Det opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

Deler av tunneltaket falt ned etter at en lastebil med gravemaskin på henger tok fyr inne i Måbøtunnelen. Den voldsomme brannen startet rundt 200 meter fra den vestlige utgangen av tunnelen.

Det ble også skader på tunnelveggen, på vann- og frostsikringen og på det elektriske anlegget.

Starter reparasjoner i helgen

Skadene er likevel mindre enn fryktet.

– Geolog har fredag undersøkt skadeomfanget på selve tunnelen. Skadene er mindre enn vi fryktet på forhånd, sier seksjonsleder Lars Øyre i Statens vegvesen.

Han tror at tunnelen kan åpne igjen i neste uke – med forbehold om at det ikke dukker opp ytterligere skader enn de som geologen har avdekket så langt.

Arbeidet med å reparere Måbøtunnelen startet fredag ettermiddag. Fredag ettermiddag startet jobben med å renske de løse fjellmassene som brannen forårsaket.

Gjennom hele helgen vil mannskaper arbeide med å reparere tunnelen.

E16 og E134 er omkjøringsveier så lenge tunnelen er stengt.

LES MER: Måbøtunnelen stengt etter kraftig brann

Saken fortsetter under bildet.

 

Sjåføren reddet seg ut

Det var like etter klokken 1930 torsdag kveld at det brøt ut brann i Måbøtunnelen på riksvei 7 i Eidsfjord.

Brannen ble oppdaget da et brannslukkingsapparat ble fjernet på Eidfjordsiden av den omkring to kilometer lange Måbøtunnelen, og dermed gikk alarmen hos Vegtrafikksentralen.

Sjåføren av lastebilen kom seg trygt ut fra tunnelen ut ved hjelp av en annen bil på oppsiden av tunnelen.

Måbøtunnelen er 1893 meter lang og ligger langs riksvei 7 i Eidfjord kommune. Den har en stigningsgrad opp mot syv prosent, og er utstyrt med tre par vifter.

Sikkerhetsutstyret i tunnelen ble kontrollert første kvartal 2016. Ingen feil ble avdekket.

I 1988 kolliderte en buss med skolebarn og foreldre fra Sverige inne i tunnelen. 16 personer mistet livet i den tragiske ulykken. 12 av disse var skolebarn.

Årsaken til brannen torsdag er foreløpig ikke kjent. Politiet etterforsker saken.

BA Faceboook-plug in