– Jeg turte ikke å gå inn på lenken via mobilen, men skulle teste det fra jobb. Da blinket virusvarselet hysterisk og skjermen ble rød, forteller Jennifer Laureen Lechner.
– Det skremmer meg
Hun mottok onsdag denne meldingen fra noen som utgir seg for å være «Finn.no»:
Advarsel: 140 NOK er plasser i din SPiD konto. For å motta din kreditt må du bekrefte din kreditt kort her: (lenke til nettsted)
Lechner antar selv at dette er svindlere som mest sannsynlig klarer å hente frem e-post og telefonnummer fra brukere som har lagt ut annonse på finn.no.
– Jeg aner ikke hva som ville skjedd dersom jeg faktisk hadde gått inn. Men, det skremmer meg, sier Lechner.
Saken fortsetter under bildet.
Fikk fjernet landingssiden raskt
Leder for forbrukertrygghet i Finn.no, Geir Petter Gjefsen, forteller at de har fått mange henvendelser om nettopp denne meldingen.
– Det er noen som utgir seg for å være oss, dessverre. Vi fikk fjernet siden raskt, og så vidt jeg vet er det ikke mange som har trykket seg videre på lenken fylt inn brukernavn og passord på den falske siden.
Landingssidene kan ligne på Finn.nos innloggingssider. Hvis man logger inn med brukernavn og passord, får svindleren automatisk denne informasjonen som man fyller inn for å komme inn på kontoen hos Finn.
Gjefsen, som tidligere har jobbet med datakriminalitet i politiet, forteller at fremgangsmetoden svindlerne bruker er forskjellig, men at de heldigvis ikke opplever slike svindelforsøk ofte:
– De vil som regel ha tilgang til kontonummer eller annen sensitiv informasjon som brukernavn og passord, sier han.»
Nettsvindel til over 400 milliarder kroner
Roger Johnsen, administrerende direktør i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) forteller nettsvindel lenge har eksistert i Norge, men at det stadig er i utvikling. Han mener det er viktig å bevisstgjøre næringen og forbrukere om hvilken risiko de utsettes for.
– Mange av de som blir utsatt for svindel, blir ikke oppmerksom på det med det første, sier han.
Johnsen forteller at den globale nettsvindelen er på over 400 milliarder kroner.
Selv om såkalt phishing er lite brukt i Norge, råder han forbrukere om å være forsiktig med hvilke lenker man trykker på.
– Trykk deg ikke inn på noe du er kjent med. I tillegg er det viktig at man ikke oppgir personopplysninger til virksomheter du ikke kjenner til, sier Roger Johnsen i NorSIS og legger til:
– Dersom man allerede har blitt utsatt for svindel, må man anmelde forholdet så raskt som mulig. Man bør også vurdere og sperre bankkontoer og kredittkort.