Svalbard: – Gir assosiasjoner til KNM «Helge Ingstad»

Det skal være en innvendig oljelekkasje i maskinrommet på «Northguider», opplyser rederisjef Arne Birkeland til BA.

Det skal være en innvendig oljelekkasje i maskinrommet på «Northguider», opplyser rederisjef Arne Birkeland til BA. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Bergingsaksjonen av «Northguider» på Svalbard er i gang. – Det er feil folk på feil sted som får råde. De mest kompetente holdes utenfor, sier Jan Hugo Holten i Norges Miljøvernforbund.

DEL

Fredag 28. desember gikk reketråleren fra Austevoll «Northguider» på grunn i Hinlopenstredet nord på Svalbard.

14 personer ble reddet, men båten ligger fortsatt på stedet med 17 graders slagside.

Kystfartøyet KV Svalbard dro for å bistå bergingsaksjonen søndag kveld.

– Skadelig materiale blir fjernet fra havaristen, opplyser rederisjef Arne Birkeland i Opilio AS som eier «Northguider».

Tidligere fryktet involverte at det var vann i maskinen, det bekrefter rederisjefen fredag morgen.

Fare for at båten går ned

– Vanninntrengingen er så stor at det er fare for at båten går ned dersom den trekkes av grunnen, sier vaktansvarlig Rune Bergstrøm i Kystverket til Sysla.

Skipet må dermed etter alt å dømme tømmes for drøyt 300.000 liter diesel før det kan trekkes av grunnen.

Nå jobbet det med forskjellige alternativer for hvordan dette kan gjøres.

Miljøvernforbundet reagerer

Saken fortsetter under bildet

Jan-Hugo Holten i Norges Miljøvernforbund mener at kystverket burde visst at redningsutstyret trengte mer plass.

Jan-Hugo Holten i Norges Miljøvernforbund mener at kystverket burde visst at redningsutstyret trengte mer plass. Foto:

Jan-Hugo Holten i Norges Miljøvernforbund reagerer på aksjonen i Arktis.

Ifølge opplysninger han har fått, hadde ikke KV Svalbard plass på dekket til bergingsutstyret. Utstyret skal være stasjonert i Longyearbyen.

Kystverket skulle visst at bergingsutstyret trengte mer plass, mener han.

– KV Svalbard er ikke bygget for en redningsaksjon. Den har noen egenskaper for beredskap, men er i utgangspunktet et hybridfartøy bygget for patrulje, sier Holten.

– Minner om KNM «Helge Ingstad»

Han mener bergingsaksjonen av «Northguider» gir assosiasjoner til håndteringen av KNM «Helge Ingstad».

– Begge steder ble det gjort mange feil innledningsvis. Det er feil folk på feil sted som får råde og de mest kompetente holdes utenfor, sier han.

Han opplyser at Miljøvernforbundet i 2005 skrev et brev til den daværende regjeringen og ba om et spesialbygd fartøy til Arktis.

– Et slikt fartøy skulle kunne håndtert slike situasjoner som man nå ser på Svalbard, sier Holten.

Saken fortsetter under bildet

Skjermdump av brev sendt til Fiskeridepartementet i 2005.

Skjermdump av brev sendt til Fiskeridepartementet i 2005.

I brevet står det: «Utfordringen på beredskapssiden i dag er at å ha skip utelukkende liggende til kai i vente på havari/forlis er dyrt, lite attraktivt og kanskje heller ikke det mest effektive mht. at skipet da ligger i en semi-operativ status som må oppheves ved fare for forlis, skip i nød mm»

og om fare for oljelekkasjer:

«Det er viktig for den nye regjeringen å registrere at de bakenforliggende forhold hva gjelder beredskapen nordpå er tuftet på midlertidig utstasjonering av et minimum av slepekraft som skal dekke et enormt havområde der marginene er minimale, og der spesielt Kystvaktfartøyer som inngår i beredskapen ikke er 100 % tilgjengelig».

– Har misforstått

Hans Petter Mortensholm i kystverket er helt uenig Jan-Hugo Holtens fregatt-sammenligning.

Hans Petter Mortensholm i kystverket er helt uenig Jan-Hugo Holtens fregatt-sammenligning. Foto:

Hans Petter Mortensholm i Kystverket, mener Holten har misforstått.

– Det er havaristen som ikke har plass på dekket til å sette ned nødutstyret. KV Svalbard har med seg annet materiell. Hvis man skal begynne å fjerne bunkers fra hav må man likevel ha opp annet utstyr, sier han.

– Det er en mer omfattende operasjon enn bare å begynne og pumpe. KV Svalbard er ikke et optimalt fartøy for å fjerne olje. Da må man ha med opp et annet fartøy i tillegg, skipseier jobber med dette.

Mortensholm er enig i at KV Svalbards primærfunksjon ikke er å berge fartøy, men mener at den er egnet som en plattform for personell og annet utstyr, samt å kjøre i is.

– Helt uenig

Mortensholm er helt uenig i sammenligningen med KNM «Helge Ingstad» og at feil folk inngår i bergingsaksjonen for «Northguider».

– Kystverket har gitt pålegg til skipseier av «Northguider» om at de skal fjerne fartøyet og samtidig håndtere miljøaspektet. Skipseier har hyret inn det nederlandske bergingsselskapet, Ardent, som er et av verdens ledende selskaper innen berging av skip, sier han.

Litt etter klokken 15, tvitret Kystverket at bergingen kommer til å ta tid:

Sysselmannens båt i Ålesund

Saken fortsetter under bildet

Supply-båten, «Polarsyssel», er Sysselmannen på Svalbards tjenestefartøy. Det ligger i Fosnavåg sør for Ålesund.

Supply-båten, «Polarsyssel», er Sysselmannen på Svalbards tjenestefartøy. Det ligger i Fosnavåg sør for Ålesund. Foto:

Mortensholm sier at det er visse utfordringer knyttet til infrastrukturen så langt nord på denne årstiden.

– Sysselmannens på Svalbards tjenestefartøy, «Polarsyssel», er godt egnet til situasjoner på Svalbard, sier han.

Men, tjenestefartøyet ligger ikke på Svalbard.

– Båten ligger i Ålesund?

– Ja, den gjør det tre måneder i året. Ideelt sett hadde et slikt fartøy vært på Svalbard hele året, sier Mortensholm.

– MS «Polarsyssel» er et av de mulige fartøyene som skipseier vurderer å ta opp, legger han til.

– Gode forhold

Saken fortsetter under bildet

Fredag 28. desember gikk reketråleren «Northguider» på grunn i Hinlopenstredet nord på Svalbard.

Fredag 28. desember gikk reketråleren «Northguider» på grunn i Hinlopenstredet nord på Svalbard. Foto:

Bergingsaksjonen av havaristen, «Northguider», ble igangsatt natt til fredag.

– Vi vet ikke så mye ennå, men forholdene skal være gode, sa Birkeland.

Mannskapet på KV Svalbard har vært om bord i havaristen. Der har de sikret ulike gjenstander og fjernet skadelige materialer som kjemikalier og oljekanner, opplyste han.

Fokuserer på dieselen

BA skrev tidligere om frykt for diesel-lekkasje fra «Northguider».

Etter et møte mellom de involverte partene klokken 13 skal ikke dette være tilfelle.

Nå er hovedfokuset til redningsteamet å få fjernet dieselen om bord i «Northguider». Parallelt skal det finnes ut hvordan båten kan bli fjernet, opplyser han.

– Når folk er reddet, så skal miljøet reddes, det er rett måte å gjøre det på, sier rederisjefen.

Birkeland opplyser at de involverte ikke har et fullstendig bilde, men at situasjonen skal være stabil etter omstendighetene.

– Heldigvis for miljøet, sier han.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken