Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Lars Erik Ørgersen

Lars Erik håper gründerbedriften vil øke oppmerksomheten rundt laksefiske i Norge og gi noe tilbake til grunneierne. Her med kjempefangst på 8 kg i Osen. (Foto: fisketv.no)

Vil gi noe tilbake til grunneierne

Annonse fra Fisketv.no

Bergensgründeren håper fisketv.no vil være med på å støtte den lokale industrien. - Laksefiske er en svær industri med enorme spin-off-effekter, sier Lars Erik Ørgersen.

* Sommertilbud! For kun kroner 49 i måneden har du full tilgang til å streame livet under vann i seks norske elver; Nærøydalselva (vassdraget som munner ut i Nærøyfjorden ved ­Gudvangen), Bolstadelva (nær Voss, i Gaula), Orkla og Namsen (Trøndelag) og Lakselv (Porsanger i Finnmark).

* Vinn tre måneders abonnement på fisketv.no ved å dele dine aller beste laksebilder på Instagram. Bruk #fisketv. Vi trekker tre heldige vinnere i august.

* Laksefiske har lange og stolte tradisjoner i Norge. Kanalen gjør det mulig å nyte miljøet, næringen og spenningen igjennom sakte-tv-sjangeren. Her kan du følge jakten på alle fiskeres store drøm: storlaks og sjøørret.

* I 2016 skal kanalen utvides til å også omhandle sjøfiske. Mer informasjon om datoer for sending og hvilke elver som vil ha direktesendt laks kommer fortløpende på fisketv.no.

Nå kan du følge undervannskameraene som filmer laksen døgnet rundt. Lars Erik Ørgersen (50) fra Bergen har nylig lansert fisketv.no hvor han filmer under vann i seks norske elver.

Bare i Norge omsetter laksenæringen for milliarder av kroner. Og midt i laksehysteriet står lokale grunneiere på bondegårder rundt om i landet og håper på at akkurat deres fiskestenger får napp og blir leid ut i den korte perioden om sommeren da laksen kjemper seg oppover norske elver. Det være seg om det er utenlandske fiskere eller norske lakse-entusiaster som kommer på kroken hos bøndene.

- Dette er en unik mulighet for å eksponere alle dem som bidrar til spinn-off-produktene rundt selve laksefiskingen, forteller Ørgersen. - Jeg pleier å si at laksefiske er som kvinnenes kosmetikk. Det finnes utallige mengder med fluesnører, vester, stenger og så videre. - Og en dyrere variant holder lenger!

Passion for fisk og film

Bergenseren har med gründerprosjektet klart å kombinere lidenskapen for laksefiske med erfaringer fra et langt yrkesliv som produsent for tv- og film. Ikke mindre enn en uimotståelig idé, spør du oss.

- Selve drivkraften er å kunne streame live under vann fra seks elver i Norge. Elvene vi har er noe helt unikt, dette er for eksempel noe tyskerne ikke har tilgang på selv. Og med de mulighetene i dag til å kunne velge underholdning selv, blir dette noe helt spesielt for alt fra fiskegale tyskere og til land som England, Sverige og Danmark, foruten her hjemme, da.

Ørgersen kunne gjerne hatt tjue kameraer i sving, men et sted må man starte. Det er både tidkrevende og dyrt å få satt opp liveutstyr som skal dokumentere laksens elleville ferd. Likevel, 1,1 millioner kroner i egenkapital samlet den ivrige laksefiskeren inn på rekordtid.

- Jeg tok spesifikt kontakt med flinke forretningsfolk som også har en «passion» for laksefiske. Det finnes ikke ett selskap i verden som har seks undervannskameraer!, forteller han.

LAKSE-FEBER: Fiskekompis Geir Vassdal dro inn denne flotte junilaksen på 3,5 kilo.
Redaksjonen i Bergensavisen har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet