Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Miste Torget?
– Nå er torghandelen i Bergen i full sving, masse boder og flust med folk. Bare det å forsere Torget kan være en prøvelse. Med Bybanen gjennom sentrum blir Torget ca. 1/3 mindre. Kan det da bli et sommertorg? Det er allerede kjempetrangt!
Vi kan ikke akseptere det.
Jeg forundrer meg over at de som vil ha banen gjennom Sentrum dermed vil «slakte» Torget, det blir bare en liten stripe igjen når Bybanen er bygget.
Har bergenserne fått med seg at vi nærmest mister Torget som er den viktigste plassen i sentrum, like viktig som Torgallmenningen og Bryggen? Torget er varemerket og sjelen i Bergen!
Kjell Johannessen, Øvregaten
Stopp salget!
– Jeg er enig med Anniken i Summetonen torsdag. Det er altfor mye tyggis på gatene.
Finnes overalt i sentrum og ødelegger de fine og nyrestaurerte gatene.
Hvorfor selge tyggis?
Ingrid Liv H. Fauske
5000 for en togtur?
– Vy annonserer billettpriser for reisende jevnlig. Kupé-priser har jeg hittil aldri sett! Heller ikke noe om risiko for spesialpriser ved fullbookede tog.
Jack
Svar: Hei Jack. På Bergensbanen finner du et bredt utvalg av billettyper, og det at du ikke har sett at vi selger hele kupeer med plass til opptil seks personer, betyr ikke at de ikke finnes. Vi har solgt kupeer i over ett år, med tilhørende markedsføring mot de målgruppene vi anser som mest interesserte i produktet. Og kupeene er populære blant de som ønsker å reise sammen med andre, i en helt egen kupé, som vennegjenger, studenter, familier eller kollegaer på jobbreise. Vi har også andre produkter på Bergensbanen, både for nattogene og for dagtogene. Prisene er naturligvis ikke de samme for alle de ulike produktene. Vi ønsker at folk skal finne de alternativene som passer både deres behov og lommeboken. I Vy er det mulig å reise både rimelig, og litt dyrere. De mest populære billettene blir naturligvis solgt først, og dermed er det som regel de dyrere billettene som står igjen dersom du bestiller kort tid før avreise. Vi tilbyr alltid alle de produktene som til enhver tid er tilgjengelige, og har aldri «spesialpris for fullbookede tog». Vi opplyser om prisene og produktene våre på vy.no og i Vy-appen. I tillegg er det mulig å ringe kundesenteret vårt for hjelp, om man heller ønsker det, på 61 27 90 88. Og har du andre innspill eller ønsker å klage, kan du kontakte oss på [email protected].
Vennlig hilsen, Siv Egger Westin
Kommunikasjonssjef
persontog, Vy
Brann
– Brann må jakte på en ny venstreback når David Møller Wolfe forsvinner til Nederland. Hva med å hente den danske venstrebacken Victor Kristiansen? 20 år gammel og med et enormt potensial. Hans engelske klubb Leicester rykket nettopp ned, så nå har Brann sjansen. Håper på å se ham lande på Flesland en gang i løpet av sommeren.
Supporter på felt Z
Alkoholservering
– Jeg har aldri hatt veldig sans for KrF før, men på dette punktet er jeg helt enig. Helst ikke alkoholservering før 17.-mai-toget er ferdig!
Lillan
Ikke Dumpen!
– Ref. kollisjon i Eidsvåg pga. andefamilie. Ser at både BT og BA er begynt å bruke navnet Eidsvågdumpen om stedet for uhellet. Et håpløst navn. For oss innfødte er dette Reinane. Skyss bruker busstoppnavnet Eidsvåg E39. Stopp bruken av Eidsvågdumpen.
Audun Olsen
Partier som vil ha bybanetunnel
– Svar til Harald Wilhelmsen: Sp og Bergenslisten vil ha Bybanen i tunnel etter modell av Bergen Sentrum 2050 sine planer.
Irene Mellingen Skarsten
Tusen takk
– Jeg bor i Haukelandsveien og opplever dessverre at forbipasserende gjør hærverk på porter m.m. og for en tid tilbake var den ene porten min ødelagt og det så svært trasig ut. Nå har en eller annen vakker sjel fikset porten anonymt. Tusen hjertelig takk. Ta gjerne kontakt så jeg får takket deg skikkelig.
Med vennlig hilsen Irene
Universell utforming
– Kommunens arbeid med plan for universell utforming er i innspurten, og det ligger an til å komme en plan som vedtas i bystyret til høsten. Det trengs et virkelig stort løft hvis Bergen skal bli ledende på dette feltet.
Vi ligger bakpå, både hva angår status for universell utforming i mange offentlige bygg og arealer, samt når det kommer til kunnskap om hvordan universell utforming må integreres tidlig inn i nye prosjekter.
Universell utforming er langt mer enn bare tilgjengelighet for bevegelseshemmede. Det inkluderer bl.a. også inneklima, allergivennlig beplantning, hørselsteknisk utstyr og personell som kan bruke det, ledelinjer, hva bygningene tillates brukt til som kan hindre funksjonshemmede å bruke bygget etterpå. Erfaringene er at dette er forhold som ikke blir tenkt nok på når det velges konsepter og når det prosjekteres.
I tillegg tas det politiske beslutninger i ulike saker som er med på å motvirke nivået på universell utforming. Uteservering er et eksempel på et slik dilemma, for mye av fortauet blir brukt og plassen for rullestol blir ofte for liten.
Kommunalt råd for personer med funksjonsnedsettelser tar diskusjonene rundt alle relevante saker som bystyret behandler. Rådet får alt fra strategiske, overordnede planer til detaljerte byggesaker til gjennomgang og får anledning til å gi innspill til de politiske utvalgene. I de aller fleste tilfeller har rådet omfattende kommentarer, og i økende grad får rådet gjennomslag for sine innspill. En av de største gjengangerne i prosjektene som kommer til gjennomgang er mangel på såkalte HC-parkeringsplasser (parkeringsplasser for forflytningshemmede).
Den nye planen for universell utforming ligger an til å få en ambisiøs målsetting og seks hovedtiltak. Målsettingen er: «Bergen skal være en foregangskommune i universell utforming». To av tiltakene er henholdsvis «Gode eksempler og ambisiøse pilotprosjekter» og «Opplæring og kompetanseheving».
Derfor kan 2023 bli et viktig år for alle bergensere som midlertidig eller kronisk har en eller annen begrensning. Planen for UU må være både troverdig og ambisiøs. Deretter skal implementeringen skje; og den vanskelige delen blir da å bygge gode holdninger og forståelse hos alle involverte aktører. Miljøet av ulike grupper med funksjonsnedsettelser er avventende. Kommunen har noe å bevise, og er nødt til å både ordne opp i gamle synder og sette nye standarder fremover.
Bergen skal være en by for alle, der man verken blir begrenset, stigmatisert eller oversett.
Knut Vindenes,
medlem i Kommunalt råd
for personer med
funksjonsnedsettelser,
vararepresentant for Høyre i bystyret og listekandidat for Høyre i kommunevalget
Svar til Olav Reikerås ( Synspunkt 30. mai)
- Bybanen: Derfor er det ingen tunnelalternativ til behandling no
Bybanen til Sandviken, Eidsvåg og Åsane blir endeleg vedtatt no onsdag 31. mai. Åra har gått medan
tidlegare vedtak har blitt omgjort gong på gong, og det store spørsmålet har vore tunnel eller ikkje
tunnel. Derfor bestilte bystyret ei grundigare tunnelutgreiing i starten av denne bystyreperioden.
Den låg til grunn for prinsippvedtaket om å bygge bybanen hausten 2021.
I BA 30. mai meiner bystyremedlem Olav Reikerås at det er dumt at det ikkje blir lagt fram eit
realistisk tunnelalternativ no, men verre er det at han skuldar på andre for at det er slik. For det var
han sjølv saman med alle frå Høyre, alle frå FNB og alle andre grupperingar av erklærte
tunneltilhengjarar som stemte ned vårt forslag i bystyret 24.11.21: om «utredning av nytt forslag til
tunnelløsning med innslag i Peter Motzfeldt gate-Nygaten slik foreslått fra Bryggens Venners side.»
Den grundige tunnelutgreiinga frå 2021 gjorde at dette neppe var nødvendig, men vi sette fram
forslaget for å forsikre at ingen kunne kome i ettertid og hevde at det ikkje var gjort utgreiingar nok.
Og sånn må politiske prosessar vere skal vi kome nokon veg – ein må gripe sjansen når han er der.
Steinulf Tungesvik og Stig Torgersen, Sps bystyregruppe
Kommentar fra Olav Reikerås: Det som Steinulf Tungesvik og Stig Torgersen tar opp i dette innlegget, ble diskutert internt i Bergen SP og partiets bystyregruppe. Partiet avviste det. Likevel brøt de to med det et nær enstemmig parti mente.
Mvh
Olav Reikerås
Les flere summetoner her:Har vi ikke et valg?Fem grunner til å si nei