Planene om ny Ulriksbane havarerte da søknadene ikke var godkjente

Kapasiteten på Ulriksbanen er sprengt i sommerhalvåret. Det har lenge vært jobbet med å fornye taubanen. De planene er nå utsatt.

Kapasiteten på Ulriksbanen er sprengt i sommerhalvåret. Det har lenge vært jobbet med å fornye taubanen. De planene er nå utsatt. Foto:

Hovedaksjonær og pådriver for bygging av nye Ulriksbanen, Christian Foss, fortviler.

DEL

Ulriksbanen har jobbet tett med Doppelmayr Garaventa Group, som er verdens største leverandør av blant annet taubaner, skinnegående baner og skiheiser. Selskapet skulle etter planen starte arbeidet med byggingen av den nye Ulriksbanen 1. september 2019.

– Bestillingen hos Doppelmayr Garaventa Group ble lagt inn i august, og hadde seks måneders trekkfrist. Onsdag måtte jeg kansellere det hele, sier Christian Foss til BA.

Publikum skulle få gleden av ny Ulriksbane i mai 2020. Nå er fremtiden uviss.

– Det blir ikke påbegynt noe arbeid i 2019. Om det i det hele tatt blir noen ny bane, vet jeg ikke nå, medgir Foss.

To ting mangler

Foss forklarer at det er to ting som stikker kjepper i hjulene på byggeprosjektet, som har en prislapp på over 110 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Christian Foss er hovedaksjonær i Ulrikbanen. Han fortviler over at utbyggingen nå er utsatt.

Christian Foss er hovedaksjonær i Ulrikbanen. Han fortviler over at utbyggingen nå er utsatt. Foto:

– Vi mangler kommunale godkjenninger på prosjektet. Det gjør at vi ikke kan påbegynne prosjektet, eller gjøre en bestilling på flere tonn med stål og annet, sier Foss og fortsetter:

– For det andre er det kommunen som eier grunnen til Ulriken. Vi har en festeavtale med kommunen som er 20 år igjen på, men for å gjøre en så kostbar investering, har vi fra starten av prosjektet formidlet til kommunen at vi trenger minst 50 år igjen på en festeavtale. Det har vi ikke fått foreløpig, men jeg har fått indikasjoner på at det er positivitet rundt det.

Uenigheter

– Hvorfor har dere ikke fått kommunale godkjenninger til prosjektet?

– Vi har verken fått godkjenning, eller avslag, presiserer Foss og forklarer videre:

– Men det har vært uenigheter kommunalt om søknadsprosessen. Da Ulriksbanen ble bygget på 1960-tallet forelå ikke de samme reglene som i dag. Skulle en ny taubane ha blitt bygget, hadde det vært krav om en reguleringsplan i dag. Ved et slikt krav, hadde prosessen om byggesøknad tatt flere år.

– Etter å ha vært i samtaler med kommunen om dette, leverte vi inn en ordinær byggesøknad for prosjektet. Derimot ble det mottatt en anmodning fra Fylkesmannen om at en reguleringsplan burde bli skaffet til veie.

Etter nye samtaler med kommunen, ble det besluttet å sende inn en utvidet byggesøknad. Der ble temaer som trafikkforhold, biologisk mangfold og toalettkapasitet ved en eventuell ny taubane, gjort rede for, forklarer Foss.

– Det hadde vi tro på at skulle være tilstrekkelig, og at vi kort tid etter innsendelse av den i august, ville få positivt svar på.

Slik gikk det ikke.

– Det er nå februar og vi har ennå ikke fått godkjenning. Dermed ble jeg som sagt nødt til å kansellere bestillingen. Hva som vil skje videre, vet jeg ikke nå. Vi mangler, som påpekt, to essensielle ting: godkjenning og utvidet festeavtale, understreker Foss.

Under behandling

Bergen kommune forteller at søknadene kom på bordet i fjor sommer, og at den endelige søknaden ble sendt inn i slutten av juni. Den har vært ute på høring, og det har blitt spilt inn en del endringer i søknaden – blant annet fra Fylkesmannen.

– Den endelige byggesøknaden fikk vi 12. desember. Den er nå ute på ny høring. Ulriksbanen ligger innenfor byfjellene, i et område som ikke er regulert. I et slikt område tar det tid. En søknad om dispensasjon tar i utgangspunktet rundt 16 uker, sier Anne Brith Pedersen, ingeniør i Bergen kommune.

For å få utvidet festavtalen er det også en pågående søknadsprosess, som ikke er konkludert.

– Dette er noe som må behandles politisk. I denne situasjonen har det vært litt spesielt, da de søker før de har fått byggetillatelse. Vi forbereder en sak og kommer trolig til å foreslå at den behandles med et forbehold om byggetillatelse, sier spesialingeniør i Bergen kommune sin eiendomsavdeling, Helene Løvenholm, og forteller at de ikke vet når dette vil være ferdig behandlet.

– Mange vil nok bli skuffet

Eier Christian Foss legger ikke skjul på skuffelsen, og tror flere vil føle som han.

– Etter at planene om en ny Ulriksbane ble kjent, har jeg mottatt massiv støtte. Dette er tydelig noe som bergenserne vil ha, mener Foss og henviser videre til de mange rekordene for Ulriksbanen.

– Siden 2013 har vi hatt rekord på antall reisende hvert år. Kapasiteten på dagens Ulriksbane er sprengt i sommerhalvåret.

Det var NRK Hordaland som først omtalte utsettelsen av prosjektet tidligere denne uken.

Artikkeltags