«Ghost Rider» er allerede på kinoene. Den kommer fra samme univers som «Spider-Man» og «X-Men», der døden like gjerne kjører motorsykkel.

23. mars kommer «300», basert på Frank Millers tegneserie ved samme navn, der de 300 spartanske heltene faktisk dør, og det på blodig og dramatisk vis, når de setter seg opp mot hele den persiske hæren 480 f. Kr.

«Teenage Mutant Ninja Turtles» har også marspremiere, det er fjerde film basert på tegneserien om skilpaddene, og den første i 3D-animasjon som dessuten er mer tro mot seriens opprinnelige uttrykk.

MER FRANK MILLER
«The Fountain» har premiere 16. mars. Den er ikke basert på en tegneserie, men skulle opprinnelig vært spilt inn med Brad Pitt i hovedrollen. Da han trakk seg, ville regissør og manusforfatter Darren Aronofsky sikre seg at manuset ble realisert på en eller annen måte – og laget en tegneserieutgave av det.

Mens filmen ble en mindre indieproduksjon, er tegneserien basert på manuset med det «store» budsjettet.

To av årets sommerfilmer blir «Spider-Man 3» og «Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer», begge bygger på Marvel-klassikere.

I september kommer «Stardust», som har norsk premiere. Den er riktignok ikke tegneseriebasert, men derimot etter en bok skrevet av Neil Gaiman – han som skapte smått legendariske «Sandman». Gaiman er også involvert i «Beowulf» som kommer på kino i november.

På tampen kommer «Sin City 2», oppfølgeren til Frank Millers første store kinogjennombrudd. I første utgave hadde Miller for øvrig en kameorolle – som prest som drepes i skriftestolen.

Nylig kom «Art School Confidential» på DVD. Den er basert på en kort historie av tegneserieskaper Daniel Clowes, også kjent for «Ghost World» – en annen filmatisering.

Og den relativt ferske, animerte filmen «A Scanner Darkly» ble rett og slett gjort om til tegneserie – ved at man «tegnet» oppå den innspilte filmen.

– FÅ ER BRA
Men hvorfor velger filmstudioene å gå for tegneseriene?

– Hollywood er ikke et sted hvor kreativitet og originalitet råder, så de er alltid på utkikk etter noe nytt. Med årene har tegneserier også blitt «in», så det setter nok også litt press på Hollywood. Men det kan også ha noe med heltedyrkelse og behovet for å ha noen å se opp til. Du kan kanskje anse det som en videreføring av den amerikanske drømmen? foreslår Espen Jørgensen.

Han er tegneserieansvarlig hos Outland, og hevder at ytterst få av filmatiseringene er bra.

– Det er hovedsakelig fordi de blir behandlet som enda en Hollywood-film. De som står for det kreative, viser sjelden at de forstår seg på originalmaterialet. Mange tror det er nok å bare bruke de visuelle referansene. I mine øyne er de mer vellykkede filmatiseringene «American Splendor», «X-Men 2» og «Spider-Man 2», sier Jørgensen, og legger til:

– Få av filmatiseringene klarer å heve seg til det nivået originalverket er på.

«300» LOVENDE
Uten å ha sett filmen, mener Espen Jørgensen at «300» ser lovende ut på lerretet.

Det er kanskje ikke så rart: Frank Miller selv var sterkt involvert og tegningene til hans faste makker, maleren Lynn Varley, ble utgangspunktet for regissør Zack Snyders visuelle bilder.

Alle scenene ble skutt mot en såkalt blå skjerm slik at Snyder best kunne kontrollere sluttresultatet som han ville ha så nær tegneserien som mulig.

Nå kommer «300» også på norsk, som hovedbok i mars på Serieverket, Norges eneste bokklubb for tegneserieromaner. Den er i utpreget grad en voksenserie, slik Millers arbeider gjerne er. Som anmelder Øyvind Holen omtalte den i Ny Tid:

«En fargesprakende, troverdig og stilisert voldsorgie.»

ÉN BOK
Opprinnelig var det fem tegneseriehefter fra Frank Millers hånd, nå samlet i én bok som gis ut 26. mars, tre dager etter filmens norgespremiere.

– Kan filmen øke interessen for originaltegneserien?

– Filmatisering har ikke alltid effekt. Når det gjelder filmene basert på Frank Millers serier, ligger de så tett opp til originalen at folk gjerne blir nysgjerrige på kilden, sier redaktør Iselin Røsjø Evensen i Serieverket, Egmonts seriebokklubb.

– Vi merker et bedre salg, ja, men dette er hovedsakelig titler som «V for Vendetta», «300» og «Sin City». Det er mer originale konsepter som slår an, superheltfilmer trekker ikke like mye, sier Jørgensen hos Outland.