På flytebryggen ved Kystkultursenteret/Fiskerimuseet står Johannes Eidem. Sammen med kollega Øyvind Solheim sørger de to spesialpedagogene for en ukentlig litt annerledes skoledag for flere ungdommer.

Første til rors

Hos Sandviken Maritime Arena (Bergen kompetansesenter for læringsmiljø) gis elever fra de tre ungdomsskoletrinnene plass i et miljø der praktiske aktiviteter er helt sentrale i opplæringen.

Og i Sandviken gjør de altså noe så uvanlig som å bygge båter!

– Dette var min første gangen, men håper det ikke blir siste ...

Noah Schjøtt stiger opp av båten han har vært med på mye av grunnarbeidet. Det å kjøre rundt med den stillegående «RB 7» ute på den lille bukten, er utvilsomt skoledagens høydepunkt.

Nå nærmer det seg sommerferie og for Noahs del, og slutten på ungdomsskoletiden.

– «RB 7» har vi bygget helt fra grunnen av med kjøpte materialer fra byggmarkedet, tegnet og jobbet frem av elevene selv, forklarer lærer Johannes.

– Vi har jobbet etter båtbyggerprinsippet «stitch and glue» – og det betyr at verken i de to små eller i den litt større båten, er det en eneste skrue, legger han til.

Han og kollega Øyvind begynner å få rutine på båtbyggingen. De to minste bygger til og med på de to pedagogenes egne ideer og fra bilder.

– Vi hadde aldri bygget båter før, så hvorfor ikke bygge tre i samme slengen.

Eidem forteller at de to minste er veldig ulike som følge av at man ville finne den typen som gir mest stabilitet. Og det mener de at de har klart.

Kryssfiner, teakfiner, epoksy og duk er blitt standardvare på det lille båtverkstedet i Kystkultursenteret.

– Men på den litt større, som vi forrige uke døpte «Kaliméra» (betyr god morgen på gresk), er selve toppen av skikkelig teak. Det byttet vi til oss, og det kommer opprinnelig fra en av byens banker som ble pusset opp på 1970-tallet.

Gammel påhenger

Fremdriften på «RB 7» sørger en liten elektrisk påhenger for. Lånt ut for anledningen fra Redningsselskapets «Elias». På den store er det derimot en skikkelig oldies – en Mercury fra 1957 som durer og går. Én av de første med elektrisk starter.

I alt 16 elever, jenter og gutter, har siden skoleårets begynnelse vært innom Sandviken-tilbudet.

– Fortsatt er det noen mindre ting som gjenstår på den største av de tre båtene, men det tar vi til vinteren. Og da blir det et nytt kull elever som får oppgaven ...