Gå til sidens hovedinnhold

Slik vil den nye sykkeltunnelen se ut

Artikkelen er over 1 år gammel

Nye illustrasjoner fra Bybanen Utbygging viser hvordan den 2,9 kilometer lange sykkeltunnelen mellom Fyllingsdalen og Kristianborg vil se ut.

På Bybanen Utbygging sine Facebooksider publiserte de nylig bilde av de nye tegningene av sykkeltunnelen. Reaksjonene fra publikum er varierte, men de aller fleste var positive til det fargerike og lystige designet.

Sykkeltunnelen er den lengste av sitt slag i hele verden, og skal være klar i 2023. De begynte byggingen i 2018, og prislappen for sykkeltunnelen alene ligger på 500 millioner kroner.

Sikkerhet

Utbyggerne har tidligere vært tydelige på at de skal fokusere på sikkerheten inne i tunnelen. De satser på kraftig lyssetting og videokameraer, blant annet.

– Det går ikke å ha vakter der til evig tid, vi må heller satse på andre grep. Med videoovervåkningen vil alle bli sett, og vi vil kunne fortelle politiet om uønskede hendelser umiddelbart, akkurat som ved bybanestoppene våre, har Rune Jenssen i Bybanen Utbygging tidligere uttalt til BA.

– Vi har jobbet mye med lyssetting, overflater og sikre åpne plasser inne i tunnelen, har sjef for anskaffelser og totalrepriser i Bybanen Utbygging, Ole Wilhelm Mortensen, uttalt til NRK.

Korter ned 5,5 kilometer

Det skal ta 7–8 minutter for en syklist i normal fart å sykle gjennom tunnelen, en jogger i underkant av 20 minutter og en fotgjenger vil bruke litt over en halvtime.

Per i dag må en syklist som skal til byen fra Fyllingsdalen enten over Melkeplassen eller rundt Bønes. Tunnelen korter ned turen rundt Løvstakken med minst 5,5 kilometer og rundt 20 minutter.

Tunnelen bygges vegg i vegg med bybanetunnelen.

Kommentarer til denne saken