I forrige uke var det klimatoppmøte i Egypt, der FNs generalsekretær Guterres åpnet med å si at vi er på full fart mot klimahelvete. Denne uken gjør butikker og kjøpesentre sitt beste for at vi kan drukne våre klimabekymringer i forlokkende Black Week-tilbud om nye klær, duppeditter og møbler.

Markedsføringen er massiv, vi bombarderes av annonser for ting vi kanskje har lyst på, men som oftest ikke trenger. Samtidig er vi midt i en tid preget av økonomisk usikkerhet og økte kostnader. Rentene og strømregningen stiger, maten blir dyrere, og stadig flere folk sliter med å få endene til å møtes. De av oss som har penger til overs burde i større grad bidra til å hjelpe de som trenger det, og boikotte fristende kjøpefester som Black Week representerer.

Nordmenns forbruk har økt voldsomt de siste tiårene, og er en miljøsynd av de store. I fjor bidro vårt land med magre 0,3 prosent kutt i utslippene våre for å redusere global oppvarming. Det er mildt sagt for dårlig. Verden har allerede sluppet ut omtrent 80 prosent av mengden CO2 som kan slippes ut hvis vi skal ha 50 prosent sannsynlighet for å begrense oppvarmingen til 1,5 grader.

Det er et betydelig potensial for å redusere klimagassutslipp på forbruksområdet innen 2050, men det vil kreve store endringer, også i forbrukeres holdninger og adferd.

Det beste for lommebok og miljø er å ta bedre vare på det vi har. Derfor vil MDG fjerne moms på reparasjon, og styrke den praktiske undervisningen i skolen som kan gjøre oss bedre rustet til å fikse heller enn å kaste ting. Pengene vi kan spare på å redusere overforbruket vårt kan heller brukes til å løfte dem som i dag har minst, som nå trenger en håndsrekning.

Siste lørdag i november markeres hvert år verdens kjøpefrie dag, som en motvekt til denne kjøpefesten. La oss stå sammen mot forbruksjaget, og heller gi hverandre tid og felles opplevelser enn ting vi ikke har bruk for.

Les også

Stygge vesker med rett logo og plastplagg. Hvem er det vi prøver å imponere?