«Grusom» pause for Tertnes

Julie Lygren (til v. ) og Bodil Sørheim ble både kvalme og svimle da de prøvde bikram yoga for første gang. -Men vi gjør det gjerne igjen, sier de.

Julie Lygren (til v. ) og Bodil Sørheim ble både kvalme og svimle da de prøvde bikram yoga for første gang. -Men vi gjør det gjerne igjen, sier de. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Aldri har det gått så hett for seg på en Tertnes-trening!

DEL

– Dette var helt grusomt. Svetten bare rant inn i munnen på meg, utbryter Tertnesspiller Julie Lygren etter å ha prøvd bikram yoga i 40 varmegrader.

Dryppende våte, og helt utslitte kommer Tertnes-spillerne ut fra det dampende hete rommet der de har hatt alternativ førjulstrening. I nitti minutter har sterke, men muligens noe stive kropper fått føle hvordan det er å ikke helt mestre de fysiske utfordringene. Selv om de første reaksjonene kan tyde på at dette ikke skal prøves igjen, innrømmer både Lygren og Bodil Sørheim at treningsøkten frister til gjentakelse.

– Jeg ble både kvalm og svimmel. Men jeg kunne gjort det igjen, faktisk. Jeg syntes det er kult å ha prøvd, og jeg føler at det hjelper meg å slappe skikkelig av, sier Sørheim.

– Det sies at det blir bedre andre gangen, så hvorfor ikke prøve igjen, sier Lygren.

SKADEFOREBYGGENDE

Studioeier og instruktør Anne Jorunn Kristensen har selv spilt på Tertnes. Hun har stor tro på at bikram yoga vil gjøre Tertnesgjengen til bedre håndballspillere.

Selv har hun opplevd at hennes skrantende knær har fått en ny vår etter at hun oppdaget bikram yoga for to år siden.

Kristensen tror treningsformen kan virke skadeforebyggende for håndballspillerne, spesielt på korsbåndsskader.

EKSPERIMENTELL TRENER

– Å trene styrke på knær, lår, og muskulaturen rundt er med på å stabilisere knærne, sier Kristensen.

Yogainstruktøren trekker frem fotballstjernene Ryan Giggs og David Beckham som eksempler på idrettsutøvere som bruker yoga som skadeforebyggende trening.

– Og de spilte begge på toppnivå til de var rundt 40 år, påpeker hun.

Tertnestrener Tore Johannessen, som selv deltok på økten, har latt det bli en vane å benytte spillefrie pauser til å teste ut alternativ trening.

– Jeg synes jeg merker en effekt av å gjøre noe annet innimellom.

Jeg har tro på å variere treningen, for å få et løft inn mot den vanlige treningen.

Artikkeltags