Slik var den andre konserten

Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

BA har anmeldt låtene fortløpende under kveldens konsert.

DEL

Bruce Springsteen spilte fortsatt klokken 2315 og verken «The Boss» eller bergenspublikummet så ut til å være lei.

Låt nummer 30, «Tenth Avenue Freeze-Out», får terningkast 5 av BAs anmelder.

Publikum var fremdeles i ekstase, og omtrent alle de rundt 22 000 fremmøtte sang med av full hals. Mange danset også, og spesielt heldig var en ung dame som fikk rocke scenen sammen med sjefen.

Etter tre og en halv time ga han seg, og ropte «Bergen, Bergen, Bergen, Bergen» før han takket for seg og gikk av scenen..

BA anmeldte låtene fortløpende(lenkene fører til låtene i musikktjenesten Spotify):

* Long walk home

Ingen konserter er like, spesielt ikke Bruce Springsteens. Derfor er han også en artist man ser to dager på rad. I går åpnet han med Creedence Clearwater Revival-coveren "Who´ll stop the rain?" med en lite tilslørt hentydning til det som kom fra oven. I dag triller 62-åringen ut 2006-låten "Long walk home" etter en obligatorisk "Hallaien Bergen!". Alene med gitaren og munnspillet. Majestetisk og krystallklar Bruce.

Terningkast: 5

*We take care of our own

Springsteen jager publikum frem og E Street Band tusler inn på scenen. Singelen "We take care of our own" fra albumet som han er ute på veien med er sammen med "Waitin on a sunny day" og "Death to my hometown" det nærmeste man kan kalle en fast kjerne av låter som spilles på Wrecking Ball-turneen. Ingen höjdare i diskografien, men låten ligger godt forankret i et sedvanlig Springsteensk landskap som kretser rundt håpet, stoltheten, felleskapet og medlidenheten. Grei skuring fra scenen på Koengen, men publikum responderer med spredt allsang på plankekjøringversjonen.

Terningkast: 4

* My lucky day

Det innbitte ansiktet til New Jersey-mannen åpenbarer seg i en ujevn, men massiv "My lucky day" fra "Working on dream". Little Steven gauler og skråler. Et hvileskjær.

Terningkast: 3

*Out in the street

Springsteen er midt inne i en intens arbeidsøkt nå og lar nesten ikke publikum slippe til med klapping mellom slagene. Første tur ut til publikum allerede på låt fire lover godt for resten av kvelden. Jake Clemons får boltre seg og Springsteen hilser på fansen, smiler og ser ut til å kose seg. Låten, som var en av de siste som laget til "The River"-platen, er ikke kjent nok til å skape unison gjenklang hos publikum, men den harde kjernen foran gliser og hopper. Bunnsolid!

Terningkast: 5

*Wrecking ball

Soozie Tyrell introduserer seg selv med fiolinen på tittelkuttet fra årets plate som til tross fra klappeoppfordringer fra E Street-gjengen ikke vekker publikum helt. Nils Lofgren og Little Steven synger med det de har.

Terningkast: 3

*Death to my hometown

Springsteen serverer enda en "Wrecking Ball"-låt. Det keltiske bakteppet ruller og går bak en overraskende avslappet sjef i front. Springsteen bruker litt tid på å varme opp maskineriet i kveld.

Terningkast: 4

* My city of ruins

Springsteen kjører en lignende passasje med publikum som i går: "Vi har nye fjes og gamle fjes i bandet. Sannelig er det det ute blant dere også. Velkommen". The Rising-låten "My City of ruins" ble for første gang spilt live i Asbury Park Convention Hall for tolv år siden, men ble først året etter et signifikant symbol på perioden etter 11. september for amerikanerne. I Bergen får vi en tilbakelent versjon med dyp tilstedeværelse. Mannen tar for seg hele konsertområdet, bandet og inkluderer også publikum. "Who´s in the house tonight?" spør Springsteen og titter seg rundt. På hotellet, på fjellet på siden av festningen. Hilser fra konemor Patti Scialfa, introduserer bandet med Steven Van Zandt fra "Lillyhammer" og er en eneste stor flørt. En plattform av en låt!

Terningkast: 5

*The E street shuffle

"Vi skal ta dere tilbake til 1973. Hvem av dere var egentlig født da? Eller hvem var ikke født?". Springsteen er i det lune hjørnet av kvelden. Ruller ut anekdoter og leker seg oppe på scenen. Dessverre leverer han en litt stivbeint versjon av "The E street shuffle".

Terningkast: 4

*Proud Mary

62-åringen skrur opp tempoet igjen. Enda en Creedence Clearwater Revival-cover (den første kom i går).

Ihjelspilte Proud Mary (1988) er et publikumsfrieri som sitter midt i pannebrasken, men som muligens kjeder blodfansen en tanke.

Terningkast: 4

*Fire

Steven Van Zandt er et snurrig popkulturelt fenomen. Han kler av seg mafiadressen. På med den gamle gypsy-looken og tilbake i dressen igjen. Radioprogram-vert, plateselskapseier, skuespiller, produsent og musiker. I tillegg har han av en eller annen finurlig grun bitt seg fast i Norge med både, hud, bandana og hår. Her får "Lillyhammer"-skuespilleren tre litt ut av sjefens skygge og jamme igang 1977-låten "Fire". Et deilig duvende brekk i settlisten med sjarme og innlevelse.

Terningkast: 5

*This Depression

Tungsinnet åpenbarer seg i "This depression" fra årets album. Men med Springsteen er det alltid et lite lysglimt i andre enden. Myrseigt, vakkert, vondt og intensivt. Kveldens beste så langt.

Terningkast: 6

*Youngstown

Nå svinger det fra scenen og Bruce er inne i mørket igjen. Desperate "Youngstown" fra The Ghost of Tom Joad er like massiv som forgjengeren. Historien om "the rise and fall" i Youngstown i Ohio med start i 1803 sitter kontant.

Terningkast: 5

*Murder Incorporated

Fortsetter i alvorshjørnet. Lange, seige gitarsoloer avløser Bruce innbitthet og hese fremtoning. Denne ble spilt en gang i 2011. Før det i 2004. En sjeldenhet som absolutt tåler å bli spilt mer.

Terningkast: 4

*Johnny 99

En gammel kjenning banker på og bergenspublikummet åpner døren på gløtt for en groovy versjonen av Nebraska-låten om arbeidskaren Johnny fra Mahwah i New Jersey. Kubjelle og overskudd blir to gode ingredienser i en sikker livevinner.

Terningkast: 5

*Working on the highway

Publikum vugger lett fra side til side til den tilbakelente kjærlighetslåten "Working on a highway". Bruce stikker en tur ned til folket foran scenen og hilser litt igjen. Repetativt jovialt og bare sånn passe interessant.

Terningkast: 3

*Shackled And Drawn

"Gambling man rolls the dice, workingman pays the bill" synger Springsteen og favner om verdiene som han har frontet hele karrieren. En låt med stort allsangpotenasiale fra "Wrecking ball"-platen. Bare så synd at brorparten av publikum ikke ser ut til å ha hørt den før. Springsteens ballespark til finansverden.

Terningkast: 4

*Waitin' On A Sunny Day

Bruce ser ikke en eneste sky på himmelen selv om bergenstaket er så grått som det kan være før det pleier å slippe ned litt regn. En livevinner og allsangkatalysator. Jake Clemons får boltre seg skikkelig igjen og hovedpersonen svinser rundt foran scenen i små velfortjente seiersrunder.

Terningkast: 5

*You´ve got it

Kassegitardrevne "You´ve got it" spilles live for aller første gang. En relativt anonym liten sak fra sistealbumet som forsvinner ut i den begynnende kvelden uten særlig respons.

Terningkast: 2

*Racing in the street

Nakne pianotoner fra Roy Bittan innleder "Darkness on the Edge of Town"-låten "Racing in the street". Billåten som egentlig ikke er en skikkelig billåt. Det er en smellvakker ballade som store deler av Springsteen-fanbasen setter veldig høyt. Majestetisk versjon og et deilig gjensyn. En perfekt innledning på konsertens siste etappe. 20 låter er unnagjort nå.

Terningkast: 6

*The Rising

En svipptur innom "The Rising"-land. Musikkmagasinet Rolling Stone kåret faktisk denne til den 35. beste låten forrige tiår. En litt lunken versjon her og Bruce og co. når ikke de høyder låten faktisk innehar.

Terningkast: 4

*Badlands

Gammel kjærlighet kan ruste, men ikke denne. "Badlands" er banal og intrikat delikat på en gang. Andresingelen fra "Darkness on the Edge of Town" ble aldri den helt store kommerielle suksessen da den ble sluppet som radiosingel i august 1978. Deilig å fortsatt kunne sette pris på den i juli 2012. Et gebrokkent "Tusen takk" kommer fra Bruce.

Terningkast: 5

*We are alive

Bruce trasker rundt på kirkegården, titter på gravsteiner, smiler litt og ber folk lytte nøye. Han starter helt alene med kassegitaren på enda en "Wrecking ball"-låt. Plutselig eksploderer det på scenen og bakteppet skifter fra lun halvmåne til massivt lys. Jake Clemons dundrer løs på en tromme og ser like mye ut som en buekorpsgutt som et fullblods medlem av E Street Band.

Terningkast: 4

*Born in the USA

Et litt grøtete lydbilde ødelegger litt av åpningen på en av Bruce-katalogens mest essensielle låter, men kanskje ikke mest spennende verk. Teksten sirkler rundt etterdønningene fra Vietnam-krigen. Et alvor pakket inn i en partylåt. Et naturlig inventar på en Bruce-kveld.

Terningkast: 5

*Born to run

Liveversjonene som alltid vil stå ut av Springsteen-katalogen som en påle finner du på opptaket fra den mørke novemberkvelden i Hammersmith Odeon i Vest-London i 1975. Den gang åpnet Springsteen med en livsbejaende "Thunder Road" som sammen med "Lost in the flood" og "Born to run" er noen av de inderligste livefremføringene fra Springsteens hånd. Om ikke legendarisk så får i hvert fall Bergen en ellevill versjon av "Born to run". Publikum får spille på gitaren til Bruce mens bandet øser på. Innertier.

Terningkast: 6

*Rosalita (Come Out Tonight)

Vi er helt i sluttfasen av konserten - på fjerde ekstranummer. Springsteen spinner rundt og rundt og Max Wienberg slår og slår så svetteperlene hopper av pannebrasken på 1973-låten Rosalita (Come Out Tonight). Forbudt kjærlighet som funker.

Terningkast: 4

*7 nights to rock

Springsteen ber lysmannen lyse opp en av ønskeplakatene som står i vinduene på hotellet. Ikke der, ikke der, litt lenger ned...der ja! Han trør igang Moon Mulican-coveren "Seven nights to rock" og publikum får en effektiv leksjon i rett-frem-rock uten mikkmakk. Ok, men ikke mer.

Terningkast: 4

*Dancing in the dark

På mandagens konsert stod et par i slutten av 50-årene og kysset heftig til "Dancing in the dark" foran meg. Det tenderte til klining. Førstesingelen fra Born in the U.S.A (1984) gjorde noe med dem. Man kunne nesten se tidspendelen deres sprette tilbake til starten av 80-tallet. Kanskje like før de fikk barn? Kanskje de hadde kjøpt sin første leilighet eller var på ferie i Paris første gang de hørte låten? De danset, snurret og sang med. Hun med hvit regnponcho (ja, fra Egon). Han i blå allværsjakke. Det var fint. Hun svingte på håret til Springsteens intensitet. Han så henne i øynene og sang med. Enda et kyss. En låt som også på Springsteens andre kveld er en minnekatalysator for mange. Brorparten av bergenspublikummet synger intenst med. Mange danser. Dette er mer enn en låt. En stemning. En tilstand. Dans!

Terningkast: 6

Tenth Avenue Freeze-Out

Nå ruller Bruce ut arsenalet. Om han har gjort ting ørlite grann vanskelig for seg selv med tanke på enkelte låtvalg tidligere på kvelden tar han det igjen nå. Den verdige Clarence Clemons-homagen (E Street band-saksofonist som døde i juni i fjor) i "Tenth Avenue Freeze-Out" skal man være bra følelsesløs for ikke å kjenne på. En storslått og varm versjon av en glimrende låt.

Terningkast: 5

*American Land

Så var det over, etter drøyt tre og en halv time. Diktet "He Lies in the American Land" av Andrew Kovaly som Pete Seeger satt toner til har Springsteen tatt med seg og transformert til perlen "American land". Springsteen hopper og danser, takker, bukker og takker igjen. Roper "Bergen", Bergen", "Bergen", "Bergen". Så går han av og Bergen går hjem og legger seg.

Terningkast: 5

Saken oppdateres

Artikkeltags