Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Jenter - kom dere uti elva!

Annonse fra Fisketv.no

I sommer skal flere jenter bite på kroken. - Laksefiske er veldig mannsdominert! sier mannen bak fisketv.no.

* Sommertilbud! For kun kroner 49 i måneden har du full tilgang til å streame livet under vann i seks norske elver; Nærøydalselva (vassdraget som munner ut i Nærøyfjorden ved ­Gudvangen), Bolstadelva (nær Voss, i Gaula), Orkla og Namsen (Trøndelag) og Lakselv (Porsanger i Finnmark).

* Vinn tre måneders abonnement på fisketv.no ved å dele dine aller beste laksebilder på Instagram. Bruk #fisketv. Vi trekker tre heldige vinnere i august.

* Laksefiske har lange og stolte tradisjoner i Norge. Kanalen gjør det mulig å nyte miljøet, næringen og spenningen igjennom sakte-tv-sjangeren. Her kan du følge jakten på alle fiskeres store drøm: storlaks og sjøørret.

* I 2016 skal kanalen utvides til å også omhandle sjøfiske. Mer informasjon om datoer for sending og hvilke elver som vil ha direktesendt laks kommer fortløpende på fisketv.no.

Bergenseren Lars Erik Ørgersen (50) har et mål om å få flere jenter til å dra på tur med snøre og flue. Nå lanserer han fisketv.no hvor han filmer laksen live under vann i seks norske elver.

Selv begynte lakselidenskapen til Lars Erik da han var tolv år. Det var en laks på to kilo, som han fikk på en spinner. Opplevelsen utkonkurrerte tidligere napp med torsken på båtturer på sjøen. - Det var helt magisk, forteller Ørgersen - og mimrer som om det var i går.

For laksekulturen i Norge er ikke mindre enn helt spesiell - derfor satser han på at å se laksen live skal gjøre susen, og ikke bare for gutta!

- Laksefiske er et veldig mannsdominert miljø. Jeg håper at fiske-tv vil nå flere jenter til å prøve fiskelykken, forteller Ørgersen.

Spesielt miljø

For miljøet er det ingenting å si på - og noe av det ekstra fine, er at alle er likestilte der de står uti elven og venter på den store fangsten. Bare se det for deg.

- Her reiser vi tre venner for å fiske, på samme sted møter vi fire venner i en annen gruppe, for eksempel fra Oslo, så dukker det opp to fiskegale dansker. Vips er vi blitt en gruppe på ti personer - som ikke kjenner hverandre.

Om det er postmannen som står der eller direktøren for et oljeselskap, vites ikke. Alle vil oppleve det samme. Ingen hoverer med «jeg er en bedre fisker enn deg». Her hjelper det ikke om du har 100 000 på konto eller 1 milliard! De kjører tre faste måltider hvor lunsjen som regel blir fraktet ned til elven. Her er det ingen som sluntrer unna!

Fersk fisk på jentekvelden

- Jeg pleier å si at dette er 80 prosent opplevelse og 20 prosent laks. Eller hvis du får et beist på kroken, så er det naturlig nok 100 prosent laks. He-he, forteller Lars Erik.

Ettersom det handler om opplevelsen, er det beste lakseminnet han har av en 15 kilos fisk som glapp ut igjen i elven i Sunnfjorden. - Dette var litt spesielt siden det var med enhåndsstang og flue. Den lille kampen med storlaksen glemmer jeg aldri!

Er du ikke overbevist ennå, så tipper vi det hadde blitt stor stemning på jentekvelden hvis du disket opp med fersk fisk som du har fanget selv. Lars Erik fortsetter å kaste ut argumenter.

- Røket laks og villaks er som brunost på Hardangervidden. Det smelter på tungen!

Fisketv.no jobber nå frem en direktesending fra laksefiske i Orkla sammen med fluefisker Trond Syrstad. Følg med på Facebook-siden Fisketv.no.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet