Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her finner du Bergens nye hytteparadis

Annonse fra Hauglandsøy

Slik blir pittelille og idylliske Hauglandsøy Bergens nye hytteparadis. Med bare 30 minutter kjøring fra Bergen er det kort nok til å reise fra hytten til jobb, og langt nok unna til å finne roen og den vakre naturen.

  • 4 nye og innflyttingsklare rorbuer med privat solrik terrasse og uteplass står klare. Det medfølger båtplass i front av rorbuene
  • Under 30 minutter fra Bergen
  • Maritimt miljø. Bademuligheter. Skjærgårdsbeliggenhet. Tilrettelagt for vannaktiviteter. Badebrygger/ strender. Gode fiskemuligheter
  • Planlagt 92 hytter
  • Nøkkelferdige hytter eller tomt
  • Avstander 7,3 km til Ravnanger senter og 13,1 km til Askøy senter
  • Daglivare bare 1-2 km unna

Hauglandsøy er pitteliten og idyllisk øy på Askøy like utenfor Bergen. På under tretti minutter kjøring i fra Bergen er man i sitt eget hytteparadis. Dermed er det ingenting i veien for å benytte hytten sin hele året og ikke bare i feriene. Man tar båt over til den lille øyen fra Askøy, og det jobbes med en løsning om fraktebåt/kabelferge frem og tilbake til øyen.

Totalt er det planlagt 92 hytter i det som skal bli Bergens flotteste hyttegrend. Fire nye og innflyttingsklare rorbuer med privat solrik terrasse og uteplass står klare. Det medfølger båtplass i front av rorbuene. Har man lyst til å bestemme mer selv kan man kjøpe en av tomtene på området. 


NÆR BYEN MEN MIDT I NATUREN 

Her ute får man et flott maritimt miljø med en fantastisk skjærgård. Det er gode muligheter for bading fra brygger og strender, i tillegg til at det er gode fiskingmuligheter og tilrettelagt for en rekke forskjellige vannaktiviteter. 

Det er bare 7,3 kilometer til nærmeste kjøpesenter som er Ravnanger senter. Og nærmeste dagligvare er bare 1-2 kilometer unna. Sentralt nok til at man har alt man trenger, men samtidig fjernt nok til at man kan finne roen med naturen, stillheten og kaffekoppen. 


VISNING KOMMENDE HELG

Søndag 2. august fra klokken 14.00 til 16.00 er det visning på Hauglandsøy. Ta turen for å se på mulighetene og for å gjøre deg kjent med denne perlen. Mer info får du ved å klikke her, eller ved å kontakte Hauglandsøy Fritid AS ved Knut Heggedal på telefon 900 90 046 eller på e-post: post@hauglandsøy.no Hjertelig velkommen på visning! 


Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet