– Tid viktigere enn penger når jeg skal på jobb

Vidar Haukås (t.v.) og Jan Erik Midtun bor begge i Åsane og pendler med bil til jobb i Ytrebygda. De vil heller punge ut mer i rushtidsavgift ennå ta bussen. - Det tar for lang tid, sier de.

Vidar Haukås (t.v.) og Jan Erik Midtun bor begge i Åsane og pendler med bil til jobb i Ytrebygda. De vil heller punge ut mer i rushtidsavgift ennå ta bussen. - Det tar for lang tid, sier de.

Artikkelen er over 2 år gammel

– Tid er viktigere enn penger, men jeg føler at vi som må gjennom bompengeringen to ganger til jobb må betale en veldig høy pris for å få renere luft og mindre kø.

DEL

Sykkel VM-tilbud: Få to uker med BA levert hjem gratis

– Jeg kommer ikke til å ta bussen når rushtidsavgiften blir innført. Det har jeg ikke tid til, sier Vidar Haukås.

Han bor på Haukås i Åsane og pendler hver dag til jobb i Ytrebygdsvegen i Fana.

Punger heller ut

I februar skal bystyret vedta rushtidsavgift i Bergen. Hvor høy den blir og i hvilke tidsrom den skal gjelde, er ennå ikke avgjort.

Rushtidsavgiften vil slå svært skjevt ut for arbeidstakerne, avhengig av hvilken bydel man bor i.

Åsane kommer desidert verst ut. Der må én av fire arbeidstakere betale bompenger både til og fra jobb om de velger bilen. I Ytrebygda gjelder dette kun to prosent av innbyggerne.

Om rushtidsavgiften settes til 40 kroner, betyr det cirka 1600 kroner i bompengeavgifter for Midtun.  Bedre kollektivtilbud og mer innfartsparkering skal veie opp for at rushtidsavgiften slår skjevt, sier politikere.

Men det er uaktuelt for småbarnsfaren å bytte til buss.

– Med bilen bruker jeg cirka 40 minutter til jobb, noen dager litt mer, andre dager litt mindre. Trafikken flyter som oftest ganske greit, forteller han.

– Høy pris å betale

Et søk i Skyss sin reiseplanlegger viser at tilsvarende tur med kollektivtransport vil innebære én til tre bussbytter samt et par gåturer. Minimumstid: 1 time og 12 minutter.

– For å rekke det må jeg stå opp veldig tidlig. Dessuten er det usikkerhet knyttet til å rekke bussbyttene. Det er ikke så greit når jeg noen dager må hente sønnen min på skolen, påpeker Haukås.

Kollega Jan Erik Midtun bor også i Åsane, nær Åsane terminal. Også han sverger til bilen til jobb.

– Det tar for lang tid med buss. Jeg må stå opp grytidlig for å komme meg på jobb tidsnok, og risikerer å komme for sent på jobb om jeg ikke rekker bussbyttene, påpeker han.

– Om mange slutter å kjøre til jobb og tar buss i stedet, blir det vel dessuten så fullt at mange må stå også, legger han til.

Både Midtun og Haukås synes de som pendlere med lang vei og to bompengepasseringer daglig må betale en høy pris for   ønsket om mindre kø og renere luft.

– Jeg skjønner at det er viktig med renere luft, men det blir en høy pris for slike som meg å betale rushtidsavgift to ganger daglig. Det vil merkes økonomisk. Jeg har råd til det, men må jo kutte ned på andre ting, sier Haukås, og tilføyer:

– Det er ikke aktuelt å flytte nærmere jobben min nå, siden gutten min går på skole i Åsane.

Flytter

Midtun er derimot på utkikk etter bolig nærmere jobben.

– Sånn det er nå bruker vi omtrent 6000 kroner på bilutgifter i måneden, inkludert privat kjøring. Om vi legger rushtidsavgift på toppen av det, blir det veldig mye å spare på å flytte.

Leni Ravnøy Eriksen pendler mellom Åsane og Sandslimarka.

– Jeg kjører hver dag. Det tar cirka 35 minutter. Bussen tar cirka 47 minutter. Det er banalt enkelt å få meg over til buss: Den trenger bare å gå litt oftere, og helst ta litt mindre tid. Men når vi har fylkespolitikere som bare vil øke prisene, men ikke tilgjengeligheten, så er vi like langt, påpeker hun.

– Blodig urettferdig

Tom Kismul pendler fra Hylkje i Åsane til Haakonsvern, og må også ut med bompenger begge veier. Han mener det er blodig urettferdig om rushtidsavgiften fører til en firedobling av bompengeutgiftene på få år.

– Med buss tar det halvannen til to timer mer å komme seg til jobb enn med bil. Jeg er heldig og har fleksitid, og kan dermed slippe unna rushtidsavgiften. Men mange vil nok fortsatt være låst til bilbruk innenfor faste tider. Mitt spørsmål til politikerne er: Hvordan vil rushtidsavgiften rent faktisk bli omsatt til bedre luft? I mine øyne er dette bare økt beskatning. Bybanen ser vi ikke noe til i Åsane på mange år likevel, sier Kismul.

Slik vil de ha det

Her er noen forslag fra innbyggere i Åsane om hva som kan gjøre deres jobbreisehverdag bedre:

Tom Kismul, som pendler mellom Hylkje og Haakonsvern, mener det er et problem at veinettet i Bergen er konstruert på en måte som tvinger oss til å kjøre gjennom sentrumskjernen/Bergensdalen.

– Det blir ikke bedre av at kollektivtilbudet oppleves tregt, overbelastet, at det er få avganger og dyrt. Kutt kollektivprisene, øk antall avganger og la bilister med fornuftige biler passere. Det kan også innføres tidssoner utenom rushtiden for vareleveranser og tungtrafikk, foreslår Kismul.

– Jeg bor like ved Åsane terminal og jobber på Sandslimarka, så jeg bor og jobber akkurat i rute 26-området. Alt ligger altså til rette for at jeg skal ta buss. Men denne arbeidsruten går hvert 20. minutt om morgenen, og bare hver halvtime på ettermiddagen. Bommer du på bussen, er det derfor lite moro. I tillegg bruker bussen ofte én time på returen til Åsane, fordi mange velger bil. Arbeidsruter på buss bør ha hyppigere avganger til og fra jobb for at det skal bli mer attraktivt for flere å bruke dem, sier Leni Ravnøy Eriksen.

Hva skal til for at du velger kollektivt fremfor bil til jobben? Diskuter under.