– Det har gått veldig bra. Det var kjekt, sier Håkon etter å ha kjørt trialsykkelen gjennom skog og myr på Kokstad en hel dag.

Men påkjenningen har vært tøff både for gutten og sykkelen. Gutten er sliten i hele kroppen, mens den 125 ccm store motorsykkelen lengter etter en dusj.

– Jeg blir mest sliten i beina, men merker det også i hodet. Det er på grunn av at jeg konsentrerer meg om å følge det sporet jeg har planlagt å kjøre, forklarer han.

– MÅ HA TROEN

Utfordringene stod i kø for trial-entusiastene lørdag. Eliteklassen freste opp bratte såpeglatte skrenter. Bekymrede mødre gispet over sønnenes halsbrekkende stunt.

– Jeg blir ganske skremt av å se hva de beste får til. Men samtidig får jeg lyst til å fikse det jeg også. Mest imponert blir jeg av hvordan de kommer seg opp de bratteste kantene, sier Håkon, mens han titter på de store guttene som brummer av gårde på sine 300 ccm.

– Det er en saftig lyd, smiler Håkon.

Men selv vil han ikke øke til en større sykkel så lenge han kjører

– Jo eldre man blir, jo enklere blir det å stå og hoppe med en lett sykkel, forklarer han.

40 mål med skog er innredet for Bergen Trial Team på Kokstad. Lørdag var hele trial-miljøet i Norge samlet for å kjøre det 3. norgesløpet. For Håkon ble det hans første møte med dommere, klippere, konkurransepress og tilskuere.

– Man må ha god selvtillit for å kjøre trial, og man må tåle litt av hvert. Får du motorsykkelen over foten kan du ikke bare gi deg. Da er du en pyse.

– I de bratte bakkene er det viktig å ha troen på at du klarer det, sier han.

Det var australieren Graeme Carter som startet opp Trial-miljøet i Bergen for 16 år siden. Han hadde tatt med seg en trial-sykkel fra England, og den vakte oppsikt fra den åpne garasjen.

MESTRING

Nå har Bergen Trial Team 80 medlemmer, hvorav 45 kjører motorsykkel.

– Det er mye stell med sykler, og det fører til at de unge lærer seg ansvar. Men det viktigste er at barna lærer å mestre, mener leder i klubben Tore Lilletvedt.