Nå er rapporten etter massekollisjonen klar

60 biler var involvert i massekollisjon på det glatte føret i Eidsvåg.

60 biler var involvert i massekollisjon på det glatte føret i Eidsvåg. Foto:

Den 22. februar i fjor gikk det skikkelig galt på E39 i Åsane. Nå har Statens havarikommisjon for transport kommet frem til hva som førte til massekollisjonen.

DEL

22. februar 2016 oppsto det en kjedekollisjon på E39 i Åsane.

Rundt 60 kjøretøy var involvert i hendelsen, og 45 kjøretøy fikk større eller mindre materielle skader. Totalt ble ti personer påført lettere skader i forbindelse med ulykken.

  • Bakgrunn: 60 biler krasjet i Eidsvåg

    Ulykken inntraff som følge av rask isdannelse på veibanen som var lite synlig for trafikantene, ifølge rapporten. 

Undersøkelsen har vist at væromslag, med oppklarning av skydekket og et påfølgende fall i veibanetemperaturen, medførte at væsken frøs til is i løpet av kort tid.

Onsdag morgen melder Statens havarikommisjon for transport (SHT) at den endelige ulykkesrapporten er klar.

– Det var en krevende værtype i bergensområdet om natten og tidlig morgen 22. februar 2016. Med regn, sludd og snøbyger etterfulgt av oppklarning i skydekket og nedkjøling av veioverflaten, skriver kommisjonen i rapporten.

Værendringene var varslet og entreprenøren hadde registrert dette. Det ble planlagt og gjennomført tiltak i form av salting, men tiltaket hadde ikke ønsket effekt, ifølge havarikommisjonen.

– SHT mener at årsaken til kjedekollisjonen må tilskrives vei- og føreforholdene på ulykkestidspunktet.

Trafikantene ble ikke varslet

Undersøkelsen har avdekket flere faktorer som havarikommisjonen mener var tilstede i hendelsesforløpet for kjedekollisjonen på E39 utenfor Bergen:

  • Da ulykken inntraff var det et tynt islag på veibanen og politiets bilder fra ulykkesstedet tatt en tid etter hendelsen viser tydelig isdannelse i alle kjørefelt.
     
  • De involverte trafikantene som hadde en forventning om bar vei, klarte ikke å identifisere at veien etter Eidsvågtunnelen var dekket av is.
     
  • Trafikantene ble ikke varslet om avviket i friksjonsforholdene.

Saken fortsetter under bildet:

Det ble kaos på E39 da det oppsto en massekollisjon i februar 2016.

Det ble kaos på E39 da det oppsto en massekollisjon i februar 2016.

  • Værendringen med oppklarning av skydekket medførte utstråling fra veidekket med påfølgende is- og rimdannelse på strekningen. Dette skjedde i løpet av minutter.
     
  • Veibanetemperaturen holdt seg under 0 °C etter siste nedbørsperiode.
     
  • Det ble ikke utført saltingstiltak av driftsansvarlig entreprenør på ulykkesstrekningen de siste 3,5 timene før ulykken inntraff.
     
  • Restsaltmengden på veioverflaten fra tidligere på natten var sannsynligvis ikke tilstrekkelig for å hindre tilfrysing og isdannelse på veien da det klarnet opp.

Frøs til is på minutter

Ifølge Havarikommusjonen stilte føreforholdet på stedet høyere krav enn kjøretøyenes egenskaper, dekkutrustning og førernes ferdigheter kunne forventes å mestre.

– SHT mener at det ikke var mulig for trafikantene å skille mellom en isbelagt veibane og våt veibane på dette tidspunktet, og at utløsende faktor til kjedekollisjonen må tilskrives veiforholdene, skriver de i rapporten.

Sent denne natten og tidlig på morgen hadde været endret seg med en dreining av vindretning, fall i lufttemperatur og oppklarning av skylaget.

Bakken frøs til is løpet av minutter, ifølge rapporten.

Arne Gotvassli fortalte til BA etter hendelsen at han kom ut av Eidsvågtunnelen, og så at mange biler hadde stoppet nede i bakken i Eidsvåg.

– Jeg trykket inn bremsen, men det skjedde ingenting. Bilen skled nedover og jeg krasjet først i autovernet. Den ble slengt ut i veibanen og krasjet inn i to biler som allerede hadde stoppet i veien, forteller han, og legger til:

– Det var ganske stressende å skil nedover veien mens det krasjet biler rundt meg på alle kanter.

Artikkeltags