Gå til sidens hovedinnhold

7 tips til trening sammen med barna

Artikkelen er over 6 år gammel

«Treningsfrue» vet hvordan man skal unngå at sommerferien blir et evig slaraffenliv.

– Det er mange aktiviteter man kan gjøre sammen med barna i ferien. Det trenger ikke alltid å koste penger heller, sier Camilla Aastorp Andersen.

Se bloggerens tips nedenfor

Aastorp Andersen er tobarnsmor, og står bak bloggen «Treningsfrue», en av Norges største treningsblogger.

Bloggeren blogger daglig om tips til treningsøkter. Hun mener de fleste tipsene nedenfor kan gjennomføres i stort sett all slags vær, eller tas inn under tak.

Aastorp Andersen sier sommerens trening blir lekende lett så lenge man er kreativ nok.

– Det hjelper selvfølgelig å ha blide og positive unger, legger hun imidlertid til.

Bloggerens tips til en aktiv ferie:

1) Har du barn som er store nok til å stå på sparkesykkel eller sykle? Ta på deg joggeskoene og løp en tur mens barna sykler eller sparker ved siden av. Du kan tro de vil sykle om kapp med deg, og jeg kan garantere høy puls og mye latter.

2) Familieplanken er alltid en slager. Legg deg ned og gjør planken på tid. For litt variasjon, derimot, setter du et av barna eller begge to på ryggen (se bilde øverst i saken). Ta tiden for hver gang og se om du kan nå ny personlig rekord.

3) Jeg kjører ofte knebøy hjemme, med et barn på ryggen (se bilde under). Det er moro for alle. Guttene mine jubler når de får være med. Om du kjører 15 repetisjoner og 3-4 sett skal jeg love deg du kjenner det godt i bena.

 

4) Lag en liten bootcamp i hagen med stasjoner du kan gjøre ulike øvelser på. Som pushups, utfall, planken, burpees, hoppetau og en mageøvelse. Her kan barna inkluderes, eller du kan gjøre dem alene.   

5) Ta med deg en tung sekk på ryggen når familien går på tur, eventuelt bytter du ut sekken med et barn på ryggen. Det er en ekstremt bra treningsøkt.

6) Å dra på joggetur med barnevogn har jeg selv erfart etter to graviditeter. Det er bra trening for mor, og barnet sover!

7) Ta med barna på fotballbanen. Det er utrolig slitsomt med  tanke på all intervalltreningen du får. I tillegg er det kjempehyggelig kvalitetstid. Her scorer du noen mammapoeng, altså. Man kan eventuelt holde noen løpekonkurranser over fotballbanen i pausen dersom man ikke blir sliten nok.

Kommentarer til denne saken