Gå til sidens hovedinnhold

Irmelin (27) trente bort angsten sin

Irmelin Alden om sosial angst: – Det var helt kaos i hodet mitt, jeg ble svimmel og begynte å svette

Artikkelen er over 5 år gammel

Mental trening og naturlig mat var medisinen Irmelin trengte for å rydde opp i kaoset i hodet. Den nye kroppen er bare en bonus.

– Den er jo grisetung, sier Irmelin Alden (27), ler litt, og kaster tursekken på 20 kilo over ryggen.

Kiloene representerer 27-åringens vektnedgang siden hun begynte å trene for alvor i desember. Mandag formiddag møter hun BA ved Fløyen for en liten treningsøkt. Hun har med seg treningsveilederen og mannen bak livsstilsendringskonseptet Komplett, som BA tidligere har skrevet om, Petter Vallestad.

– Nå skal Irmelin få trene som «sitt gamle jeg», sier han.

Men for Irmelin er ikke vektnedgangen det viktigste. Det er derimot at hun er blitt kvitt de vonde tankene.

Angst, mobbing og rus

For ti år siden hadde det sannsynligvis vært uaktuelt for Irmelin å gjøre «burpees», en kombinasjon av armhevinger og knebøy, midt i sentrum, som hun gjør denne mandagen.

27-åringen slet lenge med angst og depresjon, og forteller at vonde tanker og opplevelser over lang tid førte til det. Da Irmelin var fire år tok faren sitt eget liv, og allerede på barneskolen ble hun mobbet for utseendet og de ekstra kiloene.

– Det var mye fokus på utseende gjennom oppveksten. Jeg fikk mye kommentarer og blikk, sier hun. I løpet av ungdomsskoletiden fikk Irmelin rusproblemer, og havnet i et komplisert parforhold som knakk selvtilliten ytterligere. Irmelin utviklet sosial angst, og sier selv hun møtte veggen i 2011. Så søkte hun hjelp hos psykolog.

– Nå går det til helvete

– Det var helt kaos i hodet mitt, jeg ble svimmel og begynte å svette, sier Irmelin om hvordan hun tidligere opplevde store folkemengder. Hun sier det var vanskelig både for henne selv og sønnen, som nå er syv år gammel, at mamma bare ville bli hjemme på sofaen. Det hjalp å ha noen å prate med.

Men så sluttet psykologen i jobben sin.

– Da tenkte jeg at alt kom til å gå til helvete, sier Irmelin. Men så tok Petter kontakt.

Mat og mental trening

Det var i april i år at Irmelin la ut et innlegg på Facebook hvor hun fortalte om de psykiske plagene sine. Irmelin og Petter Vallestad var felles venner på Facebook, og innlegget dukket opp på trenerens Facebook-feed.

– Jeg fikk et umiddelbart ønske om å hjelpe henne, sier Vallestad, som raskt tok kontakt og tilbød programmet sitt.

Siden da har veilederen, som blant annet har løpt maraton i Amazonas, ledet Irmelin gjennom et omfattende treningsprogram.

De to har trent mer eller mindre daglig, og gjort mentale øvelser for å styrke selvfølelsen. Dette har blant annet vært tekstskriving, lesing, og øvelser foran speilet. Irmelin samarbeider med ernæringsfysiolog og kiropraktor for å sørge for at opplegget er sammensatt og trygt.

Ifølge Vallestad er treningsverktøyene hentet fra toppidrettsnivå. Programmet består også av en nøye planlagt kostholdsplan som er utviklet av amerikanske Dr. Mitra Ray.

– Jeg prøvde meg som veganer i en måned, sier Irmelin.

Dette innebar å ikke spise noe mat av animalsk opphav. I dag består imidlertid kostholdet av ren og naturlig mat, med fisk som proteinkilde.

– Kostholdet skal bestå av 80 prosent planter, og 20 prosent animalsk mat, skyter Petter inn, og presiserer at det ikke er en diett, men et levesett.

En lys fremtid

I dag ser Irmelin verdien av at Petter har fått henne til å se fremover. Dette mener hun er i motsetning til en psykolog, som snakker mest om fortiden.

– Det er så fantastisk å gå rundt i byen nå, og å være ute blant mennesker, sier Irmelin, og mener livet hennes er totalt forandret.

Nå elsker hun å gå tur i fjellet, å løpe opp Stoltzekleiven, og har nylig løpt halvmaraton på møllen. Irmelin kjenner seg ikke igjen i gamle bilder, og fortiden virker helt fjern. Det er dessuten flere måneder siden forrige angstanfall.

Irmelin snakker gledelig om forvandlingen, og deler mye på Facebook. «Hver dag er en ny sjanse. Griper du den?», skriver hun.

Videre ønsker 27-åringen å inspirere andre til å endre sin livsstil, og vil gjerne få seg en utdannelse innen helse og ernæring.

– Alle mennesker har storhet inni seg. Noen ganger trenger vi bare en som kan lede oss igjennom «tunnelen». Nå har livet mitt endelig begynt.

Ekspert om angst og trening

– Flere og flere studier viser at fysisk aktivitet kan ha en forebyggende og behandlende effekt på særlig milde og moderate former for depresjon, sier Ellinor F. Major, divisjonsdirektør i Folkehelseinstituttet.

De mest tydelige resultatene kommer fra studier gjort på fysisk aktivitet og depresjon, og at trening kan ha stor grad av forebygging her.

– Treningen bør ha en viss intensitet og en viss varighet for å være forebyggende eller behandlende, sier Major, og referer til myndighetenes anbefaling om 30 minutters fysisk aktivitet per dag.

Major legger imidlertid til at enkelte studier viser et forhold mellom hvor mye du trene og effekten det ar.

– Dess mer du trener, jo mindre deprimert blir du, sier Major.

Begynn forsiktig

Major sier at når det gjelder angstlidelser kan det være en god idé å starte treningen sammen med en bekjent.

Det kan også være bra å begynne forsiktig, kanskje ikke rett på et treningssenter hvor de fysiske reaksjonene ved angst kan dukke opp: Som hjertebank, svette og svimmelhet.

– Da kan man heller begynne med å gå en tur, sier Major.

Major mener de fleste studier tyder på at fysisk aktivitet ikke er negativt. Hun mener et sunt levesett er gunstig for psykisk helse uansett, og det innebærer å være i fysisk aktivitet.

Kommentarer til denne saken