Han har svidd av 140 dekk – bare i år!

Ole Morten Davanger kan ha gullglis om dagen.

Ole Morten Davanger kan ha gullglis om dagen. Foto:

– Jeg og bilen kan hevde oss godt i europatoppen. Det er budsjettet som setter en stopper for det, sier NM-vinneren Ole Morten Davanger.

DEL

Davanger kjørte seg opp fra 3. til 1.-plass på den avsluttende NM-runden i drifting, og sikret med det sitt første NM-gull i karrieren.

– Det er egentlig ubeskrivelig. Det betyr ekstremt mye for meg, og er noe jeg har jobbet for i flere år.

– Hvilke egenskaper har du som gjør deg til den beste i Norge?

– Si det ... Jeg har en bil som er konkurransedyktig, og jeg har god støtte rundt meg. Jeg har en god mekaniker som sørger for at bilen fungerer optimalt, og så har jeg hodet på rett plass, svarer 29-åringen fra Fyllingsdalen.

Dette er drifting

Drifting er en bilsport som går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom en bane. Tre dommere gir poeng til hver av sjåførene.

I år brukte Davanger til sammen 140 dekk og omtrent 250.000 kroner på å komme seg gjennom sesongen.

Ole Morten Davanger har god kontroll på sin Nissan Skyline R34, som yter 650 hestekrefter. Denne sesongen slet Davanger ut til sammen 140 dekk!

Ole Morten Davanger har god kontroll på sin Nissan Skyline R34, som yter 650 hestekrefter. Denne sesongen slet Davanger ut til sammen 140 dekk! Foto:

– Det ryker fort en del penger, konkluderer den ferske norgesmesteren.

Han kommer seg gjennom sesongene med hjelp av sponsorer og en fleksibel arbeidsgiver.

– Ellers hadde det ikke gått. Slike ting er jeg helt avhengig av. Det er en god gjeng med samarbeidspartnere og et team som jobber sammen for at dette skal gå i boks, sier Davanger.

Vil i verdenstoppen

Fredric Aasbø er ansett som den store stjernen innen drifting i Norge, blant annet med en VM-tittel fra 2015.

Davanger har selv en drøm om å bli blant verdens beste i sporten.

– Det har vært en stor drøm i et par år, men det er en lang vei å gå. Det er en ekstremt tidkrevende og kostbar sport, sier Davanger, som regner med at han trenger minimum 600.000 kroner for å gjennomføre en sesong i EM-serien.

– Jeg vil påstå at jeg og bilen kan hevde oss godt i europatoppen, men det er budsjettet som foreløpig setter en stopper for det, sier han.

Artikkeltags