«Hvorfor må jeg betale returporto på uønsket post?»

.

. Foto:

DEL

Hvorfor må jeg betale porto på noe jeg ikke har noe med?

Meninger– Jeg blir overøst med henvendelser fra NHL. Blant annet av medlemskontingent og skrapelodd. Dette har jeg returnert uåpnet til den returadresse som står på konvolutten. Jeg har sendt brev om at de må stryke meg som medlem. Jeg har aldri bedt om å bli medlem. Nå har jeg to ganger fått regning fra posten på straffeporto. Hvorfor må jeg betale porto for noe jeg egentlig ikke har noe med? Hvorfor er det ikke NHL som skal betale portoen?  Bjørg

Svar fra Posten: Porto er kvittering for at Posten Norge har utført en tjeneste – i dette tilfellet fremsending av ett brev én gang. Det kan sammenlignes med en stemplet togbillett. Dersom du ønsker å returnere et brev, må du sette på ny porto og eventuelt kreve tilbakebetaling fra mottaker.

Med vennlig hilsen John Eckhoff,

pressesjef i Posten

Flaut

– Jeg er flau over arrangementssjef Helge Stormoen. Står på TV i beste sendetid og later som han sipper noen tårer. Deretter begynner dumme bergensere å vippse penger. Er folk dumme? Alle visste dette kom til å bli dyrt. Hva med alle dem som tapte penger på VM og kan gå konkurs? Hvorfor er det ingen som vippser penger til dem?

Om sykkelforbundet går konk. Hva skjer da? Jo, da skal vel lederne ha etterlønn. Og skulle de overleve med pluss, vil de ta ut bonus. Nei, la dem smake steken av tullet sitt.

Sint bergenser

Byutvikling

– En skulle nå tro at det å bygge ut veier sånn at en får bedre, tryggere, bredere og mere effektive innfartsårer var den veien alle ville gå.., men den gang ei. I 2017 så er det på sin plass at en kan tenke stort og ikke minimere alt som har med veibygging. Med dette så tenker jeg på at politikerne vil gjøre om høyre feltet i Fjøsanger til kollektivfelt. Hva tenker politikerne med? Hvis en bygger for eksempel  hus så må en bygge etter forskriftene, med tanke på hvilke rammer en må forholde seg til. Hvor bred inngangsdøren skal være, rømningsvinduer, sprinkleranlegg, brannvegger og så videre. Alt for at det skal bli bedre enn det det var. FM- radio har blitt til DAB-radio, EDB var en fin begynnelse til PC, laptoper, Mac og så videre.

Men på veifronten så vil politikere at vi skal gå tilbake til hest og kjerre. Busslommer skal vekk, her har det blitt et stopp midt ute i veibanen, færre veier inn og ut av sentrum,

Befolkningen øker, flere folk må få komme seg fra A-Å. I en allerede hektisk hverdag med lange arbeidsdager blir det flere innbyggere som må hente barna i barnehagen, på skoler og så videre. Og som ender  opp i lange bilkøer.

 Ikke kom her med noen tåpelige svar om at vi må bare ta bussen. Bergen by er allerede altfor sårbar. Når det skjer en liten ulykke, hvor blir det av vår sikkerhet og rømmingsmuligheter? Vi betaler ALTFOR mye for at politikerne skal gjøre veibanene til «kyra-veier» ...

BA-leser

Sats på kollektivfelt og buss istedenfor bybane

– Sats på kollektivfelter på alle hovedveier (fra sentrum til Landås, Os, Lagunen, Flesland, Fyllingsdalen videre mot Flesland og Lagunen, Laksevåg, Loddefjord, mot Askøy og Sotra, Arna, Åsane og så videre. Det må være firefelts veier begge retninger. Sats på buss i stedet for en dyr, kostbar og treg bane. Da vil det bli enklere å stenge også ved ulike arrangementer som VM, 17. mai, lysfest og annet. Bruk hodet og snu før det er for sent.

Hege

Dårlig svar

.

. Foto:

– Jeg viser til reportasje i BA tirsdag 26. september «Slik gikk det med spådommene. Ville byen fungere når store deler av sentrum var stengt for biler. Rundt 250 bøter er delt ut i og rundt VM-løypene. 15 biler er tauet bort». Dette er opplysninger parkeringsgeneral Arvid Heggerstad opplyser, og som i samme avis svarer meg i Summetonen. Hvordan har det seg da når det ble bøtelagt minst 8 til 10 biler hver dag i Måseskjærveien i de åtte festdagene, det vil si 80 biler av de totalt 250 biler på ett strekk oppmålt til 100 meter. Det er atter engang viktig å få presisert at dette var biler som ikke var til hinder for noe av arrangementet.

Da tør jeg påstå at i mitt innlegg i Summetonen sist lørdag med påstand om at her gikk Parkeringsselskapet berserk, er godt begrunnet.

Einar Marthinussen,

Sandviken

Sjansesløseri

– Tenk om Brann hadde hatt en spiss som kunne levere 15 mål i sesongen, jf. sløseriet mot VIF.

Da ville rødtrøyene kjempet jevnt med Rosenborg, som har Bendtner. Spissen ville betalt seg selv mange ganger gjennom økte publikumstall og inntekter fra E-cupspill. 

Jeg tror Brann mistet 5000 tilskuere til neste kamp på tap kontra seier mot VIF.

Tribunesliter

Påskjønnelse

– Nå har jeg hørt gang på gang at hadde det ikke vært for de frivillige, så hadde det ikke blitt noe sykkel-VM. Da synes jeg at VM-arrangørene ikke bare må skryte av innsatsen til de frivillige, men la dem få en påskjønnelse med en middag eller noe.

Bjørn Magnar Aune

Svar: Ja, det er ikke tvil om at de frivillige var helt avgjørende for at VM ble en suksess! De fikk dekket transport, overnatting og mat (inkludert middag) og bekledning. I tillegg hadde de et rikholdig aktivitetsprogram. De frivillige er mange, og de er spredt over hele verden, og det er ikke enkelt å få samlet alle. Vi har likevel mange lokale. De kommer vi til å invitere på en frivilligfest i oktober.

 Toril Berle Schalck,

kommunikasjonssjef

Bergen 2017 AS

Tusen takk

– Takk til Sigvald Sveinbjørnsson og Dag Bjørndal for fint foredrag om BAs historie på Bryggens Museum mandag. Foredragene på Bryggen museum på mandager er varierte og interessante og kan anbefales!

Abonnent

.

. Foto:

Sykkel-VM

– Tusen hjertelig takk for at jeg fikk oppleve dette på nært hold. Følger Tour det France, det kan ikke sammenlignes. Det ble lange dager som jeg ikke ville vært foruten. Bidrag på kroner 1000,- overføres. Tusen takk til hver enkelt som fikk dette i stand. Hilsen Aase C.

Livet

Å komme til verden

uten en tanke

men med på ferden

et hjerte fikk banke

Du ingenting visste

du lite forsto

nærhet lot friste

der du pludret og lo

Siden vokser du opp

sinnet ditt sanker

næring til din kropp

og mange slags tanker

Du kan lure iblant

hva livet kan by

skjønt lykken du fant

er på livets meny

Om sorgene de kom

bør du og minnes

gi rikelig rom

til gleder som finnes

gund

  Les flere summetoner her: «Stor takk til dere alle!»

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags