– Dette blir flott. Vi har en del likheter med planter og dyr. Og bevegelse. Det er morsomme bilder hun lager, som mine egne.

Augon Johnsen (69) står stolt, kry og bredbent midt i en papirhaug og bivåner datterens samling av akvareller, tegninger og trykk. De er akkurat pakket ut og plassert lang veggene i kjelleren på den gamle løen i Galleri G. Guddal.

Tegnet på matpakkene

Her inne i vakre Rosendal har far og datter felles utstilling under de store og fortsatt snødekte fjellene. Åpningen var skjærtorsdag, men BA var med da utpakkingen og opphengingen startet mandagen før.

Datter Mari Kanstad Johnsen (40) har inntatt de flotte lokalene i første etasje, pappa Augon er i hovedetasjen.

Likheten mellom bildene er slående, begge tegner organisk: Dyr, planter og mennesker. Men de er også svært ulike.

I det daglige retter Mari seg mot barn gjennom barnebøker hun illustrerer eller skriver og tegner selv. På denne utstillingen presenterer hun frittstående bilder hun har jobbet med det siste året. Det er lekent og fint, innrammet i eik.

– Du kan godt kalle det fantasidyr, forklarer hun.

Faren har inspirert henne så lenge hun kan huske.

– På matpakkene mine tegnet han små fortellinger om kaniner og andre dyr. Jeg husker jeg synes matpapiret var så fint at jeg la det i en skuff på skolen. Det ble det liggende helt til det stinket og jeg måtte fjerne det, sier datteren.

– Han ser alt!

Men hun ville ikke bli det samme som ham.

Derfor begynte hun med klesdesign i Oslo. Hun trivdes ikke veldig godt og utdannet seg som kunstner både ved Kunsthøgskolen i Oslo og ved Konstfack i Stockholm.

– Så ble det litt det samme som far likevel.

Mari forteller om en far som gir henne nye opplevelser om ting som omgir henne daglig.

– Han ser alt. Ting og detaljer jeg knapt har lagt merke til, sier hun.

Selv om galleriet er stort, har begge de to erfarne kunstnerne tatt med altfor mange bilder.

I hovedgalleriet står Augons produksjoner, rammeløse og i glade og klare farger. Alle maleriene er akryl på lerret.

– Hva kan jeg si?

Motivene er få, med fjell og hav i tilsynelatende enkle komposisjoner på store fargeflater. Fuglene sitter i et løvverk vi aldri har sett eller vil få se – annet enn i Augons bilder. Bikkjene, som vi drister oss til å kalle et lite varemerke for denne mannen, er alltid i fart, på samme måte som rytteren til hest.

– Hva mer kan man si om bildene dine?

– Nei, hva kan jeg si? Det er ikke så komplisert. Er det ikke slik at folk har en egen oppfatning av hva de ser, da? Jeg maler nå det jeg har i hodet og har vel egentlig ikke noe konkret budskap. Men jeg holder meg til noen tema. Landet som stiger av havet. Vann og luft som de livgivende elementene, hunden som som representerer energien. Fuglebildene er friheten og rytterbildene er mennesket i ett med naturen. Men det aller viktigste er mulighetene i selve maleriet og selve maleprosessen. Og målet er alltid et best mulig maleri. Strøkene, komposisjonen og fargene.

Andre har skrevet at det ikke er uvanlig at man finner igjen sine landskap i hans bilder. Da blir det også plass til individuelle følelser.

Da solen aldri gikk ned

Selv kom han til Bergen som 23-åring sammen med kjæresten og den daværende lærerstudenten Kristin Kanstad i 1976.

– Jeg måtte ut av Skien, og Oslo var litt for nær, har Augon fortalt under den vakre båtturen fra sentrum og til Rosendal..

Han likte Bergen svært godt.

– Jeg kom en høst da solen aldri gikk ned. Jeg ble glad i lynnet i Bergen, selv om det er helt ulikt meg selv. Jeg liker stemningen i byen. Det utagerende og eksotiske, slik som buekorps. Skien har ingen ting som ligner. Heller ikke Oslo er like pulserende som Bergen.

Etter Kunsthåndverkskolen har han drevet både reklamebyrå, jobbet med design, foto og ideutvikling. Han var også avistegner i Bergens Tidende en periode.

Ikke plass til alle bildene

Som datteren har Augon Johnsen illustrert og laget omslag på en rekke bøker ved siden av malingen, men mens Mari jobber i forhold til barn og for lengst har flyttet til Oslo, har Augon holdt seg i byen han elsker.

– Så ble det en glidende overgang fra design og utsmykking til mer billedkunst for meg. Siden 2007 har jeg stort sett bare malt, sier han.

Men det er ikke helt sant. Ved siden av bokomslag er han også designansvarlig for Litteraturfestivalen i Odda – blant annet.

Nå står han her med gallerist Gøril Guddal og sin gamle kollega og venn musikeren og billedkunstneren Lasse Berntzen.

De tre diskuterer og flytter på bilder. Det er ikke plass til alle Augon har tatt med.

Upretensiøs, jeg?

Noen har han laget ganske praktisk. Fire kan henge helt sammen i en firkant, men han kan også ta bort to eller tre, slik at bare ett henger igjen.

Han slenger uvørent bort noen kvadratmeter billedkunst.

– Du er ganske upretensiøs?

– Ja, jeg tror jeg er det. Er jeg ikke, Mari?

Hun bekrefter.



Fra gård til kultursentrum

Nesten helt uten offentlig støtte har Gøril Guddal gjort gården der hun vokste opp til et fantastisk kultursentrum.

– Det har gått fantastisk bra, sier Gøril Guddal (60).

Hun står i tunet under de store trærne, omgitt av svære ruvende fjell og utsikt til sjøen. På marken har små blå scilla-blomster tatt over plenen.

Dette er mitt verk

Den kjente Hardanger-bygden Rosendal har alltid hatt Baroniet. Siden 2014 har de også fått Guddalstunet fem kilometer utenfor sentrum.

– Bestefar kjøpte stedet fra Baroniet i 1930. Frem til ca år 1900 var gården nesten som en liten landsby, med åtte familier tett i tett, forteller Gøril.

Hun er utdannet bibliotekar, men levende opptatt av kunst. For snart 30 år siden startet hun opp galleri i Rosendal sentrum.

Etter at hun hadde tatt over og flyttet tilbake til gården der hun selv bodde til hun var 18 år, åpnet hun Galleri G. Guddal i 2014.

– Galleriet i tunet er mitt verk, men selvsagt med god hjelp fra familien som hele tiden har vært – og er – en god støtte., sier hun.

Hun har fått noe hjelp av Trond Mohn og Innovasjon Norge, men har ellers ikke søkt om offentlig støtte til noe.

Dronningen er nysgjerrig

– Det har gått vanvittig bra, og vi doblet nesten resultatet første året her oppe i forhold til nede i sentrum, sier hun.

Navn som Pushwagner, Håkon Gullvåg, Kjell Nupen, Bjarne Melgaard, Bodil Friele og selveste dronningen har stilt ut her.

– Dronning Sonja har vært innom flere ganger. Hun er veldig nysgjerrig på hvordan det går her, hvordan vi får det til, sier Gøril.

Hun har brukt de gamle husene på gården, der hun selv har et av dem til bolig. Også foreldrene bor på gården.

Kaféhuset, som er åpent under utstillingene, er flyttet fra Rosendal sentrum for 20 år siden. I tillegg er det muligheter for overnatting på gården.

– Nå har jeg satt bort driften av kafeen og overnattingen, slik at jeg kan engasjere meg i arrangementer og kunst, sier hun.

Min sønns bryllup

I år åpner Augon Johnsen og datteren Mari Kanstad Johnsen sesongen. I mai har Lasse Berntzen akvarellkurs. Siden kommer både Pippip Ferner og Sverre Bjertnæs. I september er det tegneserieutstilling og i november er det juleutstilling. Det er også sopphelg her i september.

– Vi pleier å ha fem-seks utstillinger i året, og vi legger vekt på å blande slik at vi har både de etablerte og kjente sammen med de mer uetablerte, sier Gøril.

I galleriet er det i tillegg en egen butikk der over hundre kunstnere er faste leverandører.

I tillegg har Gørils sønn innredet et større rom på låven der det arrangeres lunsjselskaper, konserter og andre arrangement.

– Det første blir min egen sønns bryllup senere i sommer, sier Gøril, stolt og glad.

Augon Johnsen

  • Født i 1953 i Skien, flyttet til Bergen i 1976.
  • Grafisk designer, illustretør og billedkunstner. Har særlig arbeidet med grafikk.
  • Utdannelset ved Bergen Kunsthåndverksskole.
  • Drev Dynamo Bergen Designstudio sammen med Bernt Endre. Har jobbet med idéutvikling og foto.
  • Siden 1988 har han vært illustratør og grafisk designer med oppdrag blant annet som tegner for BT. Har også laget bokomslag for flere norske forlag og identitetsdesign innen kultur og næringsliv.
  • Augon Johnsen har vært representert på en rekke utstillinger, deriblant tre ganger på Høstutstillingen og like mange ganger på Sørlandsutstillingen. Innkjøpt av Rksgalleriet, Norges Bank, kunstforeninger og flere andre.
  • Han er far til tegnerne Åshild (f. 1978) og Mari (f.1981).

Marit Kanstad Johnsen

  • Født 1981 i Bergen. Bor og arbeider som billedkunstner, illustratør og barnebokforfatter i Oslo.
  • Udannet Kuntshøgskolen i Oslo og ved Konstfack i Stockholm.
  • Hillustrert over 20 billedbøker, inkludert fem hun også har skrevet. Hun har vunnet en rekke priser, inkludert Special Mention i Bologna Ragazzi Award, en rekke gull i Årets Vakreste bøker, Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomsbøker, og flere bøker har blitt nominert til Brageprisen.
  • Som billedkunstner har hun blant annet hatt seperatutstillinger både i Frankrike og i Norge.
  • Hun har utsmykket Nordnes skole (2020), og har også laget veggmalerier for Nasjonalgalleriet og Campus Sogndal.
  • Som illustratør har hun levert til Morgenbladet, Klassekampen, Vice, Südeutche Zeitung, Die Zeit, The New York Times og Washington Post.