Gå til sidens hovedinnhold

NFF trodde ikke kvinnefotballen ville selge. I dag dro klubbene inn en avtale verdt 60 millioner

Artikkelen er over 4 år gammel

Etter en langvarig kamp om å få retten til å selge eget produkt, ga NFF til slutt opp, og Serieforeningen for Kvinnefotball fikk viljen sin. Få måneder senere landet de gigantavtale.

– Det viser at noen har tro på oss, selv om enkelte ikke hadde det.

Leder i Serieforeningen for Kvinnefotball (SFK), Synnøve Tverlid, sender i jubelrusen av gårde et lite stikk mot den tidligere ledelsen i Norges Fotballforbund (NFF).

Hun er også nestleder i Arna-Bjørnar kvinner senior. Den nye avtalen mellom SFK og boligbyggelaget Obos skal gi seks millioner kroner i året til kvinnenes eliteserie og 1. divisjon over fem år. I tillegg inneholder avtalen at sponsoren vil levere ulike typer tjenester til en verdi av ytterligere seks millioner i året.

Skal fordele midlene

Det er tidenes største kommersielle avtale for norske kvinnefotballag.

– Vi er utrolig glad for at vi fikk overført rettighetene til å selge vårt eget produkt fra NFF. De har endelig vært positive til det. Nå er vi i gang med å vise at vi har en verdi. Noen tror på oss, sier Tverlid.

– Hva vil denne avtalen ha å si for norsk kvinnefotball?

– Det blir et langsiktig partnerskap på fem år. Det gir en forutsigbarhet. Samtidig er Obos veldig opptatt av at de ikke bare skal betale ut en sum og la oss gjøre det beste ut av det, men de vil også være aktive med å fremme norsk kvinnefotball. De blir en partner som skal «pushe» oss til å utvikle oss. De vil bidra til talentutvikling, profesjonalisering og kommersialisering, sier Tverlid.

Nå skal hun og resten av SFK, som er toppklubbenes interesseorganisasjon, sette seg ned for å bli enige om hvordan midlene skal fordeles på de 24 klubbene i toppfotballen. Det vil ikke bli flatt fordelt.

– Vi jobber med et kriteriesett, og det vil knyttes opp mot hvordan klubbene rigger seg for å utvikle seg videre. Vi håper det ikke blir for byråkratisk, men det vil bli knyttet til insentiver og målinger, sier hun.

Dermed er det usikkert for hva dette vil gi Arna-Bjørnar, Sandviken og Åsane.

Flere heltidsspillere?

For de beste spillerne i eliteserien dreier det seg i stor grad om å få muligheten til å satse fullt og helt på fotballen. Spesielt tidligere Arna-Bjørnar-stjerne Maren Mjelde (nå Chelsea) har gjentatte ganger påpekt viktigheten av at man får på plass en økonomi i norske klubber som gjør profflivet mulig, også på steder som Arna og i Sandviken.

– Det ligger spesifikke grep i denne avtalen for å få til det, men det blir en gjennomgang på det. Det må veies opp mot ulike behov; det å gjøre hverdagen best mulig for de beste, og det å gjøre hverdagen best mulig for talentene som vil bli best. Men det blir gjerne et økt handlingsrom for klubbene som kan muliggjøre flere heltidslønninger, sier Tverlid.

I avtalen kommer det også frem at man skal ha en runde i eliteserien som i sin helhet spilles i Telenor Arena i Bærum på én helg, med tre kamper lørdag og tre på søndag.

Mediekonsernet Amedia, som også eier BA, har allerede kjøpt rettighetene til kvinnenes eliteserie de neste fem årene i en avtale verdt 6,6 millioner kroner.

Kommentarer til denne saken