Gå til sidens hovedinnhold

Eksperter: – Dette kan ha skjedd med mysterieflyet

Artikkelen er over 6 år gammel

Asia rammet av nytt flymysterium. Fly fra Indonesia til Singapore forsvunnet.

AirAsia-flyet skulle etter planen ha landet i Singapore halv to natt til søndag norsk tid, skriver Nettavisen.

Det gjorde det aldri.

I ett døgn har flyet - med flightnummer QZ8501 - vært forsvunnet. Igjen sitter pårørende til 155 passasjerer og sju besetningsmedlemmer. Uten svar.

Det var 42 minutter etter avgang at flyet - av typen Airbus 320-200 - plutselig forsvant fra radaren, uten at det ble registrert noen nødsignal

STOPPET SØKET

Ifølge indonesiske myndigheter var flyet på vei over Javasjøen, som ligger mellom øyene Borneo, Java og Sumatra, da kontakten ble brutt. Søket er derfor foreløpig konsentrert rundt et område vest for øya Borneo.

Søket etter flyet ble stanset ved ett-tiden søndag norsk tid. årsaken var at det ble for mørkt, og at det var dårlig vær i området, opplyste indonesiske myndigheter.

Søket fortsetter fra klokken sju om morgenen lokal tid - klokken ett i natt norsk tid.

Mens redningsmannskapene gjør seg klare til nye søk, har luftfartseksperter kommet fram til at det finnes fem teorier om hva som kan ha hendt, skriver Sky News.

1. Mekanisk feil

Modellen skal ha en veldig god sikkerhetshistorie med kun 26 styrter på 26 år, da de ble tatt i bruk for første gang.

Pilot og luftfartsekspert Giedon Ewers sier til nettstedet at alle de 26 tilfellene var forårsaket av andre faktorer, og at det ikke var problemer med selve flyet.

Det mest kjente av de nevnte tilfellene er flyet som måtte nødlande på Hudson river i New York etter at det hadde fått fugler i motoren i 2009.

2. Truffet av storm

Piloten på det savnede AirAsia-flyet skal før flyet forsvant fra radaren ha bedt om tillatelse til å fly høyere enn planlagt. Begrunnelsen skal ha vært at de ville unngå dårlig vær.

En annen luftfartsekspert som Sky News har pratet med, kaptein Mike Vivian, sier stormer kan være flere tusen fot høye.

– Tordenskyer kan gjøre alvorlige ødeleggelser på et fly, sier han.

Været i området da flyet forsvant er ikke uvanlig, og pilotene er eksperter på å navigere dem. Ekspert Vivian tror derfor det er usannsynlig at været har skylden for flyforsvinningen.

3. Stoppet av is

Pilot Ray Karam Singh er kjent med ruten over Javasjøen. Han mener flyet kan ha havnet i isete forhold, noe som kan ha forårsaket at flyet stoppet.

Han sier videre at piloten kan ha forsøkt å fly ut av de isete forholdene ved å fly høyere, men at flyet også der fikk problemer med is. Han mener det er en mer sannsynlig teori enn torden og storm.

4. Det ble styrtet med vilje

David Learmount, leder for luftfartstidskriftet Flight Global, sier pilotene på QZ8501 holdt kontakten med dem som styrer flytrafikken fram til siste minutt før forsvinningen.

Piloters mantra er å fly, styre og kommunisere. Learmount mener derfor at noe må ha distrahert pilotene slik at de ikke fikk snakket med trafikkontrollen.

– Noe distraherte oppmerksomheten deres slik at de ikke lenger kunne snakke. Vi vet ikke hva som skjedde akkurat nå, men det virker ikke som styrten er en bevisst handling.

5. Piloten har gjort feil

Piloten - som er fra Indonesia - hadde 20.000 timer med flyerfaring, sier AirAsia-sjef Tony Fernandes. Sju tusen av disse timene ble fløyet for selskapet.

Ifølge eksperter burde han derfor være vant til den type flyvninger, og også godt erfaren.

Kommentarer til denne saken