Flere tunneler vil bli stengt etter vifteulykken

Olsviktunnelen, Stongafjelltunnelen og Kolltveittunnelen har alle vifter som må skiftes ut.

Olsviktunnelen, Stongafjelltunnelen og Kolltveittunnelen har alle vifter som må skiftes ut. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tre tunneler i bergensområdet vil bli stengt på nattestid som følge av vifteulykken i Lyderhorntunnelen.

DEL

Det var fredag kveld 6. oktober at en vifte på over 200 kilo dundret i bakken i Lyderhorntunnelen.

Etter grundig testing besluttet Statens vegvesen å stenge tunnelen og bytte ut alle viftene.

Viftene i Lyderhorntunnelen hadde passert forventet levetid på 25 år. Men det er ikke den eneste tunnelen i Bergen med eldgamle vifter.

– Kolltveittunnelen, Olsviktunnelen og Stongafjelltunnelen har alle tilsvarende ventilatorer som de som var i Lyderhorntunnelen. De ble montert i 1991/92, sier Kathrine Løno Lahlum, prosjektleder for tunneldrift i Statens vegvesen.

Saken fortsetter under faktaboksen 

Disse tunnelene stenges

  • Koltveittunnelen på riksvei 555
  • Olsviktunnelen på fylkesvei 562
  • Stongafjelltunnelen på fylkesvei 562
  • I tillegg kan det bli aktuelt å stenge Bjorøytunnelen på Fylkesvei 207. Denne tunnelen har imidlertid vifter av litt nyere dato.
  • Måbøtunnelen på riksvei 7 i Eidfjord vil også bli stengt i nærmeste fremtid for utskiftning av vifter.

– Trygt å kjøre der

Vegvesenet undersøker nå om viftene må skiftes umiddelbart.

– Vi tar nå ukentlige kontroll i disse tunnelene. Foreløpig er det ingenting som tilsier at det er svake rotorblad i viftene. Det er trygt å kjøre i dem. Men vi har engasjert et eksternt firma som tar en grundigere undersøkelse for å se om det er materialtretthet i viftene. Vi regner med å få svar fra deres tester i løpet av neste uke, sier Lahlum.

Hun opplyser at uansett hva testresultatene viser vil de tre tunnelene bli stengt og viftene skiftet ut.

Arbeidet vil bli gjort nattestid.

Saken fortsetter under bildet

Viftene i Stongafjelltunnelen.

Viftene i Stongafjelltunnelen. Foto:

– Siden viftene i tunnelene alle har passert normal levetiden på 25 år vil de bli utskiftet. Spørsmålet nå er om vi må skifte viftene umiddelbart, med midlertidige løsninger, eller om vi kan vente til vi får levert nye vifter. Leveringstiden på disse viftene er på 16–17 uker.

Også i Bjorøytunnelen på Fylkesvei 207 kan det bli aktuelt å stenge for å skifte ut viftene. Disse er imidlertid av litt nyere dato, fra 1996.

Saken fortsetter under bildet

Stongafjelltunnelen på Askøy.

Stongafjelltunnelen på Askøy. Foto:

Ulykken en gåte

Måbøtunnelen på riksvei 7 i Eidfjord vil også bli stengt for utskiftning av vifter.

– Disse viftene er også fra 1991/92, opplyser Lahn.

Det var et avrevet rotorblad som ledet til at kjempeviften i Lyderhorntunnelen dundret i bakken.

Hvorfor det kraftige rotorbladet falt av er fortsatt en gåte.

– Vi har engasjert et annet eksternt firma som undersøker hva som har skjedd her. Noe slikt som dette har aldri skjedd før i Norge. Spørsmålet er om noe utenfra har skadet viften. Men jeg vil ikke spekulere i hva som er årsaken til at viften falt ned, sier Lahlum.

Artikkeltags