Terningkast 5: Vår sjarmerende gentleman

Leonard Cohen på Koengen (28.08.2012).

Leonard Cohen på Koengen (28.08.2012). Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

Leonard Cohen brukte tid på forførelsens kunst på Koengen. Men etter over tre timer hadde han oss, med sjarm, vidd og lengselsfylte låter.

DEL

Leonard Cohen har vært populærmusikkens kloke mann gjennom over 40 år. Noen synes han låter trist og melankolsk, men kanadieren har rett og slett skjønt at lyset trer bedre frem mot en mørk bakgrunn.

Han er poet og forfører, en rusten kjærlighetens stemme. Selv om han er blitt 77 år, har han fortsatt blikket som suger tak i deg og en baryton med mer karakter enn popens døgnfluer.

TAKK TIL TRÆRNE

Den dresskledde gentleman skapte god stemning fra første stund på Koengen med ”Dance Me To The End Of Love”. Cohen vugget forsiktig med i den lengselsfulle sangen.

Den klassiske låten ”Bird On A Wire” har andre gjort bedre enn låtskriveren. Men vi fikk et smil, og en overraskende takk til trærne.

- Jeg vil henlede oppmerksomheten mot det store treet som beveger seg i takt med våre sanger. Takk, tre! Alle trærne er utrolig vennlige mot oss denne kvelden, utbrøt sangeren. Til gjengjeld var det ikke så mange som danset blant det voksne publikummet hans.

Mørke ”Everybody Knows” var neste høydepunkt, og ga litt etterlengtet tempo til konserten med legenden. Sceneshowet til 77-åringen begrenset seg til forsiktig dansing og sang fra knestående. Men mannen hadde stil - og hjerte. ”Love is the only engine for survival”, som Cohen sang i ellers dystre ”The Future”.

VARIERTE

Bluesy ”Darkness” var en av låtene fra det siste albumet ”Old Ideas” som matchet klassikerne. Cohen valgte også å gjøre andre låter i Bergen enn i Danmark i første sett.

Vi fikk både ”Sisters of Mercy”, ”Waiting For The Miracle” og nye, litt humoristiske ”Going Home”. ”He’s a lazy bastard living in a suit”, sang Cohen om seg selv.

Dyktige musikere som 12-strengsgitaristen Javier Mas og fiolinist Alex Bublitchi løftet et litt stillestående første sett.

KRAFT

Etter 20 minutter var Cohen tilbake med mer kraft enn tidligere i poetiske “Tower Of Song”. En låt med fantastiske bilder av låtskriveren lenket fast i sangens tårn, noen etasjer under Hank Williams.

Folk jublet da mannen med det begrensede registeret sang ”I was born with the gift of a golden voice”. Der og da var han vår.

I skjebnesvangre og håpefulle ”The Partisan” hadde historiefortelleren Cohen grepet om oss – og vinden blåste også på Koengen.

Publikums tålmodighet ble belønnet med den lidenskapelige kjærlighetslåten ”I’m Your Man” som 23. låt, som fikk en ny verdighet sunget av en 77-åring. Vi danset med Cohen, som i neste øyeblikk skapte et stort kor av Koengen med ”Hallelujah”.

Legenden klarte å kryste liv ut av den utslitte bønnen med sitt brustne halleluja. Der skjulte det seg noen magiske øyeblikk. Og ennå var han ikke ferdig med å riste klassiske låter ut av ermet, der han tok oss med på vals i Wien.

VAKKERT

Vakre, vemodige ”So Long Marianne” var første ekstranummer. Flere av låtene hadde fått en mer folk-aktig drakt enn tidligere, og det kledte dem.

80-tallsfansen blant de 11 000 publikummerne frydet seg over basstunge ”First We Take Manhattan”, som riktignok ikke låt like farlig i 2012-tapning. Men Bergen kan føyes til Berlin.

En nedpå versjon av mesterlige ”Famous Blue Raincoat”, med sin sterke tekst om svik og tilgivelse, bare økte respekten for Leonard Cohen. Han avsluttet tre timer og tyve minutters låtmaraton med ”I Tried To Leave You”, til latter fra et bergtatt publikum.

”Goodnight my darling, I hope you’re satisfied”, sang Cohen og smilte varmt. 77-åringen var nesten uberørt av kraftanstrengelsen på scenen.

Poeten har fortsatt et sting, en sjarm og en dybde mange kan misunne ham, 45 år etter hans første album.

Dette spilte han i Bergen (siste låt først):
Linkene er til låtene i Wimp - her er hele listen.

Ekstranumre

* I Tried To Leave You

* Closing Time

* Famous Blue Raincoat

* First We Take Manhattan

* So Long Marianne

Set 2:

* Take This Waltz

* Hallelujah

* I'm Your Man

* Alexandra Leaving (Sharon Robinson)

* Coming Back To You

* Democracy

* The Partisan

* The Gypsy’s Wife

* Heart With No Companion

* Night Comes On

* Suzanne

* Tower Of Song

Pause

Set 1:

* Anthem

* Going Home

* Waiting for the miracle

* Come Healing

* Amen

* Sisters of Mercy

* Darkness

* Banjo

* Who by Fire

* Everybody knows

* Bird on the Wire

* The Future

* Dance Me to the End Of Love

Artikkeltags