– Min tillit til SAS er svekket enda mer enn den var før. At streiken skulle ta to uker er jo vanvittig.

Det forteller Håvard Hollerud som mener SAS har mye ta tak i før han eventuelt velger å reise med selskapet igjen.

Ved innsjekkingen på Flesland tirsdag formiddag møter BA ham og sønnen Samuel Hollerud (19). Sistnevnte skal på reise til Torp med Widerøe, men er glad for at far hadde bestilt reise med et konkurrerende selskap.

I slutten av måneden skal hele bergensfamilien fly med Norwegian til Portugal.

Ifølge SAS kan det ennå ta to dager før alle flyene er i luften igjen etter 15 dager med streik.

– De står nå overfor en stor operasjon for rekonstruere hele selskapet for å stå bedre. Jeg skal ikke utelukke at jeg reiser med de i fremtiden, men de er vanskelig å stole på, mener Hollerud.

Forstår pilotene

Det var delte meninger da BA snakket med flere SAS-passasjerer som ankom fra København tirsdag.

Dette sier flypassasjerene på Flesland om tilliten til bransjen:

450 får jobben tilbake

Etter 15 dager med streik skal SAS-pilotene skal tilbake på jobb. Nå er arbeidet i full gang med å få flyene i rute.

– Halve SAS har fløyet. For den andre halvdelen vil mange flyvninger være på plass allerede i dag. Om en dag eller to er det fly på hele trafikkprogrammet, sier norgessjef i SAS, Kjetil Håbjørg, til NTB.

Den inngåtte avtalen mellom SAS og pilotforeningene sikrer at 450 piloter skal gjenansettes i selskapet.

På tross av at mange har unngått SAS de siste ukene, sier Håbjørg til NTB at flyene er fulle.

– Våre bookinger er på toppsesong. Vi har dessuten mange gjester som venter på transport hjem.

Blandede følelser

– Jeg er veldig glad for at konflikten er avsluttet. Den har vart altfor lenge, og den har berørt altfor mange, sier Roger Klokset, leder for Norske SAS-flygeres forening, til pressen utenfor Näringslivets Hus.

Også han retter en beklagelse til passasjerene som har blitt rammet av streiken.

– Vi håper vi kommer i gang med trafikken igjen så fort som mulig og får folk dit de skal.

– Når det er sagt, har jeg blandede følelser. Jeg er glad for at vi tok kampen for våre oppsagte, og den kampen føler jeg at vi har vunnet. Samtidig har prisen vært veldig høy, fortsetter Klokset.

Heller ikke Jan Levi Skogvang i SAS Norge Flygerforening er utelukkende positiv.

– Jeg synes dette er tungt, en tung dag for pilotene i SAS. Det er fint å være ferdig, og vi skal se fremover, men vi er satt ganske mye tilbake i forhold til de avtalene vi hadde, sier han til TV 2.

Konflikt

Kjernen i konflikten har vært bruken av bemanningsselskapene SAS Link og SAS Connect. Piloter som ble oppsagt i forbindelse med koronapandemien fikk tilbud om jobb i disse selskapene, som var blitt opprettet flere år tidligere.

SAS-pilotene mener selskapet med dette forsøkte å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS har på sin side avvist dette og ment at selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler. Nå har de altså gått med på å ansette 450 av de tidligere oppsagte pilotene.