(Avisa Nordhordland): – Vi hadde et kjempeprosjekt på gang, sier Bjarte Vatnøy (Frp) mens han går over parkeringsplassen utenfor Knarvik senter.

Som deleier av senteret har han i to år kjempet hardt for å få på plass moderne hurtigladere til 30 biler om gangen på parkeringsplassen rett ovenfor E39. Det mener han kunne trukket til seg en god del flere kunder, og skapt en vinn-vinn-situasjon for senteret og el-bil-sjåfører.

Med på laget har han både BKK og et utenlandsk selskap som ønsker å holde seg anonymt. Det er bare en viktig ting som hindrer planene.

– Det er ikke nok strøm i Knarvik til at vi får bygget ut en eneste lader, forteller Vatnøy.

Etterlengtet trafostasjon

Avisa Nordhordland har tidligere omtalt transformatorstasjonen som helt siden 1970-talet har vært planlagt i Knarvik.

Kraftselskapet BKK har vært en stor pådriver for å få denne på plass, slik at de kan utvide tjenestene sine ytterligere.

– Det er vårt største problem i Knarvik. Når trafoen kommer, kan vi enkelt og greit utvide, sa prosjektleder i BKK, Svein Harald Bjørlo, til avisen i forbindelse med at selskapets ladestasjon i Knarvik ble satt i drift.

– Det går ikke an å bygge ut mer næring i Knarvik nå grunnet manglende strøm, mener Vatnøy.

Les også

Orket ikke mer, byttet el-bilen med fossilbil

Vil investere 30 mill.

En superlader har en pris på rundt 1 million kroner om en regner med grunnarbeid og strømføring, ifølge Vatnøy.

– Det er en kostnad som BKK i stor grad ville ha dekket, mens senteret i stor grad stiller med grunn og legger til rette for parkeringsplassene. En god investering, mener sentereieren.

Han viser til de åtte superladerne som er plassert ved Circle K på Haukås.

– Der vet jeg at det er sprengt kapasitet. Om vi får tilsvarende ladere her, vil de være kjempesynlige for alle som kjører langs E39 og alle som er på senteret.

Det vil være behov for 6 megawatt til 30 ladere, forteller Vatnøy.

Et grønnere skifte

Sentereieren forteller at ladestasjon-planene henger sammen med en større ambisjon om å bli mer miljøvennlig.

– Senteret ønsker å få en grønnere profil og gjøre seg klar for fremtiden. En snakker om at alle skal kjøre el-bil om et par år, men så får vi ikke ladere. Det er kjempetragisk.

– Jeg tror dette hadde betydd veldig mye for ikke bare senteret, men også for hele regionen. Knarvik er samlingspunktet om du skal til legen, rådhuset eller biblioteket. Å kunne lade bilen full på en halvtime-tre kvarter, vil være et pluss for alle, mener han.

Vatnøy tror laderne ville vært på plass for et år siden dersom det hadde vært tilstrekkelig med strøm.

– Jeg håpar alle vedtak som må fates blir fattet, sånn at vi kan få fortgang i saken. Jeg bruker hver mulige anledning til å løfte opp saken. Det er en viktig sak.