– Vi var skranglete

2015: Ole Andre Hjelmås og Robbie Lie Eidevik startet den første konstellasjonen av Hjerteslag i 2010. Denne uken kom debutplaten. foto: Ørjan Nilsson

2015: Ole Andre Hjelmås og Robbie Lie Eidevik startet den første konstellasjonen av Hjerteslag i 2010. Denne uken kom debutplaten. foto: Ørjan Nilsson

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Fem år gamle låter fra en helt annen besetning er fortsatt med når Hjerteslags debutalbum nå er ute.

DEL

Lenge var det en mye omtalt knivstikkingsepisode før Bylarm i 2010 det første som dukket opp når man googlet Robbie Eidevik.

Det er det ikke lenger. På fredag kom Hjerteslags debutplate «Møhlenpris Motell» og tilbakemeldingen i forkant har vært strålende.

Men det Hjerteslag som sto på scenen under Øyafestivalen fjor og spiller på Bergenfest igjen i sommer er ikke det Hjerteslag som Eidevik startet etter at Di Kjipe var historie i 2010.

– Grunntanken da vi startet Hjerteslag er den samme i dag. Den største forskjellen på disse to orkestrene er at den første konstellasjonen var litt mer skranglete. Mer rått, forteller Eidevik.

– Vi var jo ikke like flinke heller, legger kollega Ole Andre Hjelmås til.

Gamle sanger om igjen

Både deler av og hele låter på «Møhlenpris Motell» går helt tilbake til den første utgaven av Hjerteslag.

– «Lasaronens Vår» er gammel. «Undergrunn» er også en gammel låt som har blitt tatt opp igjen og finspikket på, sier Hjelmås.

– Det er låter her som stammer fra forskjellige perioder gjennom de siste fem årene. For oss har det vært en læringsprosess hele veien og det kan man både se og høre. Du trenger ikke å gå lenger tilbake enn et eller to år, sier frontfiguren.

De ti låtene som utgjør «Møhlenpris Motell» beveger fra linedanserinner på byens skitne gulv til å henge seg fast i skyene i «Bryllupsplaner & Andre Fete Løgner». I lydbildet ville Hjerteslag også vise et spenn.

Det er en av grunnene til at låter som «Høyblokk» og «Ikkje Tenk På Det», som tidligere har blitt gitt ut både digitalt og som 7-tommere, ikke er med på albumet.

– Låten «Sammen Alene», som jeg skrev i sommer, passet veldig godt inn på platen fordi den skilte seg ut – i en lystigere retning. Vi ville ha en bred plate som var inspirert av ulike sjangre, selv om det fortsatt skulle være Hjerteslag.

– Det skal høres ut som oss uansett, skyter Hjelmås inn.

Prosessen

Albumet ble spilt inn i fjor høst i Skogen Studio på Bergen Kjøtt. Med Matias Tellez og Fredrik Vogsborg som produsenter. Sistnevnte er kjent fra Casiokids og The Megaphonic Thrift.

Vogsborg har også gitt ut albumet på plateselskapet Eget Selskap hvor han er en av eierne.

– De to har gitt lydbildet vårt mer karakter. Vi ønsket en ganske støybasert vegg av gitarlyder som kunne ligge bak i lydbildet hele tiden, sier Eidevik og illustrerer med en lav buldrende lyd.

Bandets første utgivelse, dobbeltsingelen «Høyblokk» / «Lasaronens Vår» ble spilt inn samme sted.

– Da vi spilte inn den fortalte vi hva vi ønsket; at vi ville spille skitten populærmusikk på norsk med store støyende gitarer og catchy pop, men fortsatt i en punkrock-ånd. Det følte vi at vi fikk til da, så da gjorde vi det en gang til (med singel nummer to «Ikkje Tenk På Det» / «Papirsvaner» journ.anm.). Dermed var det ingen tvil om at vi måtte spille inn platen der.

Tilbakemeldingen

«Møhlenpris Motell» har fått glitrende anmeldelser og femmere på terningkastene i en rekke av landets aviser.

– Vi har fått veldig masse fine tilbakemeldinger og jeg tror vi betyr noe for noen i hvert fall. Det er viktig for oss at noen der ute digger det vi holder på med, sier Eidevik.

– Det er gøy å se at det er noen der ute som virkelig har ventet på platen. Og når de fornøyd så er jo det veldig kult, supplerer Hjelmås.