Gå til sidens hovedinnhold

Tror Ryde kommer til å knekke kommunens forsøk på å regulere løperhjulene

– Når deltakerne ikke får konkurrere på like vilkår som konkurrenten, vil det bryte sammen.

For abonnenter

Det er konkurransedirektør Lars Sørgards dystre spådom for kommunens forsøk på å regulere løperhjul-utleie i Bergen.

Historien er etter hvert kjent. Ryde kuppet markedet i fjor ved å sette ut 500 løperhjul i Bergen over natten. Siden da har de vært i konflikt med kommunen. For å skape en viss orden har kommunen startet et pilotprosjekt hvor de lar aktørene som samarbeider med kommunen drive utleie, mot at de følger kommunens regler.

Det vil si at de må forholde seg til bestemte parkeringssoner i sentrum, saktekjøringssoner og etter planen også gategrunnsleie. Ryde har hele tiden sagt at de er opptatt av samarbeid. Samtidig har de nektet å gå med på vilkårene fra kommunen, og dermed valgt å stå utenfor.

Ryde mener at kommunen gjør seg urimelig ved å stille krav som ikke er hjemlet i norsk lov.

Denne uken kåret BA Ryde til vinner av vår løperhjul-test i Bergen. Vår konklusjon var at de rett og slett peker seg ut fordi de står utenfor kommunens tilbud, og dermed kan tilby brukerne en annen frihet og tilgjengelighet enn de andre aktørene.

Les også

Den store løperhjul-testen

Stor verdi for folk

Konkurransetilsynet har tidligere hyllet Bergens grep for å regulere løperhjul-utleien.

– Men slik det er nå er Ryde en gratispassasjer, sier konkurransedirektøren.

For brukerne kan det være behagelig at løperhjulene kan brukes hvor som helst, men for alle andre som oppholder seg i byen har vi sett hvordan de også kan være en pest og en plage.

– Gjennom pilotprosjektet sitt forsøker kommunen å få dette inn i ordnede former, noe som har en stor verdi for alle andre som oppholder seg i byen. Det er dette Ryde undergraver.

Sørgard skjønner at det for dem som bruker el-løperhjulene er veldig fristende å gå til Ryde fremfor andre aktører, fordi tilbudet deres ikke er underlagt de samme restriksjonene som alle de andre.

– Det undergraver hele systemet, og gjør det lite attraktivt for de andre aktørene også å være en del av kommunens prosjekt. Det blir en konkurranse på helt ulike vilkår.

– Hvordan ser du på kommunens sjanser for å lykkes med prosjektet sitt slik forholdene er?

– Jeg tror det er ganske umulig å få til. Når deltagerne ikke får konkurrere på like vilkår som konkurrenten, vil det bryte sammen. Hvem vil vel være med på et prøveprosjekt når du har en konkurrent som gjør akkurat som de vil?

Les også

Rekkeviddeangst på el-løperhjul

– Sier seg selv at Ryde får flest brukere

Før nyttår ville politiet kreve at de innordnet seg etter kommunens regler, noe Ryde nektet og ba politidirektoratet ta stilling til. Den saken ligger fremdeles hos direktoratet.

Rydes antagelig argeste konkurrent i Bergen i øyeblikket er svenske Voi. Christina Moi Gjerde sier at hun godt forstår at Ryde bryter kommunens spilleregler så lenge de ikke møter sanksjoner, men mener samtidig at det er synd både for bransjen og for pilotprosjektet til kommunen at én useriøs aktør tar seg til rette.

– Vi ser på vår deltagelse i kommunens pilotprosjekt som et samarbeid og en pilot, ikke en mulighet for å tjene mest mulig. Da hadde vi gjort det samme som Ryde, sier hun til BA.

– Har dere vurdert å gå ut av kommunens pilot for å kunne konkurrere på andre vilkår?

– Vi ønsker å bidra til at Bergen får oppleve hvordan tilbudet av el-løperhjul bidrar til en grønnere og tryggere by med mer tilgjengelighet og orden i gatene. Derfor er det ikke aktuelt å trekke oss ut. Det er klart at situasjonen blir ekstra utfordrende når ikke alle konkurrerer på like vilkår, men dette må vi ta på strak arm. Vi har et langsiktig perspektiv og vet at kommunen har det samme.

Ifølge Gjerde opplever Voi relativt stor etterspørsel i Bergen, med 15.000 turer bare i forrige uke.

– Men etterspørselen hadde vært mye større om alle fulgte de samme spillereglene. Det sier seg selv at utleieaktøren som lar brukerne parkere hvor som helst og har el-løperhjul tilgjengelig for bruk om natten, får flest brukere.

Voi-sjefen satser på at kommunen etter hvert får hjemmel til å regulere aktører som Ryde. Da vil det ikke lenger lønne seg med det hun kaller for en fritt-frem-mentalitet.

Eier-stikk

Ryde-gründer Johan Olofsson svarer BA at ha synes det er hyggelig at kundene setter pris på tjenesten de tilbyr, og at de har opplevd samme respons og resultater i de tre andre byene hvor løpehjulene deres leies ut.

– Som en liten, norsk oppstartsbedrift er det gledelig å tilby en god tjeneste i konkurranse mot bedrifter som eies av utenlandske kapitalfond, sier han.

Ryde synes det er rimelig å stille spørsmål ved at en kommune innfører regler som kommunen ikke er hjemlet i loven.

– Vi hadde ønsket at kommunen innførte en ordning i tråd med norsk lov. Et slikt samarbeid stiller vi oss selvfølgelig positive til, og vi vil oppfordre kommunen til å respektere kjennelsen til lagmannsretten, sier Olofsson.

Han hevder at enkelte av de utenlandske aktørene går i stort underskudd, og derfor ønsker å fremprovosere reguleringer som begrenser antallet aktører i markedet.

– Slik vil de sikre seg monopol-lignende markeder og dermed unngå prispress. Konkurranse kommer kundene til gode både i form av kvaliteten på tjenesten, og lavere priser.

Kommentarer til denne saken