Her er det full stopp frem til 2018

Kong Oscars gate skal oppgraderes.

Kong Oscars gate skal oppgraderes. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Opprustingen av Kong Oscarsgate er i gang.

DEL

BA har tidligere skrevet om planene om å stenge Kong Oscarsgate for diverse veiarbeid. Mandag formiddag var arbeidene på den første delen, fra Vetrlidsallmenningen til Korskirkeallmenningen, igang. Det kan bety krøll for trafikken.

– Omkjøring blir om Strandgaten og rundt hele byen, forteller byggeleder Andreas Nordstrønen ved Statens vegvesen til BA.

Han forventer likevel ikke mye kø under perioden med stengt vei.

– Vi har skiltet helt fra bomstasjonen ved E39, så trafikken bør legge seg gjennom Fløyfjellstunnelen. Fra Sandviken og innover blir det en omvei, og det er alltid noen som ikke får ed seg skiltingen, men forhåpentligvis går dette seg til i løpet av et par dager, sier Nordstrønen.

Kong Oscars gate blir i praksis gågate mens veiarbeidet pågår. Kun varelevering og tilkomst til eiendommene vil være tillatt.

Kong Oscars gate blir i praksis gågate mens veiarbeidet pågår. Kun varelevering og tilkomst til eiendommene vil være tillatt. Foto:

– Resultatet er viktigst

Første fase til Korskirkeallmenningen er planlagt å være ferdig til jul. Da starter fase to, videre til Domskirkeplassen. Gjennomkjøringen vil imidlertid stengt helt frem til gaten er restaurert helt fra Vetrlidsallmenningen til Nygaten høsten 2018. Eneste unntak er tre uker rundt sykkel-VM i september 2017. VM-løypen går gjennom gaten.

– Jeg vet at ikke alle er like positive til dette, men vi håper at dette skal løse seg greit og ikke bli en større belastning enn nødvendig. Det viktigste er jo at alle blir fornøyde med resultatet, mener Nordstrønen.

Fortauet forsvinner

Gravedybden er begrenset til 1,2 meter for å ikke berøre kulturlag fra middelalderen i en av Bergens eldste gater.

– Vi har med oss arkeologer hele veien, sier Prosjektleder Beate Eide Riisnæs ved Statens vegvesen.

Hun forteller at gaten skal forvandles til en miljøgate med redusert trafikk.

– Vi skal endre gateløsning til mer interaksjon mellom biler og gående. Det blir mindre skilter og fortauet forsvinner. Vi legger granitt og skifer på gangarealet, med brostein på kjørearealet.

Artikkeltags