanonsesong og kan vinne flere etapper i årets Tour de France.ARKIVFOTO: REUTERS

– Da kom vi med forslag om at vi skulle sende live, men det ble ikke godkjent første året, sier Ahlsen og forteller om stor skepsis internt i ledelsen.

– «Er det noen som gidder å se TV midt på sommeren? Da er det jo ferie og folk er på hytten», var hovedargumentet i mot forteller Ahlsen.

TV 2-medarbeideren ga likevel ikke opp, men han understreker flere ganger i intervjuet at han ikke kjempet alene. Flere kollegaer på sporten ivret også for å sende sykkel.

– Dette var ikke noe sololøp, bedyrer Ahlsen overfor BA.

– Men Taalesen gir deg æren?

– Det er snilt av Taalesen.

– Jeg var på en måte initiativtaker og talsmann for å få Tour de France på luften. Men som du sikkert vet: enten det er OL i Sotsji eller eliteserien i fotball, så er all TV-produksjon et lagarbeid. Fra de som kommer opp med ideer til de som faktisk sitter og beslutter, sier Ahlsen.

En ny norsk sykkelbragd var det som skulle til for at også toppledelsen så potensialet.

– I 2002 kom Thor Hushovd og vant en individuell etappe, og da sa sporten og TV 2 ja til å satse i 2003, forteller Ahlsen.

Deretter ballet det på seg.

– Så kom markedsavdelingen på banen. Sammen klarte vi å lage kommersielle løsninger som ble en suksess for TV 2, sier Ahlsen, nå leder for den kommersiell utviklingen av sport i kanalen på Nøstet.

Kommentatorlegender

Av TV 2-folkene er det kommentatorduoen Johan Kaggestad og Christian Paasche, og utereporter Dag Otto Lauritzen, det norske folk først og fremst forbinder med Tour de France.

– Dag Otto var en av Norges mest populære idrettsfolk. Ikke bare på grunn av resultatene sine, men i form av den personen han er. Kaggestad var en kyndig trener, som hadde stått bak Grete Waitz og Ingrid Kristiansen. Vi ville knytte til oss folk med kompetanse, det var helt vesentlig, sier Ahlsen.  

Da som nå var TV 2 opptatt av å etablere nye forretningskonsept, og Ahlsen mente Tour de France hadde hele pakken.

– Jeg så tre hovedelement for at dette kunne bli bra for TV 2, sier han og lister opp;

– Franskmmenne leverer et suverent TV-konsept, rittet er også en kulturbegivenhet og Thor Hushovd skapte interesse hos det norske folk, sier han.

– Hvordan er det for deg å se at Tour de France har blitt en suksess?

– Det er helt fantastisk!