Dødsulykken på E16: Havarikommisjonen på ulykkesstedet

Etterforskningsleder Per Gunnar Thrane (f.v.), undersøkelsesleder Per Olav Hetland og havariinspektør Martin Visnes på ulykkesstedet.

Etterforskningsleder Per Gunnar Thrane (f.v.), undersøkelsesleder Per Olav Hetland og havariinspektør Martin Visnes på ulykkesstedet. Foto:

– Dette er midt i gaten av type ulykker vi skal se på, sier veidirektør Rolf Mellum.

DEL

Bussjåføren omkom og fem passasjerer ble skadet da et vogntog og en buss frontkolliderte på E16 mandag 16. oktober.

Ulykken skjedde mellom Nakkagiltunnelen og Holemarktunnelen, like ved Evanger. Lastebilsjåføren og 12 busspassasjerer slapp fra ulykken uten fysiske skader.

Politiet og Statens vegvesen jobbet på stedet etter ulykken – i tillegg ble det foretatt avhør av involverte og vitner. Det er ikke foretatt førerkortbeslag i saken.

Et av kjøretøyene skal ha kommet over i motsatt kjørefelt i ulykken. Vogntoget kjørte inn i autovernet etter krasjet, mens bussen beveget seg videre og stoppet da den var kommet inn i den andre tunnelen.

Undersøkte kjøretøyene

Mandag og tirsdag var Havarikommisjonen i Hordaland for å vurdere om man skal gjøre en full undersøkelse av ulykken.

– Med tunge kjøretøyer er dette midt i gaten av type ulykker vi skal se på. I tillegg er det tunneler involvert, men det er sekundært, forteller Rolf Mellum, direktør for veiavdelingen i Statens havarikommisjon for transport til BA.

Kommisjonen hadde mandag tre personer i Bergen som undersøkte kjøretøyene. Tirsdag var de sammen med lokalt politi for å se nærmere på ulykkesstedet.

– Tar ikke hensyn til skyld

Undersøkelsesleder Per Olav Hetland fra Havarikommisjonen forklarer at han og kollegaene nå er inne i en rutinemessig forundersøkelsesfase der de danner seg et overblikk over ulykken og sammenstiller informasjon fra politi og veivesen.

– Blir det en full undersøkelse har vi ett år på oss der det vil variere hvilke undersøkelser vi gjør og hvor mye i dybden vi går. Vi trenger så god tid for å finne eventuelle bakenforliggende årsaker i forhold til kjøretøy, trafikanter, værforhold og vei – for eksempel måten veien et bygget på, sier han.

Havarikommisjonen er foreløpig ferdig med sitt arbeid i Hordaland. En avgjørelse om det blir iverksatt full undersøkelsessak blir tatt de nærmeste dagene.

– Vi tar ikke hensyn til skyld og straff, men hva samfunnet kan lære av ulykken, sier Hetland.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Havarikommisjonen i arbeid i Nakkagiltunnelen.

Havarikommisjonen i arbeid i Nakkagiltunnelen. Foto:

Nye avhør

Politiet var med for å regulere trafikken og vise ulykkesstedet til Havarikommisjonen.

Etterforskningsleder Per Gunnar Thrane ved Voss lensmannskontor har ikke nye opplysninger om foranledningen til ulykken.

Vi har avhørt alle de involverte, og vil nå avhøre på nytt de som så noe som kan være interessant for oss, sier Thrane.

– Minst en i året

Det vil ta minst en måned før de krimtekniske blir ferdig med sine analyser og får sammenfattet sine funn med veivesenet og Havarikommisjonen.

– Om Havarikommisjonen oppretter undersøkelsessak vil ikke det påvirke vårt arbeid. Vi har vår jobb å gjøre og de har sitt mandat, sier etterforskningslederen og legger til;

– Dette er dødsulykke nummer tre for oss i år, og den andre jeg er på. Det er dessverre slik at vi må regne med å kalles ut på minst en slik sak i året på et lite kontor som vårt med denne veien – både dødsulykker og alvorlige ulykker.

– Trengs det ny vei?

– Jeg tror at alle er enige om svaret, og så må politikerne bestemme.

Fire dødsulykker på to år

De to siste årene har det vært fire dødsulykker på E16.

En av dem var i mars 2016, deretter tre i inneværende år, inkludert mandagens ulykke.

De to andre var da en motorsykkel kjørte utfor veien ved Geitle 27. mai, og en møteulykke ved Bolstad 23. mai.

Artikkeltags