Unngå disse feilene under øvelseskjøring

– Ledsager bør prøve å unngå å heve stemmen, bli utålmodig, stresset eller aggressiv. Dette vil nesten alltid smitte over på sjåføren. En fersk sjåfør skaper ikke potensielt livsfarlige situasjoner med vilje, skriver trafikklæreren.

– Ledsager bør prøve å unngå å heve stemmen, bli utålmodig, stresset eller aggressiv. Dette vil nesten alltid smitte over på sjåføren. En fersk sjåfør skaper ikke potensielt livsfarlige situasjoner med vilje, skriver trafikklæreren. Foto:

Av

Det finnes noen typiske uvaner mange gjør, uten å tenke seg om. Her er tips fra en trafikklærer.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Etter at covid-19 stengte landets trafikkskoler, måtte Statens vegvesen avlyse 15.000 oppkjøringer. Det har ført til stor pågang hos trafikkskolene, etter at vi fikk åpne igjen. Mange er derfor ute i disse dager med en rød L bakpå bilen, for å ta igjen det tapte. Her følger noen råd fra en trafikklærer, for å få mest mulig utbytte av øvelseskjøringen.

Tar man førerkortet på manuelt giret bil, kan man kjøre både manuell og automatgir. Tar man førerkortet på automatgir, får man en kode i førerkortet som sier at man kan kun kan kjøre automatgir. Skulle man i ettertid ønske lappen på manuell, trenger man kun selve oppkjøringen, ikke å ta hele opplæringen på nytt. Hva som er mest praktisk må man selv avgjøre. Det er et stadig større problem at de som tar lappen på manuell, ikke alltid har anledning til å øvelseskjøre med det hjemme.

Når man har slengt på den obligatoriske røde L’en bakpå bilen, og ledsagerspeilet på frontruten inni bilen, er man klar for å kjøre. Det høres kanskje innlysende ut å starte rolig, men mange begynner øvelseskjøringen på et sted som er vanskelig for en som er fersk. En stor parkeringsplass uten biler, eller en lite trafikkert vei med lav fartsgrense og uten rundkjøringer, er passende steder å starte.

Forklar gjerne hvordan bilens pedaler og gir virker, før man kjører av gårde. Momenter man tenker er innlysende, kan være helt fremmede for en som ikke har kjørt bil før. Prøv gjerne å stoppe på busstopp eller inntil en veikant, før man så kjører videre, gjentatte ganger. Da lærer man seg å både stoppe og sette i gang på en etter hvert behagelig måte. Husk å sjekke speil og bruke blinklys.

Vi trafikklærere lærer elevene å bruke det velkjente ti-på-to-grepet på rattet. Blir man vant til å holde rattet på en skjev måte eller med en hånd, vil kursstabiliteten ofte bli ustabil, særlig i høy fart eller på ujevn vei. I hvert fall for ferske sjåfører. Man er heller ikke særlig klar for en uforutsett situasjon.

Kjører man bil med manuell gir, lærer man på trafikkskolen at man skal bremse før man tar inn clutchen. Mange starter med å ta inn clutchen, noe som fører til høyere fart før bremsen tas inn, og dermed lengre stopplengde. Dette er en klassisk uvane mange legger seg til.

En annen vanlig feil når man er ny i trafikken, er å se for kort foran bilen. Trafikklærere minner ofte elevene på om å se langt frem, og bevege blikket. Ta heller flere korte blikk, enn å fokusere i mange sekunder, enten det er en trafikal situasjon eller på speedometeret.

Er man helt fersk, kan 20 minutters kjøring oppleves som et maraton. En er mer anspent, stresser ofte, hjerneaktiviteten er i høygir, og noen glemmer å puste. Å legge inn små pauser, vil gjøre at både sjåfør og ledsager kan senke skuldrene litt. Pausene er også perfekte til å spørre sjåføren hvordan de vurderte situasjoner, og man kan komme med tips til ting som kan forbedres, eller klargjøre regler eller skilt.

Det er lurt å ha en klar avtale angående fart. Man bør diskutere på forhånd hvordan man skal håndtere potensielt farlige situasjoner. Sier ledsager «brems ned her» eller «her må vi kjøre i 10 km/t», så må sjåføren innrette seg etter dette, og heller få forklaringen i ettertid. Ferske sjåfører ser ofte ikke faren i situasjonen. Ledsager bør også gi beskjed hvor man skal kjøre i god tid, så sjåføren får tid til å forberede seg.

Ledsager bør prøve å unngå å heve stemmen, bli utålmodig, stresset eller aggressiv. Dette vil nesten alltid smitte over på sjåføren. En fersk sjåfør skaper ikke potensielt livsfarlige situasjoner med vilje. Det kommer av manglende erfaring eller kunnskap, feilbedømming, eller stress. Spør heller i ettertid, «hvordan vurderte du den situasjonen?». Da kan man forklare hva som skjedde og hvordan man kan handle neste gang. Husk å rose sjåføren for fremgang, føler sjåføren at det kun vanker kritikk, uansett om den er konstruktiv, føles det ikke særlig givende å lære å kjøre bil. Det er viktig at nybegynnere skjønner at det er helt vanlig å gjøre feil, og at det er en del av læringen.

Er det mange år siden man tok lappen, er det gjerne ting man har glemt, eller ikke lært i det hele tatt. Det kan være lurt å bla litt i teoriboken til ungdommen. Hvis man tar kontakt med en trafikkskole, kan man få tips og råd. Etter hvert som man tar kjøretimer, kan man få oppfølging og veiledning fra læreren, om hva man bør trene på hjemme.

Starter man tidlig med å øvelseskjøre, vil det ofte bli billigere, da har du rikelig tid til å mengdetrene på øvelser og temaer man har lært i kjøretimene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags