Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

24 sorter pinnekjøtt til jul

Annonse fra Lerøy Mat

Hos Lerøy Mat tar de pinnekjøtt på alvor. Vi fikk dem til å dele sine triks for det perfekte pinnekjøttet!

Velkommen inn til en dagligvare med flere spesialavdelinger, grønnsakstorg, fisketorg, delikatesse, kjøttmarked, bakeri og ost. Du finner oss i kjelleren på Galleriet!

ÅPNINGSTIDER

Mandag-fredag: 07.30-21.00

Lørdag: 09.00-18.00

Sjekk hjemmesiden her!

Kontakt butikken på telefon 55 30 19 30, Facebook eller e-post


Endres oppskrift til pinnekjøtt

Beregn cirka 500 gram per person:

* Vann ut pinnekjøttet i 20-25 timer. Kan vannes ut i 10-12 timer, men bytt da vann.

* Legg pinnekjøttet lagvis på rist eller bjørkepinner

* Fyll på med vann og damp pinnekjøttet i 2,5-3 timer. Pinnekjøttet er ferdig når det løsner fra beina. Pass på å etterfylle med vann i bunnen av pannen.

Tips: Når pinnekjøttet nærmer seg ferdig, tilsett en halv mørk øl. Dette gir en god sødme til kjøttet og en ekstra spiss på pinnefettet.


Thor Helges kålrotstappe

Til 4 personer:

1,5 kg kålrot, 1 gulrot, 2 poteter

* Skrell kålrot og kutt i grove biter.

* Kok, og tilsett også en gulrot og et par poteter for sødme og riktig konsistens.

* Stampe kålroten og tilsett litt pinnefett.

* Rør inn en god klatt meierismør og smak til med salt, pepper og muskat.

Tips: Når du har tømt av vannet på kålroten, la kjelen stå på lav varme ett par minutter og «dampe av seg». Da tåler stappen mer av det deilige pinnefettet.


Tilslutt serverer du med kokte mandelpoteter og pinnefett.

Duften av pinnekjøtt har for lengst spredd seg på kjøkken rundt om i landet vårt, men det er på Vestlandet dette fantastiske festmåltidet har lange tradisjoner. Pinnekjøtt er enkelt å lage og ubeskrivelig godt, så her gjelder det å sikre seg nok mengder! Lurer du på hvor du kan finne pinne-kjøtt i alle varianter i Bergen, kan Lerøy Mat friste med hele 24 ulike sorter. I butikken nyter de ansatte travle og artige dager nå i julestria!

– Nå er det om å gjøre å ha alt det kundene trenger av spesielle ingredienser eller sjeldne krydder! Men vet du, det er det artigste ved å jobbe her, for vi klarer det meste, sier en entusiastisk Hans K. Karlsen, daglig leder hos Lerøy Mat.

Og det tror vi på, butikken er full av alt fra de vanlige matvarene til det man må kunne kalle rariteter og de mest eksotiske og spennende produktene. Gleden var stor for en kunde da han fant en spesiell tysk julekake han hadde vært på utkikk etter.

Pinnekjøtt til begjær

Det er ikke vanskelig å se at det er en særlig forkjærlighet for pinnekjøtt hos Lerøy. Så hva er det som frister deg og dine mest? Det bugner av alt fra ferdigskåret og pakket pinnekjøtt til hele, store sidestykker. Skulle du ha lyst til å mikse ulike pinner med kjøtt, oppfyller matbutikken ønsket ditt. Det er det ikke så mange som kan tilby!

– Vi ser at folk de siste årene har blitt mer opptatte av å kunne få en spesiell type pinnekjøtt enn tidligere. Det skal gjerne være et de har prøvd og som de likte spesielt godt, eller en sort man fikk servert hjemme og har familietradisjoner til, sier Karlsen.

Selv har han ennå ikke bestemt seg for hvilken type pinnekjøtt som blir servert på julaften hjemme hos ham.

– Jacobs var jeg veldig fornøyd med i fjor, så det er mulig det blir det!

Foreløpig ligger det an til å bli ny pinnekjøttrekord hos Lerøy denne julen. Allerede har butikken solgt mer pinnekjøtt enn på samme tid i fjor. Karlsen synes det er svært gledelig å se igjen kundene fra i fjor og samtidig møte nye.

Røkt eller urøkt?

Selv om pinnekjøtt i utgangspunktet er svært enkel og takknemlig mat å lage, finnes det nok av gode tips og hemmelige oppskrifter. Karlsen insisterer på at man ikke skal høre på alt av "gode råd", men heller sørge for at kjøttet får dampet så lenge som nødvendig. Når kjøttet "ramler av beina", er det ferdig.

– Selv om jeg ikke vanligvis går for sånne tips og triks, så har kokken vår i år tipset meg om å ta litt øl i pannen. Det må jeg innrømme at det godt kan hende jeg prøver, sier Karlsen.

Og når det gjelder det evige spørsmålet om urøkt versus røkt?

– Det er rett og slett en smakssak, konkluderer Karlsen. Selv foretrekker han urøkt, men legger til at i fjor hadde han en kunde som ved en feiltakelse kjøpte røkt pinnekjøtt.

– Først ringte han og ønsket å bytte, likevel endte han med å lage røkt pinnekjøtt. Det var gøy å høre fra ham etterpå, at det var det beste pinnekjøttet familien hans hadde smakt, legger en fornøyd Karlsen til.

Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet